Gå til innhold

Billigste Tesla Model 3 blir 50.000 kroner rimeligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, -Birger- said:

Her er jeg delvis uenig med deg. Bjørns test viser praktisk tilgjengelig plass. Ikke alt hva en kan skvise inn om en her det på literbasis.

Det viser bare praktisk tilgjengelig plass om alle kolli er på størrelse med en bananeske eller større. Men det er de jo ikke.

Eksemplet mitt med frunken på 187 liter viser jo hvor galt det blir, med 23% utnyttelse. I min frunk har jeg i stedet for en bananeske en rekke forskjellige ting med forskjellig størrelse. Blant annet Type 2 kabel, jekk, lang skralle med pipe til hjulmutterene, dekkreperasjonskit, vindusspylevæske, solskjerming til alle vinduene, CHAdeMO adapter, CCS adapter, våtservietter, plastposer, slepetau, hengerfestet (når det ikke er i bruk), mm. Ingen av disse tingene er på størrelse med en bananeske.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kahuna said:

Sjekket Teslas konfigurator akkurat nå og Model 3 kommer nå med rattvarme på LR og P. :)

Denne endringen har nok kommet i løpet av de siste timene. SR+ får ikke rattvarme.

SR+ skulle ikke ha varme i baksetene heller, men den har det og det kan aktiveres for noen tusenlapper. Blir kansje likens med rattvarmen da.

Tesla gjør jo produksjonen sin enklest mulig. SR+ har jo mange høytalere som ikke er koblet til. Man får kjøpt kabelsett for å koble de til om man vil ha bedre lyd.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
60watt skrev (9 timer siden):

Tesla blir selvkjørende. Å kjøpe noe annet blir som å kaste penger ut gjennom vinduet.

Det begynner å bli noen år siden Musk sa dette? FSD er utsatt igjen. 
 

I følge fagpressen er Kineserne kommet lengst på dette med bruk av lidar radar og kameraer med høy oppløsning. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 60watt said:

Tesla blir selvkjørende. Å kjøpe noe annet blir som å kaste penger ut gjennom vinduet.

Innad dette er reelt relevant er det nok på tide med ny bil likevel, så neppe. For ikkje å nemne at lovverket kjem til å lagge langt etter på dette emnet.

Personlig antar eg at me gjerne kan sjå faktiskt sjølvkjørende biler innad 10 år, men alvorlig, reell adopsjon av det vil vera nermare 10 år til i stor grad fordi me skal endre meiningene til same klovnene som ikkje kan gjere risikovurdering av vaksine kontra bli alvorlig sjuk. Til slutt skal dagens intet-sjølvkjørende biler fases ut av markedet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 timer siden):

Innad dette er reelt relevant er det nok på tide med ny bil likevel, så neppe. For ikkje å nemne at lovverket kjem til å lagge langt etter på dette emnet.

Personlig antar eg at me gjerne kan sjå faktiskt sjølvkjørende biler innad 10 år, men alvorlig, reell adopsjon av det vil vera nermare 10 år til i stor grad fordi me skal endre meiningene til same klovnene som ikkje kan gjere risikovurdering av vaksine kontra bli alvorlig sjuk. Til slutt skal dagens intet-sjølvkjørende biler fases ut av markedet...

Bare å dokumentere et slikt system blir vanskelig. I forhold til antall kjørte km i forhold til antal ulykker er vi mennesker rimelig gode. I Norge må man kjøre 500 millioner km for å være statistisk utsatt for en dødsulykke. 

Lenke til kommentar
unik42 skrev (På 16.4.2021 den 12.47):

Tenk en Model Y standard Range til 10-20 tusen mer. Da hadde VAG måtte svette litt.

Og det sier jeg som ID4 eier....

Du skal ikke se bort ifra at Model Y kan få både lavere pris og lengre rekkevidde med de nye 4680-cellene...

Men Model bør vel fortsatt prises en god del over Model 3.

