Gå til innhold

DNB vil kjøpe Sbanken


Anbefalte innlegg

8 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

DNB ønsket å beholde Postbanken som eget brand, men det fikk de ikke lov til av forbrukermyndighetene da de etter det jeg husker mente det ikke var store nok forskjeller mellom merkevarene til å forsvare delingen.

Slik jeg ser det har DNB to alternativer;

  1. å beholde Sbanken som en ren nettløsning á la Bulder Bank
  2. å inkorporere Sbanken fullstendig i DNB

 

Du minner meg på noe og du er inne på noe, men du bommer litt.

DNB kjøpte opp mindre banker og lot dem beholde sine navn, og det du har rett i er at finanstilsynet (eller en annen myndighet) bestemte at disse datterbankene måtte skifte navn til DNB. Det du bommer på er årsaken. Årsaken var at kundene skulle lettere kunne vite hvilken bank de egentlig var kunde i. Så kan man mene hva man vil om denne begrunnelsen, kanskje myndighetene undervurderte kundene.

 

6 hours ago, Zeph said:

Korleis er Sbanken Norges billigaste bank når dei har lågaste rente på 1.59% og du ikkje kan forhandle deg til noko betre? Dei har kanskje lite gebyr, men det dei taper der hentar dei lett inn igjen på renta. Eg får betre rente i DNB så Sbanken ville for min del vore eit dyrt val.

Det er ikke alle kunder i Sbanken som har lån i Sbanken. De kan ha lån andre steder eller være gjeldfrie. For øvrig er rente på 1.59% nesten det samme som gratis penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knut Lavngard skrev (19 timer siden):

Fysisk? I dag? Vittig, du.

Sbanken var noko nytt og bra då det kom. No er det ikkje spesielt bra lenger samanlikna med andre aktørar, men dei som kom til hev vore lojale.

Vel, sammenlignet med DNB så er Sbanken et helt annet univers.

Men boomere liker DNB, tror jeg.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (17 timer siden):

For øvrig er det utrolig hvor emosjonelt engasjerte folk her inne på forumet er med den ene usaklige kommentaren etter den andre som at "DNB er en kreftsvulst", "DNB er samfunnsfiendtlig" osv. Det går vel an å være litt mer saklig i hva man skriver? Dog, jeg er ingen moderator og vil heller ikke påta meg noe rett eller ansvar i den retning så jeg har ikke noe behov for å si noe mer om det.

Det de skriver stemmer jo? 🤔

Lenke til kommentar

Var i Postbanken dratt over til DNB..... straks da starter DNB med og gi med tilbud om bedre vilkår!! Vilkår som var med økt kostnad for meg.... bankregningen skulle koste penger å ha.... jeg skulle investere i fond med uklare fordeler for meg og ingen i DNB ville/kunne forklare. Oppfattes som svindelforsøk.... DNB dømmes for det senere.

Sa engang til kassør i Postbanken etter overtagelsen av DNB "Korleis står det til at alle deres tilbud om bedre bank for meg koster meg flesk".... da slutter alle de fine tilbudene fra DNB..... Var svindla med kort en gang og DNB sa at jeg skulle ta på meg det hele, uttak i S-Amerika når jeg gjør uttak i Sverige på samme tid.... påpekte likt svindel hos barn til en bankeier som var retta opp og da rettes på det. 

Er i DNB men det er latskap fra min side å ikke flytte på meg.... har ikke lån i DNB men andre steder TAKK for det. 

Det er mye nett troll inne her med å male positivt bilde av DNB.... spørs om de for betalt for det som de i Putins tjeneste.

Endret av En som undrer
uklar skriv
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 timer siden):

En slik begrenset versjon er det flere banker som tilbyr. Danske bank har en avansert modell som dessverre blir litt tungvinn og gammeldags dersom man er programkunde eller betaler for programmet, om jeg husker rett. Nordea har heller ikke dette.

