Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noe å hente i fradrag på hjemmekontor for et ENK (?)


Borger___

Anbefalte innlegg

Skal levere næringsoppgave i disse dager. Har drevet ENK i hele fjor, og har bygget meg eget hjemmekontor i et anneks ved siden av garasjen, som kun brukes som hjemmekontor & lager (med egen inngang). Men jeg har aldri tenkt på å "leie ut til meg selv", er det hensiktsmessig mtp skatt/fradrag når man driver ENK og ikke AS? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare 1500,- pr ÅR man kan trekke fra under ENK, og hvis man selger eiendommen, må man skatte av det fordi det delvis er "næringseiendom". Utrolig frekke regler, spør du meg. Det var i alle fall slik sist jeg undersøkte det.

Så svaret er, hvis reglene ikke har endret seg, ganske klart nei.

Hvis det er AS er det helt andre regler.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (På 15.4.2021 den 13.11):

Det er vel bare 1500,- pr ÅR man kan trekke fra under ENK, og hvis man selger eiendommen, må man skatte av det fordi det delvis er "næringseiendom". Utrolig frekke regler, spør du meg. Det var i alle fall slik sist jeg undersøkte det.

Så svaret er, hvis reglene ikke har endret seg, ganske klart nei.

Hvis det er AS er det helt andre regler.

Ja, eller var vel 1850,- per år.

Hva med kjøregodtgjørelse i ENK da? Finnes det ikke noe standardfradrag her, slik som med hjemmekontor?

I følge skatteetaten, slik jeg tolker det, skal det være muligheter i form at at lengden fastsettes med skjønn, men finner ingen utdypende info om dette: "Hvis du ikke har ført kjørebok, fastsettes lengden ved skjønn" (kilde: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/fradragsveiviser-for-enk/fradrag-for-bruk-av-bil-i-naring/privat-bil-i-naring/mindre-enn-6000-km-i-naring/)
 
Hvordan kan jeg enklest mulig få noe fradrag for kjøring og/eller kostnader for privat bil som er delvis brukt til næring i ENK, hvis jeg ikke har ført dagbok men bare vet ca. hvor mye jeg har kjørt? (har dog kvittering på service/bilkostnad). 

 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...