Gå til innhold

Forbrukslån til et skjermkort? Dårlig ide?


Gjest 0dd93...666

Anbefalte innlegg

Gjest 0dd93...666

For øyeblikket tjener jeg rundt 20k~

Har rundt 5k på sparekontoen og bil lånet ble nylig ferdig.

For øyeblikket er jeg i prosessen i å sende tilbake skjermkortet fordi det feiler etter 9 måneder.

Dårlig ide: Forbrukslån til et skjermkort på finn.no eller spare opp i 6 måneder og så faktisk kjøpe kortet?

Ettersom jeg har betalt BSU fullt ut i 2021 har jeg rundt 3000-3500 jeg kan spare i måneden, bedre ide å spare noe rundt 6-7 måneder istedenfor å ta opp et lån og kjøre på med en gang? Bare spør etter input før jeg innser hvor dumt dette høres ut 😛

Anonymous poster hash: 0dd93...666

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke i verden om jeg hadde tatt lån for å kjøpe et skjermkort på Finn.no.

Hvis du har en godt ladet bufferkonto til uforutsette utgifter, og dermed ikke er på randen av konkurs bare bilen må på verkstedet; så kan du heller benytte deg av nettbutikk som tilbyr betalingsutsettelse. Komplett for eksempel har opp til 6 mnd utsettelse for 345kr.

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0dd93...666 skrev (37 minutter siden):

For øyeblikket tjener jeg rundt 20k~

Har rundt 5k på sparekontoen og bil lånet ble nylig ferdig.

For øyeblikket er jeg i prosessen i å sende tilbake skjermkortet fordi det feiler etter 9 måneder.

Dårlig ide: Forbrukslån til et skjermkort på finn.no eller spare opp i 6 måneder og så faktisk kjøpe kortet?

Ettersom jeg har betalt BSU fullt ut i 2021 har jeg rundt 3000-3500 jeg kan spare i måneden, bedre ide å spare noe rundt 6-7 måneder istedenfor å ta opp et lån og kjøre på med en gang? Bare spør etter input før jeg innser hvor dumt dette høres ut 😛

Anonymous poster hash: 0dd93...666

Trenger du virkelig denne oppgraderinga nå?
Om du kan vente et par mnd slipper du den latterlige renta. Samt evt andre "ulykker" kan oppstå før den tid og de pengene kan komme godt med. Som SydVest sier. Bufferkonto er viktig. Boligmarkede er tøft for unge som skal inn. Så spar opp det du kan og ikke ta noen dumme "snarveier" er mitt råd.

DNB har BSU2 som du kan spare mer på evt👍
 

Lenke til kommentar
Gjest 0dd93...666
TheMagicToiletbrush skrev (29 minutter siden):

Trenger du virkelig denne oppgraderinga nå?
Om du kan vente et par mnd slipper du den latterlige renta. Samt evt andre "ulykker" kan oppstå før den tid og de pengene kan komme godt med. Som SydVest sier. Bufferkonto er viktig. Boligmarkede er tøft for unge som skal inn. Så spar opp det du kan og ikke ta noen dumme "snarveier" er mitt råd.

DNB har BSU2 som du kan spare mer på evt👍
 

Har allerede spart inn 27,5k på BSU siden februar :)

 

Dubious skrev (19 minutter siden):

Trenger du skjermkort til 18k?

27k faktisk/dessverre x)

Er til Aurus noe 3090 extreme til en 4k oppgradering senere.

Uderzo skrev (1 time siden):

Ja, dårlig ide å ta opp et forbrukslån for et skjermkort.

Hehehe, ser det ut i fra svarene her :)

Blir vel og ta BSU penge i typisk 9 måneder før jeg har nok.

Tid har jeg nok av for øyeblikket eller rettere sagt i den sitasjonen som er nå :)

Blir bare mye sparing uansett :)

 

oddeh skrev (1 time siden):

Mange nettutikker tilbyr forskjellige finansieringsløsninger som er (mye) bedre enn de fleste forbrukslån, så undersøk hva de har å tilby. Vet det ikke gjelder Finn men verdt å undersøke?

Vet elkjøp tilbyr en santander løsning, driver å ser i den andre tråden :)

Ikke rask nok til tider, men håper å plukke opp et kort så jeg kan betale rundt 2k eller mer i mnd~ om dagen kommer.

OG kortet ikke er borte når jeg oppdaterer kassen hehe :)

Anonymous poster hash: 0dd93...666

Lenke til kommentar
Gjest 0dd93...666
Loko skrev (1 minutt siden):

BSU du har satt inn inneværende år kan du også ta ut igjen.

Har for øyeblikket noe rundt 150k tror jeg, lar det heller stå til jeg trenger det til bolig i fremtiden :)

Kan hende jeg selger skjermkortet om de fikser mitt nåværende kort eller sender.. ihvertfall iløpet av 2021 lol et nytt kort x)

Ikke noe must, kan fint vente en stund.. Om ikke 4000 serien har kommet intill da :)

Anonymous poster hash: 0dd93...666

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Ikke i verden om jeg hadde tatt lån for å kjøpe et skjermkort på Finn.no.