 

Trestein skrev (På 16.4.2021 den 13.04):

Id 4 er jo nesten like stor plass i som en model x.

Kilde?

Edit: Åja, ønsketenkning. Som forventet.

 

keramikklampe skrev (På 16.4.2021 den 14.27):

Det som Tesla Model 3 mangler er (komfort/kvalitet):

-Varme i ratt.

-Dimbar bakspeil.

-Dimbar sidespeil.

-Justerbar nakkestøtte.

-Bra støydemping (støy frekvensen er i ett forstyrrende område).

-Rammer på dørene.

Varme i ratt kommer vel på Model 3 nå.

Speilene dimmes da automatisk?

 

Espen Hugaas Andersen skrev (På 16.4.2021 den 22.29):

Blir man overrasket av snø trykker man så klart på knappen for forvarming. Da er bilen varm innen man skal dra.

Jeg hadde en leiebil med oppvarmet ratt i vinter, og den implementasjonen var i hvert fall ikke noe for meg. Tommlene frøs og de andre fingrene var alt for varme. Man får mye jevnere og bedre varme med å bare varme opp bilen.

Jeg er uenig. Jeg synes rattet er kaldt veldig lenge, også etter at kupeen er blitt behagelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ta ut gevinsten din mens du kan du.

Knalltrekk ? De setter ned prisen fordi de har fått konkurrenter. Det er ikke Tesla vant til.

Og du verden, de er visst ikke "lightyears ahead of their competitors" lenger heller. Hele bilbransjen lager nå batterielektriske biler som er bedre og billigere enn Tesla. Aldri har de tjent penger på bilsalget sitt, og de er priset så hinsides at det ikke finnes verre eksempel på boble siden tulipanøkonimien. Tesla er blitt en religion, og Elon er toppguru i sin egenproduserte religion. Bææææ.....

Dette blir det mye tårer av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (På 16.4.2021 den 21.53):

Den har ikke rattvarme. Kjørte en rykende fersk facelift Model 3 for et par dager siden. Tesla Norge mener det ikke vil komme heller, men ser folk i USA rapporter at de har fått det. 

Tar for gitt at Model Y som skal produseres i Tyskland får rattvarme. De to nyeste bilene mine har begge rattvarme, enda Leaf'en ikke er særlig ny (2012). Hadde blitt nedtur med helt NY bil uten rattvarme nå. Man blir fort bortskjemt med god komfort. :roll:

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (På 17.4.2021 den 0.02):

450km høres langt nok ut, hvordan er disse på vinter årstiden?

Rekevidden mener du? I følge vintertester så er vel dette den bilen som desidert mister minst rekkevidde på vinteren. Dette bl.a. p.g.a. Tesla sin temperaturstyring av batteriet. Men dette kan andre mye mer om enn meg.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (På 17.4.2021 den 8.34):

For en hjernedød kommentar. Bare bagasjeromsluken motbeviser kommentaren din. Det samme gjør tilhengerevekt for en del.

Enig i at Model 3 ikke er ideell når det gjelder å frakte kjøleskap, tvillingvogner o.l. Der er det helt klart andre biler som er mye bedre. Model Y f.eks. Og alle andre biler med stor bakluke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Hanhijnn said:

Rekevidden mener du? I følge vintertester så er vel dette den bilen som desidert mister minst rekkevidde på vinteren. Dette bl.a. p.g.a. Tesla sin temperaturstyring av batteriet. Men dette kan andre mye mer om enn meg.

Batteriet brukes som energilagring av varme, så all spilllvarme fra motor/batteri/elektronikk flyttes til batteriet, og så får varmepumpen koset seg med den batterivarmen til å varme kupeen.

Etter en tur på supercharger er batterier varmet opp til 50 grader, da kan man kjøre mange mil uten at varmeapparatet trenger å bruke noe strøm på å holde kabinen varm, og man får "sommerforbruk" på vinteren og.

