Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har funne kølevæskelekkasje. Er det en skrue/ventil som er knekt?


Anbefalte innlegg

Kjølevæskelampen starta å lyse. Eg fylte på, men den starta å lyse igjen etter eit par min. Såg at væskenivået var sunke ned igjen under minimum. Ser at det har vore lekkasje som på bildet. Har funne eit bilete frå Google som eg har ringa rundt. Der er det ein liten tapp på toppen av lokket som ser ut til å være knekt.

 

Nokon tanker om korleis eg skal fikse dette midlertidig? Kan eg plugge holet og køyre 3 mil tilbake til der eg bur?

Snapchat-1588441576.jpg

Snapchat-104768226.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en lufteskrue eller "tapp" som har knekt.

Dette kommer til å lekke som en sil så lenge kjølevæske-reservoar-nivået ligger høyere enn lekkasje punktet. Det kommer også til å squirte litt når motoren går og kjølevæska blir stående å stange i luftlommer, det sirkulerer ikke og motor begynner å koke.

Kjølesystemet skal være luft-tomt og derfor kalles det en lufteskrue. Poenget med denne skruen er å slippe ut lufta fra systemet og den skal stenges igjen mens det lekker. Hvis du fyller opp et glass med vann til det renner over så er glasset tomt for luft osv.

Siden du må plugge dette mens det lekker så funker det dårlig med lim rett i hølet.

Jeg hadde nok prøvd å lage en forlengelse av tappen. D.v.s en liten slangebit som man trer over restene av tappen og plugger med en skrue i den andre enden.

Det er ikke så mye mat igjen og plastikken er sikkert råtten. Resten av tappen kommer sikkert til å knuse hvis man strammer til med en slangeklemme. Eller at slangen spretter av.

Du kan f.eks legge en liten sveisetråd, stålpinne eller nål inni hullet. Også "støpe" opp med lim rundt pinnen. Napp ut pinnen når det har tørket og kjør en treskrue inn i limhullet når systemet er luftet. For at sånt skal bli tett er rengjøring og forarbeidet alfa omega.

Poenget er at man trenger bare et bittelite luftehull som du må klare å stenge relativt fort.

Med sånne nødløsninger kan det vært lurt å løsne på reservoar eller radiatorlokket og kjøre uten trykk i systemet.

Det er forsåvidt bare å bestille ny del. For meg så ser dette ut som øvre del av termostathuset og en rimelig kurant jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (10 timer siden):

Dette er en lufteskrue eller "tapp" som har knekt.

Dette kommer til å lekke som en sil så lenge kjølevæske-reservoar-nivået ligger høyere enn lekkasje punktet. Det kommer også til å squirte litt når motoren går og kjølevæska blir stående å stange i luftlommer, det sirkulerer ikke og motor begynner å koke.

Kjølesystemet skal være luft-tomt og derfor kalles det en lufteskrue. Poenget med denne skruen er å slippe ut lufta fra systemet og den skal stenges igjen mens det lekker. Hvis du fyller opp et glass med vann til det renner over så er glasset tomt for luft osv.

Siden du må plugge dette mens det lekker så funker det dårlig med lim rett i hølet.

Jeg hadde nok prøvd å lage en forlengelse av tappen. D.v.s en liten slangebit som man trer over restene av tappen og plugger med en skrue i den andre enden.

Det er ikke så mye mat igjen og plastikken er sikkert råtten. Resten av tappen kommer sikkert til å knuse hvis man strammer til med en slangeklemme. Eller at slangen spretter av.

Du kan f.eks legge en liten sveisetråd, stålpinne eller nål inni hullet. Også "støpe" opp med lim rundt pinnen. Napp ut pinnen når det har tørket og kjør en treskrue inn i limhullet når systemet er luftet. For at sånt skal bli tett er rengjøring og forarbeidet alfa omega.

Poenget er at man trenger bare et bittelite luftehull som du må klare å stenge relativt fort.

Med sånne nødløsninger kan det vært lurt å løsne på reservoar eller radiatorlokket og kjøre uten trykk i systemet.

Det er forsåvidt bare å bestille ny del. For meg så ser dette ut som øvre del av termostathuset og en rimelig kurant jobb.

Takk for godt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...