Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bruk av omega 3, vitaminer osv


Gjest 3c09f...c98

Anbefalte innlegg

Gjest 3c09f...c98

Vitaminer og omega3 osv får man jo lett kjøpt på matbutikken og apotek, men jeg lurer på om det er lurt å bruke noe av det uten å snakke med lege først? Jeg vet egentlig ikke hva jeg trenger og ikke trenger, og lurer da på om det er noe man trygt kan ta uansett eller om man alltid bør snakke med lege om det først? Har "nycoplus omega 3 basic, alternativ til tran" og "collett d-vitamin" jeg har kjøpt i farta fordi jeg har hørt det er bra for deg, men har også ei bestemor som sier jeg ikke bør bruke noe før jeg vet om jeg trenger det. Mens stefaren min sier at alle nordmenn trenger d-vitamin (i form av kosttilskudd pga lite sol). Hva tenker dere? Tror også jeg kan ha "collett c-vitamin" i ei skuffe og...

Anonymous poster hash: 3c09f...c98

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt får folk for lite D-vitamin i Norge på vinteren når solen mangler, og de dosene dette tas i av folk er relativt lave.

Omega-3 er også lite problem å ta ekstra så lenge den ikke er harsk (typisk kapsler). Kjøp helst tranflasker (små for enkeltpersoner) så slipper du risikoen med harsk olje, alternativt kan du tygge sund kapselen for å smake om oljen er ok.

Mange har også godt av f.eks magnesium og litt jod. Kvinner kan miste en del jern ved menstruasjon, så det bør man følge med på.

Ellers er B12 viktig, spesielt om en er veganer.

En kan godt hjelpe på med litt kosttilskudd, men for min del foretrekker jeg faktisk Chlorella som er en veldig næringsrik alge som er som en naturlig "vitaminpille" med omega-3. Multivitaminer på boks kan inneholde mye rart og er sjelden formulert godt, heller billig. Bruker jeg f.eks Collet sin får jeg mest sannsynlig hoftebetennelse dagen etterpå. Med det sagt, er kostholdet dårlig / svært ensformig vil selv en dårlig vitaminpille være bedre enn ingenting selv om den har B12 med cyanid.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En enkel blodprøve hos legen vil gi deg tilbakemelding på vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer du har i kroppen, og hva du trenger mer av. Jeg sliter med D-vitamin, og tar jevnlig kontroll på eget initiativ fordi energinivået mitt blir så lavt når denne blir lav. Også justerer jeg doseringen selv.

Du klarer ikke ta overdoser på vidamin D og tran hvis du følger instruksjonene som følger med.

Lenke til kommentar

Hør på bestemor, hun har rett. Man trenger stort sett ikke kost og vitamintilskudd om man er frisk og rask! har man ett normalt og variert kosthold så dekker det behovet ditt.

Det er milliardindustri, og de får oss til å tro vi trenger dette. Noen som etter samråd med lege trenger nok, da de pga sykdom eller andre årsaker har mangler.

Føler du deg frisk og rask, så har vel kroppen det den trenger.

 

Lege Kaveh Rashidi har gitt ut en bok som omhandler dette, "kanskje er du frisk", verdt å lese

Endret av asjstian
Lenke til kommentar

D-vitamin er det eneste jeg vil anbefale som tabletter. De andre tingene bør en kunne få gjennom kosten. Omega 3 og B-12 kan en være litt obs på å få i seg nok av, enten tabletter, tran eller gjennom mat.

Multivitaminer er også greit å ta, det kan hjelpe om en mangler en eller flere av de vitaminene den inneholder, og dosen er så lav at en heller ikke får for mye.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dette er egentlig et utrolig komplisert tema. Det er mye forskning av varierende kvalitet i på området.

Det "typiske" innenfor dette feltet er at man i første omgang oppdager en eller annen korrelasjon (sammenheng). For å slå fast om det er en årsakssammenheng eller bare tilfeldigheter, designer man så mer nøyaktige studier (typisk RCTer) hvor det ofte finnes at det ikke er noen effekt. 

Et godt eksempel på dette er E-vitamin, som det fantes gode korrelative data på ved å granske store pasientregistre at personer med høye nivåer av E-vitamin. Her fant man at E-vitamin senket dødeligheten. Dette medførte at man designet noen store, gode studier, hvor man bl.a. så på hvordan tilskudd med E-vitamin påvirket dødeligheten etter gjennomgått hjerteinfarkt. Man fant da, at E-vitamin faktisk økte dødeligheten. 

Nå har man litt den samme karusellen kjørende med D-vitamin. Vi har gode data som viser korrelasjon at D-vitamin nivåer i et sweet spot (ikke for lite eller mye, typ mellom 50-180 i blodverdier. Jeg mener det er noen pågående RCT-er som forsøker å belyse dette nærmere, men de er ikke ferdig, så dommen er ikke felt. 

