Gå til innhold

DNB vil kjøpe Sbanken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kris85 skrev (35 minutter siden):

Norges dyreste bank kjøper norges billigste bank. Javel.

Blir spennende å se hvordan det ender. Hvis de får grønt lys da. 

Korleis er Sbanken Norges billigaste bank når dei har lågaste rente på 1.59% og du ikkje kan forhandle deg til noko betre? Dei har kanskje lite gebyr, men det dei taper der hentar dei lett inn igjen på renta. Eg får betre rente i DNB så Sbanken ville for min del vore eit dyrt val.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror mange byttet til SBanken for mange år siden, og nok ikke har sett så mye på DNB siden. Men DNB har jo selvsagt forandret seg i mellomtiden. Jeg har hatt både SBanken og DNB, og foretrekker klart DNB. Noen ganger kan det faktisk være en fordel å kunne snakke med en person i andre enden som kan ta avgjørelser, for eksempel. I Sbanken avgjøres alt av algoritmer, alltid.

Og prisforskjellene er i dag ytterst minimale - noen ganger også i DNBs favør.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (17 minutter siden):

Hvilke forutsetninger bruker du for å avgjøre dyreste vs billigste?

https://www.finansportalen.no/bank/dagligbank/

Hva som er billigst handler selvfølgelig om forbruksmønster og kundetype. En bank tilbyr jo hundrevis av ulike tjenester som alle har hver sin unike pris. DNB er dyre på gebyrer - der Sbanken stort sett er gebyrfritt. Derfor er DNB den dyreste for meg personlig, og Sbanken den billigste. Men det gjelder meg som kunde - og de tjenestene jeg velger å benytte. 

Det er vel en kjent sak at DNB ikke er en billig bank. Med mindre man er totalkunde med et skreddersydd opplegg. En boliglånsrente alene er ikke nok til å avgjøre hvilken bank som er billigst. 

Edit:
*En av norges dyreste banker kjøper en av norges billigste banker.

Dette blir vel mer korrekt. Om jeg skal flisespikke litt på meg selv. 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
kilimanjar0 skrev (3 timer siden):

Amen! Det var det å finne riktig bank da. Vet du om noen gode alternativer?

Dessverre, vet ikke om noe lignende som Sbanken.

Knut Lavngard skrev (3 timer siden):

Sbanken var noko nytt og bra då det kom. No er det ikkje spesielt bra lenger samanlikna med andre aktørar, men dei som kom til hev vore lojale.

Tja... Har vært kunde av de store og ingen av dem lar deg slette en konto uten å ringe inn. I Sbanken kan jeg opprette og slette kontoer slik jeg vil. 

 

 

Sbanken har renter alle kan få. Trenger ikke noe spesielt kundeforhold, være medlem av ditten og datten. De tar ikke 50kr i gebyr for å la deg betale inn på lånet hver måned.

For å få de gode prisene til DNB, SP1 osv MÅ du ha bankkort, kredittkort bla bla. Sjekk prisen til disse bankene når man ikke har spesialavtaler.

Itillegg er fond og aksjedelen av Sbanken veldig lett å  bruke.

 

Vet ikke om jeg gidder å bytte. Må flytte meg, kjærringa, boliglån og alle fondene våre + ungene. Så må man finne en bank med en app som man liker. Ikke lett.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (34 minutter siden):

Dessverre, vet ikke om noe lignende som Sbanken.

Sbanken har renter alle kan få. Trenger ikke noe spesielt kundeforhold, være medlem av ditten og datten. De tar ikke 50kr i gebyr for å la deg betale inn på lånet hver måned.

For å få de gode prisene til DNB, SP1 osv MÅ du ha bankkort, kredittkort bla bla. Sjekk prisen til disse bankene når man ikke har spesialavtaler.

Om eg kan få 0,2 prosentpoeng lågare rente av å ha lånet i DNB så har eg gjerne konto der for å spare 5000,- i året på eit lån på 2.5m.

For dei utan lån er det sikkert nokre kroner å hente på gebyr og sånt, men ein må vel betale for å ha kort i Sbanken òg. For min del og etter min bruk av banken så vil eg ikkje ha noko mindre gebyr av å skifte til Sbanken heller, sjølv om eg ser vekk frå renta.

Dei beste rentene får ein av å vere medlem av ein del fagforeningar eller gode bank-kontaktar.

Eg har hatt DNB heile livet. Ikkje for å vere trufast, men fordi eg synest dei har ein veldig god nettbank, god kundeservice og eg får god rente (gjennom forhandling).

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Om eg kan få 0,2 prosentpoeng lågare rente av å ha lånet i DNB så har eg gjerne konto der for å spare 5000,- i året på eit lån på 2.5m.

