Gå til innhold

Billigste Tesla Model 3 blir 50.000 kroner rimeligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

ID.4 er *langt* unna Model X i størrelse og plass. Model X er ca 45 cm lengre. Model X har ganske nøyaktig en kubikkmeter ekstra bagasjeplass (1002 liter) med nedfelte seter. Og noe sånt som 400 liter ekstra med fem seter i bruk.

Se teslabjørns test

https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP

I prosent er det minimalt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

OK, om man skal frakte noen titalls bananesker så er det kanskje ikke så stor forskjell på ID.4 og Model X. Men som regel er det ikke snakk om bananesker. (Jeg vet ikke om jeg har fraktet en eneste bananeske noensinne i min Model X.)

De offisielle litermålene viser bedre realiteten. I liter har Model X ca 65% bedre bagasjeplass.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bananeskene til Bjørn er for å illustrere praktikaliteten til bagasjerommet. Tesla måler nok ikke bagasjerom iht. VDA så det kan jo være de tar med alle steder VDA blokker ikke ville passet.

Så Tesla er kanskje litt for liberale med sine mål mens VW er konservative, noe som viser igjen i Bjørn sin test.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, unik42 said:

Bananeskene til Bjørn er for å illustrere praktikaliteten til bagasjerommet. Tesla måler nok ikke bagasjerom iht. VDA så det kan jo være de tar med alle steder VDA blokker ikke ville passet.

Så Tesla er kanskje litt for liberale med sine mål mens VW er konservative, noe som viser igjen i Bjørn sin test.

Som regel når man skal pakke en bil har man kolli i varierende størrelse. Med bananesker teller ikke alle plasser som er mindre enn en bananeske. Eksempelvis får Bjørn *en* bananeske i frunken på Model X, som har 187 liter. En bananeske er omkring 44 liter. Altså med bananeske får man her utnyttet bare 23% av plassen. Mens fyller man den med f.eks noen bokser og så legger bag-er, soveposer, tepper eller hva enn i krikene og krokene som oppstår, så får man kanskje utnyttet 150 liter eller mer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som Tesla Model 3 mangler er (komfort/kvalitet):

-Varme i ratt.

-Dimbar bakspeil.

-Dimbar sidespeil.

-Justerbar nakkestøtte.

-Bra støydemping (støy frekvensen er i ett forstyrrende område).

-Rammer på dørene.

 

Andre mangler er:

-Lårstøtte for bak passasjerer.

-Ventilasjon justering for bak passasjerer.

-Setevarmer kontroll for bak passasjerer.

 

En siste "nice to have" mangel (som sikkert kan være med på å få ned forbruket) er:

-Ventilerte seter.

 

Dette er mangel, og ikke opsjoner en kan betale ekstra for å få. Viktig forskjell.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ref. bagasjeromsplass så må ein sjå på meir enn kun tal. Her ser du td. korleis Skoda måler bagasjeromsplass.

download.jpg.eaa6f53a214eaba4f53347e6eeb9cb72.jpg

Om ein samanliknar det med ein Model 3 så har du i ein bil type Enyaq og ID.4 mykje luft over som kan benyttast, men som ikkje blir rekna med. Ikkje at ein bør laste til taket kvar tur, men det er sjølvsagt betre plass i ein sånn bil enn ein Model 3. Me har td. ei barnevogn som er ganske stor med mindre heile vogna blir demontert, og det er ein stor fordel om me kan putte den inn i bilen utan å demontere alt og samtidig ikkje ta all plassen midt i bagasjerommet. Det er mykje av grunnen til at me har ein Kodiaq i dag med 720 liter, målt på same måte som Enyaq over.

Noko VAG ikkje har klart å få til er frunk, der Tesla har klart å få inn litt ekstra plass.

Det eine alternativet er ikkje objektivt betre enn det andre, men den enkelte må finne ut av kva dei har behov for og ynskjer. Pga. våre behov så kjøper ikkje me ein bil med lite bagasjerom. Den dagen behovene er endra så kan me heller vurdere fleire bilar.

download1.thumb.jpg.3e6a3aa19c7ed02dd227f67d1476b204.jpg

Lenke til kommentar

'Banankassetesten' er vel bare relevant når du kjører flyttelass. Jeg har flyttet mer enn de fleste og har fortsatt ikke 'må være ideell til å kjøre flyttelass' som punkt når jeg vurderer bil. Da ville jeg uansett lagt mer vekt på mulighet for hengerfeste enn at innvendig plass måtte passe godt med banankasser..

Sist jeg flyttet *leide* jeg bil, husker ikke lenger modell/merke men det var en kassebil skreddersydd for dem med førerkort kl B som skal kjøre flyttelass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, keramikklampe said:

Det som Tesla Model 3 mangler er (komfort/kvalitet):

-Varme i ratt.

-Dimbar bakspeil.

-Dimbar sidespeil.

-Justerbar nakkestøtte.

-Bra støydemping (støy frekvensen er i ett forstyrrende område).