Det er mye bias når det gjelder forskning på vitaminer. En ganske enkel forklaringsmodell på hvorfor man finner at folk med god vitaminstatus lever lenger når man ser på registerstudiene, er at de samme menneskene er fysisk aktive, spiser mindre dritt osv., men når man selekterer for den enkelte variabelen ett vitamin utgjør, så ser man at det gjør liten forskjell. Det er summen som er avgjørende, ikke den ene byggestenen. 

Det viktigste er å spise variert. Mye fiber. Mye grønnsaker. Lite dritt. Vær aktiv. Hvilke tilskudd du tar, betyr nok ekstremt lite sammenlignet med de tiltakene. 

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar

Store deler av den vestlige verden har sub-optimale nivåer av D-vitamin i lagrene. Leste Denne boken, og en av konklusjonene var at alle burde få sjekket D vitamin statusen sin fra tid til annen. Folk flest vil også ha nytte av et tilskudd. Det vi kanskje anser som store doser er ikke nødvendigvis det. Forfatteren behandler gjerne pasientene sine med 10 000 vis av IU om dagen.

Forskningen rundt omega3 spriker i absolutt alle retninger, og der synes å være to leire der forskere peprer oss med forsøk og metastudier som enten sier at det er kjempebra for oss, eller at det gjør absolutt ingenting, men kan gjøre skade pga harskning av oljen. Har prøvd å studere temaet men det er vanskelig siden det er så mange autoriteter i begge leire. Har landet på å holde meg unna alt av fiskeoljer da det skal være svært krevende å unngå at dem harskner før man får dem i seg. Tar daglig Udos Choice Kapsler som har vært oppbevart i kjøleskap. Dette produktet inneholder «parent omega oils», som skal være det gunstige for mennesker. Andre oljer som f.eks matoljer holder jeg meg milevis unna - seriøst. Dem skal visstnok gjøre mye shadye greier i cellene dine, og tar over en måned å få skiftet ut igjen(kilde: Ben Greenfield).

Er svært mye studiemateriale der ute som visstnok skal vise at mennesker som tar vitamintilskudd har bedre helse enn andre. Men personlig så er jeg skeptisk til i hvilken grad kroppen faktisk klarer å nyttiggjøre seg av slike vitaminpiller. Sverger selv til kapsler med tørket okselever, da den inneholder masse vitaminer og mineraler, og er et naturlig produkt. 
 

Du kan finne studier for og imot det meste her, så du må nesten bare forske litt og se hva DU tror på. Tror du på det så funker det! ;) Hvis du er en som er utstyrt med intuisjon, så vil også den kunne fortelle deg hva som vil tjene deg og ikke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Generelt så bør man ta en årlig helsesjekk, hvor det blant annet tas blodprøver for å finne eventuelle mangler eller overflod på forskjellige vitaminer og mineraler. I tillegg til å ha mangler kan man også få overdose av noen av disse.

Enkel blodprøve per år hjelper en mye med å finne ut hvordan man ligger an. Og det er verdt det. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, RaymondK said:

Store deler av den vestlige verden har sub-optimale nivåer av D-vitamin i lagrene. Leste Denne boken, og en av konklusjonene var at alle burde få sjekket D vitamin statusen sin fra tid til annen. Folk flest vil også ha nytte av et tilskudd. Det vi kanskje anser som store doser er ikke nødvendigvis det. Forfatteren behandler gjerne pasientene sine med 10 000 vis av IU om dagen.

Forskningen rundt omega3 spriker i absolutt alle retninger, og der synes å være to leire der forskere peprer oss med forsøk og metastudier som enten sier at det er kjempebra for oss, eller at det gjør absolutt ingenting, men kan gjøre skade pga harskning av oljen. Har prøvd å studere temaet men det er vanskelig siden det er så mange autoriteter i begge leire. Har landet på å holde meg unna alt av fiskeoljer da det skal være svært krevende å unngå at dem harskner før man får dem i seg. Tar daglig Udos Choice Kapsler som har vært oppbevart i kjøleskap. Dette produktet inneholder «parent omega oils», som skal være det gunstige for mennesker. Andre oljer som f.eks matoljer holder jeg meg milevis unna - seriøst. Dem skal visstnok gjøre mye shadye greier i cellene dine, og tar over en måned å få skiftet ut igjen(kilde: Ben Greenfield).

Er svært mye studiemateriale der ute som visstnok skal vise at mennesker som tar vitamintilskudd har bedre helse enn andre. Men personlig så er jeg skeptisk til i hvilken grad kroppen faktisk klarer å nyttiggjøre seg av slike vitaminpiller. Sverger selv til kapsler med tørket okselever, da den inneholder masse vitaminer og mineraler, og er et naturlig produkt. 
 