Hvis du har en godt ladet bufferkonto til uforutsette utgifter, og dermed ikke er på randen av konkurs bare bilen må på verkstedet; så kan du heller benytte deg av nettbutikk som tilbyr betalingsutsettelse. Komplett for eksempel har opp til 6 mnd utsettelse for 345kr.

Avhengig av prisen selvfølgelig, og rente man får på ett forbrukslån. Men 345,- for 6 måneders betalingsutsettelse kan faktisk være effektivt dyrere enn å ta ett forbrukslån man betaler ned over samme periode.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Forbrukslån er som regel svært dyrt. Skjermkortet ditt vil bli en god del dyrere når det er ferdig betalt. 

En ting er også utgiften i seg selv, men for å tenke litt dypere på det så går du potensielt over en grense du kan slite med fremover. Det høres kanskje flåsete ut, men jeg kjenner flere mennesker som tjener godt og likevel aldri har penger grunnet gammel moro de drar på. Det er mange som tilbyr kreditt, men litt disiplin er sunt å ha for privatøkonomien.

Trenger/"trenger" du en ting i dag, så finnes det også avbetaling. Jeg vet jo dette strider med det jeg har nevnt over, men det hender det dukker opp løsninger som ikke er spesielt kostbare. Når du egentlig setter av penger hver måned likevel, så kan du forsvare å kjøpe nå og betale i bolker fremover - gitt at det ikke påløper en stor månedlig "skjult" kostnad.

Pass da eventuelt på at det ikke er høy rente, samt gebyr og slike ting som presser kostnaden opp. Jeg har i mine yngre dager betalt akkurat to ting på avbetaling. Den første var en mobiltelefon som ikke hadde høyere kostnad over et års nedbetaling, mens den andre (husker ikke produktet i farta) hadde fantastiske 0% rente over 12 mnd, men det viste seg at fakturaen kom med fakturagebyr, termingebyr og omkostninger, slik at reell rente var godt over 10%.

Skjermkortet - eller hva det enn måtte være - har også opplevd høyere bruksverdi om du jobber litt for det. Det er i alle fall min erfaring. 

Endret av Revie
Lenke til kommentar
Gjest 0dd93...666 skrev (12 timer siden):

Ettersom jeg har betalt BSU fullt ut i 2021 har jeg rundt 3000-3500 jeg kan spare i måneden, bedre ide å spare noe rundt 6-7 måneder istedenfor å ta opp et lån og kjøre på med en gang? Bare spør etter input før jeg innser hvor dumt dette høres ut 😛

Anonymous poster hash: 0dd93...666

Tolker nyere svar fra deg at du ikke bruker denne sparingen til noe annet enn akkurat kun til bolig. Bare for å understreke viktigheten av sparing så er lønnsøkning ca. 2,5% mens prisvekst gj.snitt landet er 7,7% for boliger.

  • 20 000 i mnd x 12 mnd =  240 000 i årslønn. Lønnsvekst over 10 år gir årslønn om 10 år på 307 220.
  • Boligpris eks 3 000 000 nå med prsivekst i 10 år gir ny kjøspris på  3 840 253.

Forskjell nå og om 10 år:

  • Differanse i år kjøpspris/årslønn = 2 760 000
  • Differanse om 10 år kjøpspris/årslønn = 3 533 033
  • Prosent økning i forskjell 28%

 

Lenke til kommentar

Forbrukslån burde kun brukes hvis det er helt krise og du trenger Penger til noe kritisk du ikke har penger til akkurat nå.

Kjøleskap, Fryser, Vaskemaskin, telefon

og muligens Transportmiddel hvis man er avhengig av det

Men husk

det må betales tilbake

Dersom du sliter med å spare opp i en buffer til slike ting vil du sansynligvis slite med å betale ned forbrukslånet også

untaket må vel kanskje være hvis man er ekstra uheldig og flere kritiske ting ryker på en gang

Skjermkort er ikke noe kritisk

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 4/14/2021 at 9:00 PM, Guest 0dd93...666 said:

27k faktisk/dessverre x)

Er til Aurus noe 3090 extreme til en 4k oppgradering senere.

Trenger du seriøst et skjermkort til 27'000kr? Hva pokker skal du med et slikt skjermkort? Om du ikke har økonomi til det bør du kanskje vurdere å skalere "litt" ned på kravene?  

Lenke til kommentar
Gjest 31518...eb4

Skjermkort til 27000? Seriøst? 🙄

Og i tillegg vurdere å ta forbrukslån for å kjøpe det...🙄

Jeg kan i hvert fall garantere at du vil måtte vente til du blir gammel og grå med å kunne kjøpe bolig om det er slik du prioriterer.

Jeg begynner å skjønne hvorfor luksusfellen fortsetter å rulle sesong etter sesong etter sesong... 😂

Anonymous poster hash: 31518...eb4

Lenke til kommentar
On 5/23/2021 at 1:22 PM, Zeph said:

Er det til speling, jobb-programvare, mining eller anna du treng eit så dyrt kort?

Det høyrest ut som ein dårleg idé, men alt avheng av kor lang tid du vil bruke på å betale det ned.

Selve kortet er ikke sååå dyrt, men pga. høy etterspørsel og lav produksjon har "svartebørsen" doblet prisen på skjermkortet. Litt som de gale menneskene som la 12-15'000 på bordet for en Playstation5...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...