-Rammer på dørene.

 

Andre mangler er:

-Lårstøtte for bak passasjerer.

-Ventilasjon justering for bak passasjerer.

-Setevarmer kontroll for bak passasjerer.

 

En siste "nice to have" mangel (som sikkert kan være med på å få ned forbruket) er:

-Ventilerte seter.

 

Dette er mangel, og ikke opsjoner en kan betale ekstra for å få. Viktig forskjell.

Det er så klart mulig å lage lignende lister for alle konkurrentene. Ingen bil er perfekt på alle områder.

(Men jeg mener at sidespeilene dimmer.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Det er så klart mulig å lage lignende lister for alle konkurrentene. Ingen bil er perfekt på alle områder.

(Men jeg mener at sidespeilene dimmer.)

Det er jo det, men synes slike "billige" funksjoner er forventet og viktigere enn mer avanserte/dyrere/komplekse løsninger som varmepumpe. 

Spesielt justerbar nakkestøtte. Det er helt rart at bilen kan bli produsert uten dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dimbare speil på min 2019 model 3, men tror det var en periode den ble levert uten. 

Jeg kunne fint klart meg uten jeg og. Har en lampe på parkeringsplassen som speilene alltid skal dimme ned for så ser ikke noe i dem når jeg skal ryggeparkere i mørket.

Model 3 har vel fått rattvarme nå?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Mener at nye Model 3 og Model Y har rattvarme.

Javel? Så bra!! Mulig jeg ikke er helt oppdatert, så bra dere korrigerer meg.

Har fått 2 "mener" anmerkninger nå på både sidespeil og rattvarme. Håper jeg har feil på alle punkter!

Fikk ihvertfall med meg at Model 3 nå har elektrisk bakluke, noe som er kjempe bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, keramikklampe said:

Javel? Så bra!! Mulig jeg ikke er helt oppdatert, så bra dere korrigerer meg.

Har fått 2 "mener" anmerkninger nå på både sidespeil og rattvarme. Håper jeg har feil på alle punkter!

Fikk ihvertfall med meg at Model 3 nå har elektrisk bakluke, noe som er kjempe bra!

Tesla oppererer litt annerledes enn andre produsenter. Model 3 har tykkere ratt nå, og i kina har de vel aktivert varme i rattet. (Kinesisk Model 3 kjører litt annen software uten google)

Så kommer vel med en update en dag til de med tykkere ratt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Dimbare speil på min 2019 model 3, men tror det var en periode den ble levert uten. 

Jeg kunne fint klart meg uten jeg og. Har en lampe på parkeringsplassen som speilene alltid skal dimme ned for så ser ikke noe i dem når jeg skal ryggeparkere i mørket.

Model 3 har vel fått rattvarme nå?

Var innom Tesla hjemmesiden, og det stod ingenting om rattvarme, men ikke sikkert det er oppdatert enda. Er uansett veldig bra om de luker ut slike billige implementasjoner som gir høy verdi for brukeren. Kan godt koste litt ekstra for å få inn "basic" komfort.

Speil som dimmer når dem ikke skal er så klart en uting. Trodde ikke dimming var aktivert i biler når en var i revers, men "ser" problemet. En enkelt knapp for å skru av dimmer er vel også vanlig på bakspeilet.

Rygge kameraet til Model 3 er ihvertfall bra, bredt og lyssterkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, keramikklampe said:

Var innom Tesla hjemmesiden, og det stod ingenting om rattvarme, men ikke sikkert det er oppdatert enda. Er uansett veldig bra om de luker ut slike billige implementasjoner som gir høy verdi for brukeren. Kan godt koste litt ekstra for å få inn "basic" komfort.

Speil som dimmer når dem ikke skal er så klart en uting. Trodde ikke dimming var aktivert i biler når en var i revers, men "ser" problemet. En enkelt knapp for å skru av dimmer er vel også vanlig på bakspeilet.

Rygge kameraet til Model 3 er ihvertfall bra, bredt og lyssterkt. 

Håper de kommer med noen instillinger for det dimbare speilet ja, for det funker ikke helt optimalt. Dukker vel opp i en update en dag. Så det var kommet ny update til bilen nå og men ikke orket å installere enda.

Ryggekamera er bra ja men hjelper og godt på å ha sidekamerane når man rygger. De er kjekk å ha når speilene er dimmet ned :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Mener at nye Model 3 og Model Y har rattvarme.

 

Complexity skrev (6 timer siden):

Dimbare speil på min 2019 model 3, men tror det var en periode den ble levert uten. 

Jeg kunne fint klart meg uten jeg og. Har en lampe på parkeringsplassen som speilene alltid skal dimme ned for så ser ikke noe i dem når jeg skal ryggeparkere i mørket.

Model 3 har vel fått rattvarme nå?

Den har ikke rattvarme. Kjørte en rykende fersk facelift Model 3 for et par dager siden. Tesla Norge mener det ikke vil komme heller, men ser folk i USA rapporter at de har fått det. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...