Gå til innhold

Kort IT utdanning som gir høy lønn? Systemadministrator, programering eller


Gjest 8eec4...cff

Anbefalte innlegg

Gjest 8eec4...cff

Jeg jobber idag som driftsansvarlig/drifsleder(vakmester) for et par bygg. Men jeg har fått mer og mer øynene opp for IT faget, systemadministrasjon og programering.

Jeg jobber allerede idag med (og har fordypet meg mye dypere en det er forventet av meg i) låssystemer, lettere nettverks administrasjon (Cisco Meraki), printere og Cisco AV utstyr. 
Jeg har også begynt å leke meg litt med Raspberry Pi og ønsker å lære meg blant annet Phython og Swift. 
Jeg har og en ganske stor interesse for teknologi, DIY/maker miljøet, 3d printere, AR og VR.

Jeg fikk 6er i matte på videregående og har alltid likt meg med problemløsning. Dette er og noe jeg alltid har scoret høyt på i diverse tester . Inkludert Mensa testen (nettversjonen) hvor jeg havnet på en IQ score på 135. Rubics cuben var også min «Fidget toy» i oppveksten og jeg kunne til slutt ta den delvis i blinde og på ca 40s. (Fordypet meg aldri i speedcubing). 
Men jeg slet med lese og skrivevansker på grunnskolen. Noe som satte en stopper for meg da jeg prøvde meg på høyere utdanning.
Å ta en bachelor grad eller master nå har jeg dessverre ikke tid eller økonomi til.
Jeg vil derimot tro at jeg har noe grunnlag for å kunne tilegne meg kunnskap i IT faget uten for store problemer.

Jeg lurer derfor på om det er noen kortere IT og Programmerings utdanninger og kurs som kan gi meg innpass i yrket og høyere lønn?

Noen som har noen tips? Hvilke kurs og utdanninger har dere erfaringer med? Hva en kan forvente i lønn etter kurset?

Er det flere her som har byttet beite til IT bransjen? Jeg har jo hørt flere historier om snekkere, rørleggere og elektrikkere som plutselig fant ut at de ville gå over til IT bransjen og har gjort det ganske bra der.

AW Academy er noe som dukker opp https://www.academicwork.no/bedrifter/aw-academy
Men jeg er noe skeptisk. Noen her som har erfaring med det? Eller finnes det bedre alternativer?
Noroff er jo også noe som dukker opp.

Egenlæring?

Anonymous poster hash: 8eec4...cff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/17/2021 at 9:38 PM, dDork said:

Kostet det noe? Kan være aktuelt for flere.

Det koster ingenting å bli rekruttert. 

Jeg tror heller ikke Acadamy koster penger direkte, men man binder seg vel til AW i 12 mnd. Antar at den lønnen i den perioden vil være lavere enn markedverdien. Det er vel her de tjener penger på dette opplegget. I tillegg så få de gode kandidater med jobberfaring å rekruttere videre etter de 12 mndene.

Antar at lønnen vil være mer normal da.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...