Gå til innhold

Tesla utvider med flere nye ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
1 minute ago, J-Å said:

Nå er det såvidt jeg vet moms alle de andre tingene du nevner der.  Og moms er tross alt en forholdsvis flat beskatning. 

Nå må du ikke ødelegge forsøk på feilinformasjon med fakta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (På 15.4.2021 den 14.46):

Bentley skal etter hvert komme med en elektrisk Continental GT. Dagens utgave koster i området 4 millioner. En elektrisk utgave vil koste ca det halve (med dagens regler) for å støtte noe (batterier) som i dag koster ca 130.000 ekstra. Kort sagt, staten kan ikke fortsette å sponse noen med ca 1,9 millioner når merutgiften for klimavennlighet er kr 130.000. Det sier seg selv at dette må ta raskt slutt. Ellers vil elbilstøtten etter hvert få et dårlig ord på seg og sees som en omfordelingsmekanisme til gunst for de rikeste.

Nå selges det uhyre få biler i prisklassen 2 millioner. (0,..% av salgene?), så det har liten relevans for totalen både utslippsmessig og skattemessig, men hva godt mener du det vil gjøre at elektrisk Continental GT går opp fra rundt 2 til rundt 4 millioner? Selv de få som kjøper bil i det prissjiktet vil nok i all hovedsak stryke den fra lista over potensielle biler. En færre elbil å velge mellom.

Bad_Mojo skrev (På 15.4.2021 den 15.26):

Fordi det er en høna/egget problemstilling. Ikke noe poeng å bygge et ladenettverk hvis det ikke finnes biler til å bruke de. Får du flere biler på veiene, så burde markedskreftene tilsi at ladestasjonene kommer etter.

Jeg tror det skyldes bilprodusentenes elbilstrategi: Biler som må stoppe og lade etter 1 times kjøring, og ladetida er 1 time, før de kan kjøre en ny time. Brukervennligheten er så lav at den er under null. Det er en alvorlig plage og hinder å velge en sånn bil. Det har riktignok bedret seg kraftig etter ca 2018, men markedet lider fortsatt av elendig kjøretid vs ladetid, som gjør at folk kvier seg for å kjøre på langtur og bruke hurtigladere. I tillegg til nedetid, usikkerhet, køer, jungelen av betalingsapper og ladekart. Hele totalopplevelsen er elendig, noe redaktøren i TU nylig erfarte. Jeg tror med andre ord at man må skylde mer på totalopplevelsen enn å bare skylde på høna og egget. Blir totalopplevelsen bedre så kjøpes det flere elbiler og hurtiglades mer. En god totalopplevelse løser både høna og egget.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tesla utvider med flere nye ladestasjoner

Det mest interessante her er jo Teslas posisjonering som en svært god ladeoperatør med høy oppetid, rask lading, lave priser, enkel betaling og vanvittig godt utbygd ladenettverk. Samt hemmeligholdelsen av når de åpner opp for andre bilmerker og hvilke andre biler de åpner for først. De holder spenninga høy. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (18 minutter siden):

Nå er det såvidt jeg vet moms alle de andre tingene du nevner der.  Og moms er tross alt en forholdsvis flat beskatning. 

Jeg skrev ikke mva, men luksusavgift og luksusskatt. Altså ekstra avgifter som kun slår inn for spesifikke luksusobjekter. Elbiler over 600k blir neppe den siste slike spesifikke luksusavgiften dersom de først får foten i døra for denne typen argumentasjon. Rikinger vil alltid være i mindretall så det blir lett å få politisk flertall for slike løsninger. Man trenger bare egge litt opp med eksemplets makt og appellere til jantelov. Alt som er utenfor A4-normalen vil potensielt kunne bli en slags toppskatt på luksusforbruk i tillegg til toppskatt på inntekt.

Riksavisene elsker å fokusere på rikingenes ekstravagante forbruk og nå har også NRK laget en serie, Exit, som visstnok skal sette lys på hvor sjokkerende kvalmt rikinger oppfører seg. "Basert på virkelige historier fra finansverden". Det er klart det egger opp til et folkeopprør og mobb mot rikinger på generell basis, uavhengig av hvor fjernt Exit er fra deres liv. "Rikinger" forsøkes definert av Ap til de som har råd til bil over 600k. Dette er bare første fot i døra for slik argumentasjon fra Avgiftspartiet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Simen1 said:

Jeg skrev ikke mva, men luksusavgift og luksusskatt. Altså ekstra avgifter som kun slår inn for spesifikke luksusobjekter.

Nå er altså forslaget å innføre mva på alle elbiler, men gi en støtteordning for kjøp av billige nye elbiler. Det er ikke snakk om noe luksusavgift.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Jeg skrev ikke mva, men luksusavgift og luksusskatt. Altså ekstra avgifter som kun slår inn for spesifikke luksusobjekter.

Det er moms det har vært snakk om for dyre elbiler. Og det gir tvert om en mer likestilt behandling mellom en som vil kjøpe en luksusseilbåt og en som vil kjøpe en luksus-elbobil for eksempel.  Ut over momsen hadde jeg gjerne sett at bruken ble beskattet ut fra miljøbelastning, heller enn innkjøpet. Fabrikasjon bør jo avgiftsbelegges i den grad den er miljøskadelig, men det bør være en sak mellom fabrikant og myndigheter.  

