Gå til innhold

MVA betaling mellom bedrifter


Anbefalte innlegg

Vurderer å starte opp enk firma, og i den forbindelse må det foretas et dyrt innkjøp i 1 million + klassen, og dermed havner jeg jo i mva registret med en gang. Har skjønt regnskapet mellom inngående og utgående mva, men jeg lurer på, betaler faktisk bedrifter denne seg i mellom eller blir det bare teoretiske tall på papiret inntil man må betale inn mva til staten? Så hvis jeg kjøper en maskin til 1 million, må jeg også betale 250 000 ekstra til denne bedriften, eller føres dette bare opp som innkommende mva hos gjeldene bedrift og motregnes deres utgående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får fradrag for inngående merverdiavgift på kjøpte varer og tjenester, men svarer for utgående merverdiavgift på utgående varer. 

Det er faktiske penger du betaler og eventuelt da kan kreve fradrag for når du er MVA-registrert. 

Alle varer og tjenester man som privatperson kjøper av en bedrift som driver MVA-pliktig omsetning, er også med merverdiavgift. Kjøper vi en vare for 1 250 hvor 250 er MVA, så må bedriften som selger varen betale inn 250 til staten*. Forskjellen er at vi som privatpersoner ikke får fradrag for denne inngående MVA, da vi ikke driver MVA-pliktig salg igjen. Du må jo betale 1 250 000 i innkjøp uansett; ellers ville bedriften(e) du kjøper fra tapt penger. 

Uansett ville jeg frivillig registrert meg før du når omsetningskravet på kr 50 000, slik at du faktisk kan kreve fradrag for innkjøpene. Omsetter du eksempelvis for 200 000 + mva i samme periode, så vil du få avgift til gode på inngående MVA kr 250 000 - utgående MVA kr 50 000 = kr 200 000 til gode. Dette er penger du får utbetalt. 

* Bedriften har fradrag for inngående MVA for eksempel innkjøp av denne varen for videresalg. Så har de handlet den inn for 800 + mva (200) og selger den videre til deg og meg for 1 250, hvor 250 er MVA, så betaler de inn kun 50. Gitt at dette er i samme moms-termin, men dette blir egentlig bare flisespikkeri i dette bildet.

Endret av Revie
Lenke til kommentar

La oss si at det skjer en ulykke, du får skylda og kraftig avkortning på forsikringa. I tillegg blir du ufør. Det handler ikke så mye om du får nok oppdrag, men hva som kan skje om noe går galt. Hadde du kun vært sjåfør for et annet firma frilansbasert, for eksempel, hadde det vært noe annet. Men med en hel lastebil hadde jeg opprettet AS. Men, du kan gå for ENK og senere «oppgradere» til AS. Det går ikke andre veien.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe noe til en million så må du uansett garantere for lånet personlig hvis du skal gjøre det via AS. 

Så det at du eier lastebil via AS eller i Enk har ikke så mye å si. 

Selvsagt det som kan bli svindyrt er hvis man gjør noe som påfører erstatningsansvar. Men den samme risikoen har du hvis du driver i med leid bil. 

Så selve investeringen i seg selv burde ikke være utløsende for om man velger AS eller enkeltpersonforetak. 

Enkeltpersonforetak er også betydelig lettere regnskapsmessig. Du slipper å tenke på innrapportering av lønn og det arbeidet som følger med det. (Ikke så veldig mye arbeid i absolutte tall. Men blir en betydelig andel hvis selskapet ellers har enkle forhold.) 

Man slipper også årsregnskap (men må levere skattemelding) noe som gjør at man sparer noen timer til (litt avhengig av villet regnskapssystem man har)

Ja du må mellom finansiere mva på 250 000. Selger (eventuelt utlåner) er ofte villig til å låne ut dette beløpet i nødvendig tid for at du skal få dette til. (Ofte snakk om 2-3 mnd utsatt frist på betaling av deler av beløpet. ) (Eventuelt veldig vanlig at du får lånt nokk til at du får finansiert hele beløpet med mva(minus egenandel). Også forfaller en sum tilsvarende mva beløpet veldig fort. Si etter 3 mnd) 

Lenke til kommentar

Leasing er mye enklere og få enn lån, og er vel den vanligste måten og finansiere slike investeringer.

Og jeg vil anbefale AS, forskjellen i kostnad bør være tilnærmet null hvis man har en oppegående regnskapsfører som ikke fører på steintavler.

Med AS er du bare ansatt og får lønn, med ENK har du ikke lønn men næringsinntekt, og med næringsinntekt er du utestengt fra mye av det du har rett til som ansatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...