Gå til innhold

Arbeiderpartiets landsmøte 2021


Anbefalte innlegg

Arbeiderpartiet har i skrivende øyeblikk sitt landsmøte på nett. Støre holder sin innledende tale og høster selvfølgelig, som enhver partileder skal gjøre, kredit for alt som går bra og hekter dette på sosialdemokratiet. 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har stemt både til høyre og til venstre på den politiske skala og er hellig overbevist.... vel, overbevist om at det er balansegangen mellom ambulerende regjeringer på venstre og høyresiden som skaper det gode samfunnet vi har i Norge. 

En ensidig sosialistisk/sosialdemokratisk regjering ville være døden for næringslivet og ikke minst det private engasjement og drivet som skapes ved å utvikle, skape og nytenke. 

En ensidig høyrestyrt regjering ville etterlate seg arbeidere, fotfolket og alle vi er så avhengige av for å holde maskineriet igang. Det er ikke tvil om at hvermansen ville tape til fordel for alle dem som vinner fordi de har satset på alt annet enn samfunnsyrker. 

Det er vel ikke tvil om at Erna er sliten og at regjeringen har smuldret mellom fingrene hennes. At Støre kan få plass nå tror jeg er sunt. 

Senterpartiet og SV blir litt som det Fremskrittspartiet var. For opptatt av særpolitikk og forstyrrer dynamikken en regjering trenger for å gjøre en god jobb. 

Endret av XRHOR38K
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Befinner meg omtrentlig der du står, men ville sagt Rødt og SV i siste setning (de har forsåvidt legitime saker de er opptatt av de også, likesom FRP i motsatt ende). Alltid definert meg selv som sentrum-venstre, men havnet mer mot sentrum-høyre de seneste årene. AP har alltid vært trygge, ansvarsfulle, fornuftige, gode på å balansere ting med både hode og hjerte. Til å stole på. Det er også noe ved det å respektere sin meningsmotstander og møte dem med saklighet. Savner Jens Stoltenberg. For en familie det der er! Camilla har mange av de samme gode egenskapene. Mistenker mer radikale deler av AP har skapt uro de senere årene. Fint å se antydninger til at de finner tilbake til sitt gamle jeg - som rusreformen nå ser ut til å gå mot. En fornuftig løsning:

Redaksjonskomiteen på Arbeiderpartiets landsmøte jobber nå på spreng for å finne en samlende løsning på rusreformen. Det kan ende med straff-frihet for tunge misbrukere, men ikke avkriminalisering for unge som tester stoff og blir tatt med små doser.

Det blir et spennende valg til høsten. Jeg tror den siden som best klarer å luke bort radikal identitetspolitikk, som lytter mer til gode fagfolk i politiet og utdanningsinstitusjonene (de som ikke løper aktivisters og interesseorganisasjoners ærend), har en fornuftig miljø-politikk (ikke ekstrem-MDG), har et balansert forhold til innvandring (strengt, men hjelpevillig), går inn for å tone ned og beholde dagens abort-ordning, ønsker mer nasjonal selvstyring, og i disse Covid-tider er opptatt av både helse og menneskerettigheter (uten bruk av tvang/press-midler). Den siden vinner valget blir mitt tips. 

Lenke til kommentar

Ja till avkriminalisering av lavere doser narkotika.

Jeg er for Ap og SV og ser meg som sosialdemokrat.

En avkriminalisering av lave doser og samtidig en hard linje fra politiet satset på dealere og mafia ville ført bort fra dagens meningsløse praksis der de jakter svake grupper og avhengige for å øke prosenter på arresterte.

Dette, avkriminalisering av mindre doser vil tvert imot frigi midler helsevesenet kan bruke på behandling. Og øke midler politiet kan bruke på mafia og dealere.

Jeg håper flere ser disse poengene.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nok på høyresiden og foretrekker å stemme på Høyre ved valg, men jeg er samtidig enig i hva du sier om at det ville vært sunt med et regjeringsskifte nå.