For dei utan lån er det sikkert nokre kroner å hente på gebyr og sånt, men ein må vel betale for å ha kort i Sbanken òg. For min del og etter min bruk av banken så vil eg ikkje ha noko mindre gebyr av å skifte til Sbanken heller, sjølv om eg ser vekk frå renta.

Dei beste rentene får ein av å vere medlem av ein del fagforeningar eller gode bank-kontaktar.

Eg har hatt DNB heile livet. Ikkje for å vere trufast, men fordi eg synest dei har ein veldig god nettbank, god kundeservice og eg får god rente (gjennom forhandling).

Nå har ikke jeg sakt at Sbanken er for alle. Har hatt konto i Sbanken i snart 20 år, men det er først nå jeg har hatt boliglån der. Jeg byttet pga at jeg ikke liker de store bankene og at jeg hadde nedbetalt lånet slik at det kom under 50% og fikk den beste renten. Har ikke behov for å snakke med noen i banken, trenger ikke en kontakt i banken lengre. Er ikke medlem av fagforening, ennå.

Noen forandrer seg aldri, stemmer på samme parti annet hvert år automatisk, bruker samme bank, sjekker aldri priser før de handler, liker å føle seg viktig når de får bedre renter gjennom fagforeninger og forhandlinger. 

 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (7 minutter siden):

Noen forandrer seg aldri, stemmer på samme parti annet hvert år automatisk, bruker samme bank, sjekker aldri priser før de handler, liker å føle seg viktig når de får bedre renter gjennom fagforeninger og forhandlinger. 

Sikkert nokon ja, men kor mange? Og viktig? Ser ikkje korleis ein blir så viktig av å få lågare rente. Lågare kostnader er poenget.

Du har jo sjølv hatt same bank i 20 år, så det kan ikkje ha vore så stort problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sbanken var litt foroverlent i sin tid, nå er den omtrent like sidrumpa som DnB, og de fjernet Min Økonomi for noen år siden og tilbyr ingen erstatning. Min Økonomi er det kun DnB som tilbyr nå om dagen, og ingen andre banker tilbyr dette i like brukervennlig grad.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (20 minutter siden):

Sbanken var litt foroverlent i sin tid, nå er den omtrent like sidrumpa som DnB, og de fjernet Min Økonomi for noen år siden og tilbyr ingen erstatning. Min Økonomi er det kun DnB som tilbyr nå om dagen, og ingen andre banker tilbyr dette i like brukervennlig grad.

Storebrand har dette. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (59 minutter siden):

Du har jo sjølv hatt same bank i 20 år, så det kan ikkje ha vore så stort problem.

Har ikke hatt et aktivt kundeforhold der i 20 år. Boliglån og dagligbank har jeg hatt i SP1 Midt-Norge, Landkreditt, DnB og SP1 BV. Sbanken kun de siste 3 årene.

Etter finanskrisa gjorde DnB så mye dritt med boliglånet mitt at jeg aldri kommer til å ha noe som helst med dem å gjøre. Eneste er Vipps, noe som er en nødvendighet i dag hvis man kjøper eller selger på finn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Nice, går den flere år tilbake, kan man opprette egne kategorier?

Storebrand endret nettbanken sin for et par år siden. Ser nå at de har fjernet veldig mye av disse funksjonene. Nå er det en svært begrensa utgave de kaller "Mitt Forbruk". Ganske ræva i grunn. Den gikk kun 12 måneder tilbake. Ganske verdiløs funksjon nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kris85 skrev (Akkurat nå):

Storebrand endret nettbanken sin for et par år siden. Ser nå at de har fjernet veldig mye av disse funksjonene. Nå er det en svært begrensa utgave de kaller "Mitt Forbruk". Ganske ræva i grunn. Den gikk kun 12 måneder tilbake. Ganske verdiløs funksjon nå.

En slik begrenset versjon er det flere banker som tilbyr. Danske bank har en avansert modell som dessverre blir litt tungvinn og gammeldags dersom man er programkunde eller betaler for programmet, om jeg husker rett. Nordea har heller ikke dette.

Jeg synes funksjonen er glimrende for å se hvor pengene tar veien og holder enkelt regnskapet i orden uten særlig innsats, måned for måned, år for år. Synd Sbanken la ned sin da den var bedre enn DnB sin, dog noe mer ustabil.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Groovy Gorilla said:

Etter finanskrisa gjorde DnB så mye dritt med boliglånet mitt at jeg aldri kommer til å ha noe som helst med dem å gjøre. Eneste er Vipps, noe som er en nødvendighet i dag hvis man kjøper eller selger på finn.

Da burde du jo være glad for å høre at Vipps ikke er direkte eid av DNB lenger, men av Vipps AS. Som drifter Vipps, BankId og BankAxcept. Og er eid av flere norske banker(litt som Bankens betalingssentral(i dag Nets) var før).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...