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Dette er hvorfor også ingeniører også bør ta exphil. Da lærer en at slippery slope-argumenter er en logisk feilslutning.

Du foregriper som vanlig situasjonen med antagelser: at jeg ikke har exphil og antar at man enkelt kan slå alle slippery slope-argumenter over en kam. Du tar feil på begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Nå er altså forslaget å innføre mva på alle elbiler, men gi en støtteordning for kjøp av billige nye elbiler. Det er ikke snakk om noe luksusavgift.

Da beklager jeg at jeg ikke har fått med meg at Ap har erklært forslaget om mva på biler over 600k for dødt. Og andre partier for den del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Simen1 said:

Du foregriper som vanlig situasjonen med antagelser: at jeg ikke har exphil

Når sa jeg at du ikke har tatt exphil? Jeg snakket om ingeniører generelt, som ikke tar exphil hvis de ikke er sivilingeniører utdannet ved NTNU eller liknende etter det ble et universitet.
 

4 minutes ago, Simen1 said:

antar at man enkelt kan slå alle slippery slope-argumenter over en kam. Du tar feil på begge deler.

Akkurat argumentet du kom med hviler kun på at alt som starten på noe må fullføres til sitt maksimale bristepunkt. Det stemmer ikke. 

Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (15 timer siden):

Ser ikke problemet med null moms på dyre elbiler. Om man vil ha med alle på nullutslipp kan man ikke si at rimelige og små biler får, mens større biler for familier ikke får. 

Feks hadde ikke vi kjøpt model X med moms. Hadde ikke hatt råd. Men samtidig har denne bilen ført til minst to flyturer mindre siden vi ved to anledninger har brukt bilen istedenfor å fly. 

Så momslette gjør at vi 1. Kjører El og 2. Flyr mindre.

I dag sank model 3 standard range med 50.000 i pris og. Får den nå til 349.000 med kampanjerente. "Bare" 480km rekkevidde som er mer enn nok med alle superladeren til Tesla, både i Norge men også sørover. 

At noen kjøper i.d3 nå forstår jeg ikke. 

Samme erfaring her. Jeg lagde for morroskyld en liten serviettkalkulasjon på hvor mye flyreising min elbil har erstattet: ca 48 000 passasjerkm i løpet av 4,5 års eierskap. Om et par måneder vil jeg addere ca 12 000 km til. Ganger jeg 60 000 pkm med 200 g/pkm så representerer de flybillettene ca 12 000 kg CO2-utslipp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 timer siden):

Nå er altså forslaget å innføre mva på alle elbiler, men gi en støtteordning for kjøp av billige nye elbiler. Det er ikke snakk om noe luksusavgift.

Resultatet er det samme, progressive avgifter. Som bare er et annet ord for luksusavgift.

Og når det først er innført luksusavgifter på ett område får vi det på flere. Det er egentlig ganske skandaløst at entrecote ikke har høyere MVA-sats enn hodekål og sauekjøtt. For ikke snakke om Kobe-biff!
/S

 

Når MVA innføres på elbiler bør det være en flat(lav) sats fra første krone! Gjerne koblet med en tilsvarende avgiftsøkning for biler med forbrenningsmotor for å sikre at den avgiftsmessige avstanden opprettholdes også etter at avgifter gjeninnføres på elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Nå selges det uhyre få biler i prisklassen 2 millioner. (0,..% av salgene?), så det har liten relevans for totalen både utslippsmessig og skattemessig, men hva godt mener du det vil gjøre at elektrisk Continental GT går opp fra rundt 2 til rundt 4 millioner? Selv de få som kjøper bil i det prissjiktet vil nok i all hovedsak stryke den fra lista over potensielle biler. En færre elbil å velge mellom.

Jeg skjønner ikke at du går inn for et prinsipp om enkelte skal få enorme avgiftsfritak som har ingen relevans til merkostnad for å få et bedre klima. Nevnte Bentley er bare et eksempel på stadig flere biler som vil komme på markedet der en heller skulle ha kompensert med ca 100.000 frem for flere hundre tusener og millioner. Jeg synes at ditt synspunkt er ganske så ekstremt (sært). Det bør snarest innføres et mer treffsikkert avgiftssystem som kompenserer kun for merpris for elbiler (batteri) de få årene før elbiler får en normal avgiftsbelastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kahuna said:

Og når det først er innført luksusavgifter på ett område får vi det på flere. Det er egentlig ganske skandaløst at entrecote ikke har høyere MVA-sats enn hodekål og sauekjøtt. For ikke snakke om Kobe-biff!
Når MVA innføres på elbiler bør det være en flat(lav) sats fra første krone! Gjerne koblet med en tilsvarende avgiftsøkning for biler med forbrenningsmotor for å sikre at den avgiftsmessige avstanden opprettholdes også etter at avgifter gjeninnføres på elbiler.

