Gå til innhold

MdG vil ha avgiftssjokk på kjøtt, for å senke forbruket


Anbefalte innlegg

14 hours ago, Vaniman said:

Dyrevelferden blir nok bedre over tid, slik at det er en positiv utvikling. Det er vel først og fremst svineproduksjon som er kontroversiell? Kanskje kylling også? Jeg har aldri hørt noen diskutere dyrevelferd på sau, geit og melkekyr, ihvertfall. 

Noen av problemstillingene knyttet til melkekyr blir tatt opp i denne tråden om du er interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit anna moment er også at at Norge ikkje er godt egna til å drive med reint jordbruk. Så miljømessig med tanke på kortreist mat så vil ein del kjøttproduksjon være meir miljøvenleg enn å dyrke meir korn, særleg når dyra kan nytte beitemarker som ikkje er godt egna til dyrking av korn.

Litt tilsvarande så er eg bra sikker på at for norge sin del så fiskeprotein nok meir miljøvenleg enn poteter totalt sett når ein kan drive fiske i norskehavet.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (46 minutter siden):

Retten til å nyte sin burger med god samvittighet går langt foran vrangforestillingene til moralister og miljøforkjempere.

Selvfølgelig skal du få lov å  nyte din burger med god samvittighet. Det er mer den "jeg skal spise det jeg vil, når jeg vil og til billigst mulig penge, og samme hvordan maten kommer på bordet" mentaliteten som kunne vært litt bedre enn den er blitt nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Lam feks er et dyr som er ute å beiter for det meste hele sitt liv. Er dette også moralskt forkastelig?

Storfe er også ute så mye det lar seg gjøre.. igjen hva sier ditt moralske kompass om dette?

Gris er det muligheter å kunne drive det bedre..men for de som driver med utegris, er dette også feil?

Når det kommer til Kylling og fjærkre så er det også her store fremskritt. Flere og flere har nå utvendig luftegårder. Skal de også dømmes sammen med de andre uansett?

Lam og sau beiter mye ute, og lever ganske mye bedre enn mange andre dyr slik jeg opplever det. Her er det jo også et behov for ull, som er ganske reelt, vi trenger varme klær i landet vårt. 

Storfe må være ute noen uker (min 8 uker hvert år,)  det sier regelverket, og det er mange bønder som forholder seg kun til det, som igjen gjør at storfe lever store deler av sine liv i en bås. 

Gris er en grisete industri, de som driver utegris synes jeg gjør det mer fornuftig. 

Ja, kyllingindustrien er blitt sånn den er blitt fordi vi skal spise masse kylling til lavest mulig pris ( hvis ikke drar vi til Sverige og handler`n). 

Sånn i det store og det hele, så synes jeg det er moralsk forkastelig å avle opp, forandre dyrs levemåte over lengre tid, la de være innsperret kun med fokus på å lage mat av de, samt proppe dyr med medisiner eller la de leve møkkete liv i sin egen avføring, kun fordi vi på død og liv skal spise akkurat hva vi vil, når vi vil. For meg er holdningen om at jeg skal spise mer kjøtt enn jeg egentlig trenger, fordi jeg synes det er digg selvom dyrene ikke har så veldig gode liv, uetisk. 

Hadde vi halvert kjøttforbruket, kunne vi halvert antall dyr som har det ræva også, selvom det fortsatt er moralsk forkastelig, så er det ihvertfall i langt mindre grad. 

 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har alltid vært tilhenger av lam og sau samt skulle ønske vi solgte geitekjøtt og melk her til lands. Flott kjøtt, spesielt på killinger. Og melka er veldig bra.

Forsøker å holde meg til frittbeitende dyr når jeg skal ha kjøtt men ser at jeg må minimere gris, kylling, egg og kalkun mer. Nå er jeg heller ikke tilhenger av oppdrettsfisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Vi har et grisefjøs ikke langt fra der jeg bor og jeg synes det er trist at disse dyrene holdes innesperret hele året. Noe jeg faktisk tenker på hver gang jeg ser på svinekjøtt i butikken. Forsøker dermed å minimere bruken av det.

Jeg droppa selv grisehusdrift for noen år tilbake nettopp av denne årsaken. Gris er god inntekt, men det er ikke riktig å holde de på betong inne. 

BadCat skrev (7 timer siden):

Retten til å nyte sin burger med god samvittighet går langt foran vrangforestillingene til moralister og miljøforkjempere.

Skivebom hvis det er sånn du tror det henger sammen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Respekt!

Gårdeiere og bønder er også generelt opptatt av dyrevelferd. Derfor synes jeg barnslige kommentarer som f.eks denne:

BadCat skrev (7 timer siden):

Retten til å nyte sin burger med god samvittighet går langt foran vrangforestillingene til moralister og miljøforkjempere.

... bommer så inni granskauen på poenget. Kjøttprodusenter flest tenker ikke sånn, og det handler ikke om samvittighet eller å være "moralister" å ha dyrevelferd i fokus.

Alle vet at vi må spise litt mindre kjøtt, ikke bare av hensyn til klima, men også av hensyn til dyrene og vår egen helse. Med mindre man enten ikke har kjennskap til hvordan drifta skjer eller er vitenskapsfornekter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

9 minutes ago, Snikpellik said:

Gårdeiere og bønder er også generelt opptatt av dyrevelferd. Derfor synes jeg barnslige kommentarer som f.eks denne:

... bommer så inni granskauen på poenget. Kjøttprodusenter flest tenker ikke sånn, og det handler ikke om samvittighet eller å være "moralister" å ha dyrevelferd i fokus.

Alle vet at vi må spise litt mindre kjøtt, ikke bare av hensyn til klima, men også av hensyn til dyrene og vår egen helse. Med mindre man enten ikke har kjennskap til hvordan drifta skjer eller er vitenskapsfornekter.

Tror jeg så absolutt på.

Selv om jeg ikke kjenner godt til gårdsdrift så forsøker jeg å handle på disse bondemarkedene som finnes rundt om kring og da lærer man litt av å spørre. Noe av det beste jeg ser når jeg sykler på landet er kyrene som slippes ut om våren og koser seg på engene om sommeren. Har havnet midt i en flokk med okser på beite en gang og det ble kanskje litt mye av det gode. Det lader batteriene å se slikt dyrehold.

Aller helst skulle jeg hatt høns selv i hagen men det fungerer dårlig i rekkehus :D Kunne godt tenkt meg å drive med geiter da det er fantastiske dyr, men det ligger langt ut i rekka og man må finne en egnet eiendom etc.

Snakker innimellom med ei dame som har sau og det er alltid en stor glede når dyra kan slippes ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...