Du kan finne studier for og imot det meste her, så du må nesten bare forske litt og se hva DU tror på. Tror du på det så funker det! ;) Hvis du er en som er utstyrt med intuisjon, så vil også den kunne fortelle deg hva som vil tjene deg og ikke.

D-vitamin er kompliserte greier. Det eksisterer ikke noen konsensus. På samme måte som det er to leire når det gjelder Omega-3, så er det også i høyeste grad to leire når det gjelder D-vitamin. Forskjellen er egentlig at vi på D-vitamin feltet (1) mangler gode studier, mens vi på Omega-3 feltet har adekvate data (2), hvert fall hva hjertesykdom angår, som var det som virkelig aktualiserte Omega-3 i første omgang.

Når det gjelder D-vitamin, så er nok høye doser ikke særlig mer effektivt enn mer normale doser, fordi det anses rimelig veletablert at det er en avtagende stigning i blodverdier for hver økning av enhet D-vitamin. Illustrativt, med fiksjonelle tall, så kan vi si at jeg øker mine D-vitamin nivåer fra 50-75 ved å starte med 2000 IU D-vitamin. Ved å gå til 5000 IU, øker jeg bare til ytterligere 80. Dette er fiksjonelle tall, for å illustrere effekten. Essensen i dette er todelt. 1) Man "vinner" mindre enn man tror ved å ta større doser, og 2) risikoen for å ta for mye D-vitamin er overvurdert. 

"Hypen" rundt D-vitamin skyldes at man har observert en reduksjon i all-cause mortality (se bildet) hos personer med D-vitamin innenfor et visst nivå. Hvorvidt det er en årsakssammenheng (kausalitet) eller bare en korrelasjon uten noen klinisk betydning, vites enda ikke. Se i øvrig posten min over, for hvordan lignende er funnet tidligere for E-vitamin, som så viste seg å være helt feil.
Jeg tar selv D-vitamin tilskudd, men det er vitende om at evidensen er svært tynn og oppe til diskusjon. 

Forøvrig må jeg tilføye, at det å måle D-vitamin nivåer er frarådelig for de fleste. Dette er, meg bekjent, en av blodprøvene vi stoler minst på i en klinisk setting, da har enorme feilmarginer og ikke kan brukes til å styre behandling. Det er faktisk direkte frarådet i nasjonale retningslinjer å styre D-vitamin behandling etter blodprøver. 

1- https://tidsskriftet.no/2019/04/kronikk/ikke-nodvendig-med-hoydosetilskudd-av-vitamin-d
2- https://tidsskriftet.no/2021/04/kronikk/omega-3-tilskudd-forebygger-ikke-hjertesykdom
screen_shot_2012-08-28_at_8.38.05_pm.png

Lenke til kommentar

Bruker selv å ta en kraftig multi-vitamin; Orange Triad. https://www.controlledlabs.com/product/orange-triad-orange-triad-best-supplement-for-serious-athletes/#tab-supplement Nå tar jeg kun 1/3 av dagsdose daglig på morgenen, men denne multi-vitaminen er også relativt kraftig, med for eksempel 600mcg B12, som er 25000% av rereferanseverdien på B12 ved full dagsdose. Kjøper Orange Triad fra ebay.co.uk, da det er viktig at det kjøpes fra et EU/EØS land pga importregler. Tar i tillegg ekstra D-vitamin (særlig på vinter), K2-vitamin, kalsium, magnesium(sitrat i pulverform), C-vitamin (halv brusetablett), sink (kun halv tablett pga allerede sink i multi-vitamin), qurcentin (pga kanskje bra mot covid-19 sammen med sink), litt MSM, omega-3 (tran), og bruker også å ta litt rosenrot-, fjellkvann- og chaga-ekstrakt. Så en grei cocktail. Nå tar jeg dette ikke hver dag, men kanskje 3-4 dager i uka, og bruker å dette litt ut av det også. Tar det på morgenen før frokost. Selv om det er litt av en liste, så koster det ikke så mye i mnd, da jeg ikke tar så store doser heller. Men viktigste er nok å ha et bra kosthold, og da spise mye grønnsaker. Et tips for å få i seg grønnsaker er grønnsakssuppe, dette kan man også fryse ned i porsjons pakninger som man så kan varme opp i en kassarolle med litt vann, da er det lett å spise grønnsakssuppe flere ganger i uken, og har man dette ferdig fryst i porsjons pakninger så er det som å lage seg en frossenpizza. Basert meg en del på boken "The Ultramind Solution" https://www.amazon.co.uk/UltraMind-Solution-Depression-Overcome-Anxiety/dp/1416549722/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=the+ultramind+solution&qid=1618685919&sr=8-1

Nå er jeg ikke lege og sånt, så skal ikke si jeg egentlig har peiling, bare så det er sagt, men det er sånn jeg bruker å gjøre det i all fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...