Det blir ganske rotete med forskjellige momssatser. Når jeg betjener meg selv med en kopp kaffe til 20 kroner u/moms på fergen, så skal staten ha 5 kroner hvis jeg drikker den i salongen, men 3 kroner hvis jeg tar den med ned i bilen.

Matvarer har jo tollsatser og mange støtteordinger, så det er unødvendig å klusse med momsen. Og det er det egentlig for elbiler også, men her ble altså støttebeløpene  veldig store hvis de skulle  differensiere nok.  Så da måtte summene gjemmes bort litt som momsfritak. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Det blir ganske rotete med forskjellige momssatser. Når jeg betjener meg selv med en kopp kaffe til 20 kroner u/moms på fergen, så skal staten ha 5 kroner hvis jeg drikker den i salongen, men 3 kroner hvis jeg tar den med ned i bilen.

Matvarer har jo tollsatser og mange støtteordinger, så det er unødvendig å klusse med momsen. Og det er det egentlig for elbiler også, men her ble altså støttebeløpene  veldig store hvis de skulle  differensiere nok.  Så da måtte summene gjemmes bort litt som momsfritak. 

Det er rotete ja men det er politikerne sin skyld. Dessuten ligger rotet i at samme vare kan ha forskjellige MVA-sats ved forskjellige situasjoner. Elbiler kontra biler med forbrenningsmotor vil ikke ha den utfordringen. 

Utfordringen vil kanskje heller ligge i at vi ikke har ubegrenset av MVA-satser å ta av i henhold til EØS-avtalen(?). Kanskje det aller enkleste hadde vært å videreføre MVA-fritaket for elbiler men innføre en generell 'bilavgift' som traff *alle* nybiler? Da oppnår staten både inntekter fra elbilsalg *og* å opprettholde den avgiftsmessige fordelen til elbiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Kahuna said:

Resultatet er det samme, progressive avgifter. Som bare er et annet ord for luksusavgift.

Og når det først er innført luksusavgifter på ett område får vi det på flere. Det er egentlig ganske skandaløst at entrecote ikke har høyere MVA-sats enn hodekål og sauekjøtt. For ikke snakke om Kobe-biff!
/S

 

Når MVA innføres på elbiler bør det være en flat(lav) sats fra første krone! Gjerne koblet med en tilsvarende avgiftsøkning for biler med forbrenningsmotor for å sikre at den avgiftsmessige avstanden opprettholdes også etter at avgifter gjeninnføres på elbiler.

Du faller inn i rekken av folk som begår slippery slope-fallacy i denne tråden. Vi kan fint innføre avgift på alle elbiler (og øke satsen på fossilbiler), gi kjøpsstøtte til elbiler under et visst beløp (kan enkelt gjøres hos forhandler uten noe probelm for kjøper), uten at det medfører flere endringer. Tror du virkelig at med en gang en begynner å gjøre noe i en retning, må en gjøre alt i den retningen? Du må leve et merkelig liv.

Det du og Simen1 prøver på her er generell FUD for å skremme andre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
On 4/14/2021 at 8:53 PM, The Very End said:

Mens Grønn Kontakt, Fortum, Mer (eller hva de nå enn heter) klør seg i ræva og vurderer om de skal gidde å fikse de ødelagte laderne sine, så gjennomfører Tesla en evig ekspansjonen og leverer et godt produkt. Er nesten bitter for at jeg i min Leaf er dømt til disse udugelige operatørene som regelrett gir F i om ting fungerer.

Har f.eks en stasjon med en lader som ikke har blitt fikset på flere måneder, mens 2 andre har ikke-fungerende display, slik at man ikke vet hva man lader. Disse innenfor et kort rekkevidde fra hverandre.

Feilene er meldt inn flere ganger de siste månedene men de bryr seg ikke. Disse 3 stasjonene utgjør ca halvparten av stasjonene i mitt område, så har ikke så mye å velge fra heller.

Skru på bilen så ser du hva du lader.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 timer siden):

Du faller inn i rekken av folk som begår slippery slope-fallacy i denne tråden. Vi kan fint innføre avgift på alle elbiler (og øke satsen på fossilbiler), gi kjøpsstøtte til elbiler under et visst beløp (kan enkelt gjøres hos forhandler uten noe probelm for kjøper), uten at det medfører flere endringer. Tror du virkelig at med en gang en begynner å gjøre noe i en retning, må en gjøre alt i den retningen? Du må leve et merkelig liv.

Det du og Simen1 prøver på her er generell FUD for å skremme andre.

Nå har vi i norge en lang og rik erfaring med å bruke progressive avgifter i tilknytning til bil. Så nei, det er ingen 'fallacy' det er ikke FUD. Det har skjedd før og det er flere i denne tråden som gjerne ser modellen innført på nytt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, Kahuna said:

Nå har vi i norge en lang og rik erfaring med å bruke progressive avgifter i tilknytning til bil. Så nei, det er ingen 'fallacy' det er ikke FUD. Det har skjedd før og det er flere i denne tråden som gjerne ser modellen innført på nytt.

 

Så da kan du sikkert vise til eksempler hvor en slik bilavgift førte til avgift på entrecote slik du skrev. Kan du være konkret i eksempler iallfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...