Gå til innhold

DNB vil kjøpe Sbanken


Anbefalte innlegg

neglesprett skrev (2 timer siden):

Spår massiv kundeflukt fra S banken.

Styret i S banken burde gå, det er hinsides å godkjenne dnb som kjøper - styret har virkelig ikke forstått hva S banken er for kundene.

Poenget med Sbanken er vel som alle andre bedrifter: å skaffe inntekter til eigarane. Mogleg dei hadde ein ideologi ved oppstart, men det er pengane som styrer, og spesielt når dei blir så store så forsvinn eventuelle ideologiar fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windoge skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan DNB klarer å opprettholde status som landets største bank når det koker over for 98% av Sbanken sine nåværende kunder over et slikt oppkjøp.

0,98 % av dem, kanskje. En halv million kunder, er vel neppe mer enn et par tusen av dem som reagerer hardt, og sikkert knapt nok det.

Jeg har vært kunde begge steder, er det for så vidt fremdeles, og dette hysteriet fra et lite mindretall av Sbanken-kundene er jo bare latterlig. Sbanken er bra på mange måter, men også oppskrytt og på langt nær like bra relativt til konkurrentene som den var for 15-20 år siden.

Men vi får se om det blir noe av, det er jo ikke sikkert. Synes Sbanken burde bestå uansett, dvs. uavhengig av oppkjøpet.

Endret av Leiferen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

DNB er samfunnsfiendtlig bank somikke fortjener en eneste kunde. De er også hovedsamarbidspartner med Facebook og gud veit hvilken info de kjøper av de når folk søker lån. DNB er imot kontanter og for diktatur. Værste banken i Norge.

 

 

DNB er samfunnsfiendtlig møkka bank som mange er JÆVLI sure og sinte på. Folk som er kunder er dumme globalister antar jeg. De går med munnbind og tror stråling og vaksiner er trygt. Sbanken har nok smartere kunder siden de er kunder der og ikke i DNB

 

Jeg bruker kun nettbaken dems ikke appen. Selv på mobilen gjør jeg det. Hvor har du ifra at de ikke har nettbank?

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

En kan nå vente å se om salget går igjennom før en bytter bank.

Ja, men man bør forberede seg. Ha klar alternativer. Så hvis det faktisk skjer (noe det ikke bør hvis Konkurransetilsynet ikke er komplette idioter) så er det bare å iverksette flytting.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (27 minutter siden):

Det viser seg jo at bankkunder er veldig lojale. Og så er Sbanken en ren nettbank, og mange boomere og andre vil vel ha noe fysisk.

Fysisk? I dag? Vittig, du.

Sbanken var noko nytt og bra då det kom. No er det ikkje spesielt bra lenger samanlikna med andre aktørar, men dei som kom til hev vore lojale.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar
4 hours ago, neglesprett said:

Styret i S banken burde gå, det er hinsides å godkjenne dnb som kjøper - styret har virkelig ikke forstått hva S banken er for kundene.

En annen mulighet er at du ikke helt har forstått hva styret er for Sbanken. Ofte vil man ivareta eiernes interesser ved å hensynta kundene, men når alt kommer til alt er det ikke noe tvil om at styret jobber for eierne, og ikke kundene. Eierne er uansett ikke bundet av hva styret måtte mene her, og er heller ikke avhengig av styrets godkjennelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært kunde i DNB. Jeg likte banken dårlig. Den har også vokst og blitt alt for stor allerede, den er en elefant og oppfører seg sådan.

Kan ikke bare staten nasjonalisere DNB, stykke den opp og la bitene bli premie på en eller annen bingo.

 

Lenke til kommentar

Hvordan vil dette i realiteten fungere ved et eventuelt oppkjøp? Vil Sbanken og DnB bli slått sammen til én bank, eller vil Sbanken fungere som et slags datterselskap under annet navn? Gamle Gjensidige ble vel kjøpt av Nordea, og heter vel Nordea Direct i dag, og har litt andre løsninger. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 minutt siden):

Hvordan vil dette i realiteten fungere ved et eventuelt oppkjøp? Vil Sbanken og DnB bli slått sammen til én bank, eller vil Sbanken fungere som et slags datterselskap under annet navn? Gamle Gjensidige ble vel kjøpt av Nordea, og heter vel Nordea Direct i dag, og har litt andre løsninger. 

Det er det ingen som vet foreløpig. Jeg vil tippe de ville vært separat en god stund i alle fall. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windoge said:

Hvordan vil dette i realiteten fungere ved et eventuelt oppkjøp? Vil Sbanken og DnB bli slått sammen til én bank, eller vil Sbanken fungere som et slags datterselskap under annet navn? Gamle Gjensidige ble vel kjøpt av Nordea, og heter vel Nordea Direct i dag, og har litt andre løsninger. 