Jeg synes funksjonen er glimrende for å se hvor pengene tar veien og holder enkelt regnskapet i orden uten særlig innsats, måned for måned, år for år. Synd Sbanken la ned sin da den var bedre enn DnB sin, dog noe mer ustabil.

Revolute har en utmerket løsning gjennom sin app som gir deg stålkontroll på forbruket. Tidligere hadde jeg norsk kontonummer hos Revolute - men plutselig ble den stengt (med 4 ukers varsel) - så nå må jeg bruke et utenlandsk kontonummer for å fylle på kontoen. Siden jeg i normale tider reiser veldig mye i utlandet, og betaler regninger til land i EU osv.... er det veldig greit med Revolute. Allikevel stoler jeg ikke blindt på en slik løsning til at jeg lar dette bli hovedbanken min. Selv om det sannsynligvis hadde fungert helt fint. Bortsett fra at man ikke får brukt Vipps med kort fra Revolute.

 

Lenke til kommentar
On 4/15/2021 at 12:17 PM, Thomas_H said:

Lurer på om Sbanken kundene vil miste muligheten til å bruke Apple Pay nå.. DNB "vet" jo at kundene deres ikke er interesserte i å kunne benytte det tydeligvis. 

Jepp, DNB vet best, og bryr seg ikke om folk som meg, som kun bruker Apple Pay nå. Jeg går uten lommebok når jeg er ute, og bruker kun Apple Pay, men DNB sier jo at vi ikke eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Yaricks said:

Jepp, DNB vet best, og bryr seg ikke om folk som meg, som kun bruker Apple Pay nå. Jeg går uten lommebok når jeg er ute, og bruker kun Apple Pay, men DNB sier jo at vi ikke eksisterer.

Det er jo ganske åpenbart hvorfor DNB ikke tilbyr kundene sine å betale med xxxPay: Vipps. Utviklet og deleid av DNB, de har selvfølgelig ingen interesse av å la konkurrerende løsninger slippe til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (24 minutter siden):

Det er jo ganske åpenbart hvorfor DNB ikke tilbyr kundene sine å betale med xxxPay: Vipps. Utviklet og deleid av DNB, de har selvfølgelig ingen interesse av å la konkurrerende løsninger slippe til.

Nå har vel DNB for en god stund siden (et par år?) åpnet for Google Pay så det er nok ikke DER problemet ligger. Det er mer sannsynlig at det har med kostnader å gjøre. Apple tar normalt sett en cut på 0,15% av kortbelastningen, og det kan være så enkelt som at man ikke ble enige om størrelsen på cut'en og vilkårene rundt dette.

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med nettbankløsningen til Sbanken, og selvfølgelig gebyrfri bruk. Har ingen lån gjennom Sbanken, så for meg er det en veldig god løsning for "daglig bruk", samt at det feks er billigere å kjøpe indeksfond gjennom Sbanken enn Nordnet (etter Nordnet la om modellen sin?). Ikke for det - DNB er sikkert like gode på fond mtp. utvalg og priser.

Blir nok med "over", men håper Sbanken får bestå som eget "bruk".

Lenke til kommentar

Jeg har brukt DNB litt fordi jeg har pensjonsparingen der, og noe ekstra aksje- og fondsparing.

Ellers har jeg vært kunde av Skandiabanken (nå SBanken) siden dem startet opp i Norge. Jeg hadde i en liten periode bank i SpareBank1 fordi dem var de eneste på den tiden som ville gi meg boliglån. Da SNN ikke lenger ville la meg refinansiere boliglånet mitt, så flyttet jeg det til SBanken.

Det ligger mye historie der, så det er litt synd hvis SBanken blir kjøpt opp.

Jeg har brukt 3 banker sin nettbank og mobilbank:

SBanken sin nettbank er veldig enkelt og lett å bruke. SpareBank1 sin nettbank har blitt veldig bra siden sist jeg brukte den banken. På høyde med SBanken sin. Nettbanken til DNB er dårlig, med dårlig oversikt og dårlig design.