Dilemmaet mitt er: Det har vært så mye i det siste årene som jeg ikke kan støtte arbeiderpartiet i. For eksempel det som er i media nå i disse dager om rusreformen, som jeg mener er veldig viktig. Flertallet av meningsmålinger støtter også reformen, men allikevel kommer de til å stemme imot. Ting som det gjør at jeg ikke ønsker å stemme arbeiderpartiet.
Samtidig ønsker jeg ikke MDG, Rødt eller SV i regjering. Og jeg innser jo at det med all sannsynlighet blir er AP styrt regjering som vinner, så om jeg ikke stemmer AP, så vil samarbeidspartiene få mer makt.

Så enten stemmer jeg på noen jeg ikke støtter, eller så stemmer jeg høyre og gjør samtidig at de jeg liker aller minst får mer innflytelse over politikken.

 

Senterpartiet syntes jeg driver med for mye tull. Jeg hører mye på politisk kvarter, og det eneste SP gjør er å klage på ting dagens regjering gjør. Det er slik de vinner over folket, ved å fokusere på det negative ved dagens regjering, istedenfor å snakke om sin egen politikk. 
Det må selvfølgelig være rom for å være uenig og jeg er selv uenig i flere av tingene høyre gjør, men det er svært sjeldent jeg hører noe fra SP om deres egen politikk.

 

Endret av MyLittlePony
Lenke til kommentar
MyLittlePony skrev (2 timer siden):

Jeg er nok på høyresiden og foretrekker å stemme på Høyre ved valg, men jeg er samtidig enig i hva du sier om at det ville vært sunt med et regjeringsskifte nå.

Dilemmaet mitt er: Det har vært så mye i det siste årene som jeg ikke kan støtte arbeiderpartiet i. For eksempel det som er i media nå i disse dager om rusreformen, som jeg mener er veldig viktig. Flertallet av meningsmålinger støtter også reformen, men allikevel kommer de til å stemme imot. Ting som det gjør at jeg ikke ønsker å stemme arbeiderpartiet.
Samtidig ønsker jeg ikke MDG, Rødt eller SV i regjering. Og jeg innser jo at det med all sannsynlighet blir er AP styrt regjering som vinner, så om jeg ikke stemmer AP, så vil samarbeidspartiene få mer makt.

Så enten stemmer jeg på noen jeg ikke støtter, eller så stemmer jeg høyre og gjør samtidig at de jeg liker aller minst får mer innflytelse over politikken.

 

Senterpartiet syntes jeg driver med for mye tull. Jeg hører mye på politisk kvarter, og det eneste SP gjør er å klage på ting dagens regjering gjør. Det er slik de vinner over folket, ved å fokusere på det negative ved dagens regjering, istedenfor å snakke om sin egen politikk. 
Det må selvfølgelig være rom for å være uenig og jeg er selv uenig i flere av tingene høyre gjør, men det er svært sjeldent jeg hører noe fra SP om deres egen politikk.

 

Det er ikke bortkastet å stemme Høyre, selv om de ikke havner i regjering. Jo flere stemmer partiet får, dess flere representanter på Stortinget. 

Sp har vel ikke så mye å fare med. Enig med deg der. Men partiet garanterer i det minste for norsk olje -og gassvirksomhet. Vi som er voksne og fornuftige må komme sammen ved valg og sikre olje -og gassindustrien, samt sørge for at pengene blir spart og investert på en god måte. Det må vi gjøre for fremtidige generasjoner, for det er ikke riktig å bare tenke på oss som lever nå, etter min mening, vi bør også tenke på dem som kommer etter oss. Ingen har mindre utslipp enn Norge, og det eneste som skjer hvis Norge legger ned, slik som AUF, SV, Rødt og MDG ønsker, er at andre, mer forurensende oljestater i Midtøsten tar over. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...