Det er helt opp til DNB som eiere. DNB eide jo lenge Postbanken og et par banker hvor de beholdt navnene på de bankene før de inkorporerte de inn i DNB. I det lange løp så vil de nok slå de sammen fullstendig men det kommer nok til å ta en del tid.

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windoge said:

Hvordan vil dette i realiteten fungere ved et eventuelt oppkjøp? Vil Sbanken og DnB bli slått sammen til én bank, eller vil Sbanken fungere som et slags datterselskap under annet navn? 

Dersom ikke DNB har sagt noe om dette, kan begge ting skje. Dersom DNB har sagt (eller kommer til å si) at Sbanken vil fortsette som egen bank, kan fortsatt begge ting skje. Et løfte om slikt gjelder bare til de eventuelt skifter mening.

 

Endret av Helm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (39 minutter siden):

Det er helt opp til DNB som eiere. DNB eide jo lenge Postbanken og et par banker hvor de beholdt navnene på de bankene før de inkorporerte de inn i DNB. I det lange løp så vil de nok slå de sammen fullstendig men det kommer nok til å ta en del tid.

 

DNB ønsket å beholde Postbanken som eget brand, men det fikk de ikke lov til av forbrukermyndighetene da de etter det jeg husker mente det ikke var store nok forskjeller mellom merkevarene til å forsvare delingen.

Slik jeg ser det har DNB to alternativer;

  1. å beholde Sbanken som en ren nettløsning á la Bulder Bank
  2. å inkorporere Sbanken fullstendig i DNB

DNB har uansett ikke noe filialnett som differensierer dem fra Sbanken, og de har jo i det siste kommet på banen med bedre mobil- og nettløsninger enn for bare få år siden med BM Puls og Mobilbanken (ja, det kan diskuteres hvor bra den er, men den utvides stadig).

For øvrig er det utrolig hvor emosjonelt engasjerte folk her inne på forumet er med den ene usaklige kommentaren etter den andre som at "DNB er en kreftsvulst", "DNB er samfunnsfiendtlig" osv. Det går vel an å være litt mer saklig i hva man skriver? Dog, jeg er ingen moderator og vil heller ikke påta meg noe rett eller ansvar i den retning så jeg har ikke noe behov for å si noe mer om det.

 

Endret av 3L5Y3RE8
la inn et manglende ord
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Leiferen said:

0,98 % av dem, kanskje. En halv million kunder, er vel neppe mer enn et par tusen av dem som reagerer hardt, og sikkert knapt nok det.

Jeg har vært kunde begge steder, er det for så vidt fremdeles, og dette hysteriet fra et lite mindretall av Sbanken-kundene er jo bare latterlig. Sbanken er bra på mange måter, men også oppskrytt og på langt nær like bra relativt til konkurrentene som den var for 15-20 år siden.

Tror ikke det blir masseflukt, de fleste kundene blir nok med på lasset. Med mulig unntak av noen av de som skriker høyest i kommentarfeltene for tiden.

Situasjonen mellom bankene er ikke så sort/hvitt som mange forsøker å fremstille. Jeg bruker et halvt dusin banker, og har også vært bruker av Sbanken. De har lave gebyrer, men høy rente på lån (unntatt for >4 MNOK), og har lang behandlingstid på søknader/saker som ikke er helt A4. Høye renter på boliglån var en av årsakene til at jeg byttet fra Sbanken. DNB har gebyrer på noe, men med planlagt bruk kan de enkelt unngås. DNB kan tilby lav rente på mange lånetyper, de er gode på fond, og de har alltid kort ventetid på chatten. På den ene siden ønsker man et mangfold i tilbydere av banktjenester, på den andre siden ønsker man at banken har en effektiv og rasjonell drift som gir gode betingelser. De siste årene har man sett at mindre banker ikke overlever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, 3L5Y3RE8 said:

For øvrig er det utrolig hvor emosjonelt engasjerte folk her inne på forumet er med den ene usaklige kommentaren etter den andre som at "DNB er en kreftsvulst", "DNB er samfunnsfiendtlig" osv. Det går vel an å være litt mer saklig i hva man skriver? 

Enig i det, alle banker har både positive og negative sider. Det er jo langt fra slik at Sbanken er topp på alt, og DNB i den andre enden av skalen på alt. Alle står fritt til å velge bank, og jeg bruker DNB på de områdene der er best for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...