Jeg liker ikke mobilbanken til DNB. Dem har ikke mulighet for innlogging via Fingeravtrykk. SpareBank1 sin Mobilbank er bedre enn DNB sin, og den har blitt veldig bra nå og kanskje bedre enn SBanken sin. 

 

Skulle ønsket noen hadde tatt for seg de en brukertest av Nettbank og Mobilbank blant landets banker.

 

Lenke til kommentar
DJViking skrev (37 minutter siden):

eg liker ikke mobilbanken til DNB. Dem har ikke mulighet for innlogging via Fingeravtrykk. SpareBank1 sin Mobilbank er bedre enn DNB sin, og den har blitt veldig bra nå og kanskje bedre enn SBanken sin. 

Skulle ønsket noen hadde tatt for seg de en brukertest av Nettbank og Mobilbank blant landets banker.

Eg loggar inn i DNB sin mobilbank med fingeravtrykk.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Eg loggar inn i DNB sin mobilbank med fingeravtrykk.

Jeg fikk ikke det valget når jeg forsøkte i dag. Må sjekke igjen.

Edit: Jeg fikk nå innlogging med fingeravtrykk. Når jeg åpnet den i dag måtte jeg logge inn med BankId først, deretter ved neste innlogging fikk jeg bruke fingeravtrykk.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Til slutt får vi bare tre banker. DNB, Nordea, Sparebanken. Kanskje noen mindre banker får bestå men med en av de store som eiere. Dårlig utvikling.

 

  

8 hours ago, Windoge said:

Kan DnB være så ille når de klarer å opprettholde status som landets største bank? Bare lurer. 

DnB kan ha avtaler med foreninger og andre organisasjoner og mange kan være kunder av den grunn.

Norske privatkunder er sløve og lojale.

DnB er kanskje en meget god bank for deg hvis du heter Telenor eller er en annen storkunde.

Og en annen grunne til at de er landets største bank er at de gjør det som de blir kritisert for i denne tråden: Kjøper opp konkurrentene.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (4 timer siden):

DnB kan ha avtaler med foreninger og andre organisasjoner og mange kan være kunder av den grunn.

Dette er helt sant. Hvilken bank jeg har huslån i er ene og alene avgjort av hvilken bank Tekna har avtale med. Jeg lar ikke flere titalls tusen kroner i året ligge på bordet for å kunne bytte banker. I tillegg er det også slik at man gjerne får bedre lånerente hvis man bruker huslånsbanken som dagligbank, så da blir det også i stor grad bestemt av fagforeningen.

Sånn sett er bankmarkedet ganske dårlig fungerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (5 timer siden):

DnB kan ha avtaler med foreninger og andre organisasjoner og mange kan være kunder av den grunn.

Norske privatkunder er sløve og lojale.

DnB er kanskje en meget god bank for deg hvis du heter Telenor eller er en annen storkunde.

Og en annen grunne til at de er landets største bank er at de gjør det som de blir kritisert for i denne tråden: Kjøper opp konkurrentene.

Og så kan det faktisk vere at mange DNB-kunder er nøgd og synest det er ein god bank. Det er fleire positive eksempel i denne tråden enn negative, i alle fall om ein ser vekk frå usaklege argument som at dei er samfunnsfiendtleg, ein kreftsvulst og nærast på lag med djevelen.

Om ein har god lånerente eller ikkje lån i det heile tatt så ser eg ikkje kvifor tilbodet til DNB er så dårleg. Utan renter er det ikkje store utgiftene med å ha eit avtaleforhold med ein bank. Reiser ein mykje i utlandet eller driv med diverse aktivitetar der DNB er dyrare enn konkurrentane så er kanskje ikkje DNB billegast, men det er ikkje nødvendigvis snakk om så mange kronene.

Avtalar med foreiningar er openbart ein stor fordel for ein bank, men eg veit ikkje kor mange avtalar DNB har på sånt. Tekna har vel med Danske Bank, LO med Sparebanken og YS med Nordea?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...