Gamle Model 3, Gamle Polestar 2 og Mach-e benytter PTC varmer til å holde kabinen varm. Går hele tiden 2-4kW ekstra strøm da på vinteren som påvirker rekkevidden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (På 17.4.2021 den 0.02):

450km høres langt nok ut, hvordan er disse på vinter årstiden?

Min TM3 fra 2019 mister omtrent 25% rekkevidde på vinteren. Etter at Model 3 kom med varmepumpe på slutten av fjoråret ser det ut som det tapet blir redusert til 10%-ish. Det er modellene med stort batteri, jeg forventer at de med standardbatteriet legger seg litt over dette. Ikke fordi de er mindre effektive(de er mer effektive) men fordi elbiler alltid har en 'startstraff' i kulda og da blir biler med stort batteri straffet mindre enn de med mindre.

For øvrig synes jeg TM3 er en god vinterbil, kjøreegenskapene er i hvert fall ikke noe å klage over og varmen kommer ut fra viftene nesten umiddelbart. Enkelte detaljer krever tilvenning. Rammeløse dører fryser lettere fast enn andre dører så du bør smøre opp alle lister med silikon før kulda kommer. Siden bagasjelokket flukter med bakruta bør du fjerne snø *før* du åpner bagasjelokket så ikke snøen ender opp i bagasjerommet. Ved væromslag fra fuktig til kaldt vær kan også håndtakene og ruter fryse men ved stabil kulde er ikke det noe problem. Det meste av kuldeproblematikk løses uansett ved å starte forvarming fra appen. 5 min for din egen del, 10-15min for å løse fastfrysing. Kombinasjonen god app og stort batteri gjør at mange av kuldeproblemene er enkle å løse. Det eneste jeg kommer på som ikke kan løses fra appen er om speilene fryser fast i innfelt posisjon men da må du bare sette bilen til tining og skru av automatisk innfelling.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 17.4.2021 den 9.11):

Det viser bare praktisk tilgjengelig plass om alle kolli er på størrelse med en bananeske eller større. Men det er de jo ikke.

Eksemplet mitt med frunken på 187 liter viser jo hvor galt det blir, med 23% utnyttelse. I min frunk har jeg i stedet for en bananeske en rekke forskjellige ting med forskjellig størrelse. Blant annet Type 2 kabel, jekk, lang skralle med pipe til hjulmutterene, dekkreperasjonskit, vindusspylevæske, solskjerming til alle vinduene, CHAdeMO adapter, CCS adapter, våtservietter, plastposer, slepetau, hengerfestet (når det ikke er i bruk), mm. Ingen av disse tingene er på størrelse med en bananeske.

Om du da ser på Model 3 sin bagasjeplass og bagasjeromsluke så er det også tydelig at det er mange aspekter utenom litervolum som teller. De fleste har nok ikke en halv garasje liggende i frunken sin 😉

Har du for eksempel Id.4 ved siden av en Model 3 tror jeg svært mange vil tenke at Id.4 er en bedre hverdagsbil en Model 3. Dette fremkommer ikke så tydelig når du bare ser liter bagasjeplass tilgjengelig i en tabell. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, -Birger- said:

Om du da ser på Model 3 sin bagasjeplass og bagasjeromsluke så er det også tydelig at det er mange aspekter utenom litervolum som teller. De fleste har nok ikke en halv garasje liggende i frunken sin 😉

Har du for eksempel Id.4 ved siden av en Model 3 tror jeg svært mange vil tenke at Id.4 er en bedre hverdagsbil en Model 3. Dette fremkommer ikke så tydelig når du bare ser liter bagasjeplass tilgjengelig i en tabell. 

ID.4 og Model 3 er ikke direkte konkurrenter, og jeg er enig i at folk flest vil like plassen og lasterommet til ID.4 mer enn Model 3. Model Y er en mer direkte konkurrent til ID.4.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...