Gå til innhold

Polestar 2 kommer i billigere variant – kan fås med varmepumpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var overaskende stor forskjell i rekkevidde mellom en og to motorer med samme batteri. På den annen side, så lenge alle modellene har over 400 km rekkevidde, så tror jeg ikke det utgjør så veldig stor forskjell i praktisk bruk. Med mitt bruksmønster tror jeg ikke jeg vil oppleve mer enn maksimum to timer per år ekstra ladestop med den modellen med kortest rekkevidde mot den med lengst rekkevidde. De treffer helt sikkert et større marked med de nye variantene.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (46 minutter siden):

Litt rare prisforskjeller, ser lite grunn å gå for midten long range og rwd når 4x4 er 20 000 mer.

 

Med RWD kommer du vesentlig lenger pr lading og sliter mindre på batteriet siden du har færre ladesykluser. Du har mao en bil som kommer til å gå så langt WLTP sier i flere år enn hvis du velger AWD. 

Liten grunn til å betale 20 000 mer for AWD da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Polestar melder at varmepumpen kan øke rekkevidden med hele 10 prosent sammenliknet med versjonen uten varmepumpe ved en utetemperatur mellom fem og 15 grader celsius"

Høres jo litt ut som at varmepumpen må jobbe med utetemperatur?

Varmepumpen burde ha spillvarme fra batteri og motor å jobbe med. Er effektiv i alle temperaturer da så lenge kjølevannet holder plussgrader 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Høres jo litt ut som at varmepumpen må jobbe med utetemperatur?

Gjør det? Utetemperaturen har jo også en innvirkning på bilen sin spredning av spillvarme. Å koble varmepumpa på den primære kjølesløyfa er ofte billigste, enkleste og beste løsning, så jeg tror ikke direkte-luft varmepumpene du snakker om eksisterer, ikke på iD.3 eller eGolf heller. Kan hende det er unntak.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Gjør det? Utetemperaturen har jo også en innvirkning på bilen sin spredning av spillvarme. Å koble varmepumpa på den primære kjølesløyfa er ofte billigste, enkleste og beste løsning, så jeg tror ikke direkte-luft varmepumpene du snakker om eksisterer, ikke på iD.3 eller eGolf heller. Kan hende det er unntak.

Ja vet ikke hvordan det er implementert, men om den bare hjelper på når det er plussgrader ute høres det jo ut som en tradisjonell luft til luft pumpe.

Og litt skuffa over at single motor utgaven er FWD.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ja vet ikke hvordan det er implementert, men om den bare hjelper på når det er pluassgrader ute høres det jo ut som en tradisjonell luft til luft pumpe

Jeg tror de mener at effektivitetstallet demmes er tilknyttet gitt temperatur, ikke at varmepumpen slutter å fungere ved kjøligere temperaturer. Til slutt så ender du opp med at det bare er spillvarmen igjen som varmepumpa kan hente ut, og det er jo ikke mer enn et par hundre watt.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Gavekort said:

Jeg tror de mener at effektivitetstallet demmes er tilknyttet gitt temperatur, ikke at varmepumpen slutter å fungere ved kjøligere temperaturer. Til slutt så ender du opp med at det bare er spillvarmen igjen som varmepumpa kan hente ut, og det er jo ikke mer enn et par hundre watt.

Er veldig lite informasjon å finne om Polestar 2 på internetski, men det kommer vel mere info så snart noen får testet den.

Å kunne forvarme bilen og batteriet godt fra veggen og ha masse varmeenergi som pumpen kan kose seg med de første milene er en fin fordel for forbruket når det er skikkelig kaldt. Gjelder jo også etter man har hurtigladet og batteriet holder høy temperatur.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, keramikklampe said:

Noen som enkelt kan forklare hvorfor 1 motor er såpass mye mer energieffektivt enn 2 motorer? Ca.14% høyere forbruk er jo massivt.

Er det vekten? (Lik batteri størrelse, men ekstra vekt av driv/motor/inverter - tilsvarende en ekstra passasjer?)

Driv motstand? Utgjør det såpass mye?

Etter lett googling så virker det som at begge motorene i Polestar 2 er av typen permanentmagnet. Er fordeler og ulemper med alle typer elmotorer, men en ulempe med permanentmagnetmotorer er at de ikke kan frirulles. Så antar begge motorene i Polestar 2 er aktive hele tiden noe som vil gi økt forbruk i en del tilfeller.

Tesla Model 3 benytter induksjonsmotor fremme da disse kan frirulles. Den benytter bare permanentmagnetmotoren bak når det ikke er behov for firehjulstrekk.

Porche Taycan har en girkasse som fysisk koblet ut motoren bak når firehjulstrekk ikke er nødvendig, og benytter da kun motoren fremme.

Hyundai kommer og med ett mekanisk system nå for å koble bort ene motoren når den ikke trengs.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jess er som han over sier, model 3 f.eks er mest bakhjuls drevet, forhjulene kicker ikke før man enten trår gassen i bånn eller at bak hjula begynner å mister grepet derfor ikke så stor forskjell mellom rwd og 4x4, var 600 wltp for LR Rwd og 560 for 4x4.

Ser ut som polestar og volvo bruker samme type motor foran og bak, fordel at det er nok nesten permanent 4x4 og ulempen at den blir mer tørst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Etter lett googling så virker det som at begge motorene i Polestar 2 er av typen permanentmagnet. Er fordeler og ulemper med alle typer elmotorer, men en ulempe med permanentmagnetmotorer er at de ikke kan frirulles. Så antar begge motorene i Polestar 2 er aktive hele tiden noe som vil gi økt forbruk i en del tilfeller.

Tesla Model 3 benytter induksjonsmotor fremme da disse kan frirulles. Den benytter bare permanentmagnetmotoren bak når det ikke er behov for firehjulstrekk.

Porche Taycan har en girkasse som fysisk koblet ut motoren bak når firehjulstrekk ikke er nødvendig, og benytter da kun motoren fremme.

Hyundai kommer og med ett mekanisk system nå for å koble bort ene motoren når den ikke trengs.

Takker for ett oppklarende svar.

Selv om el-motorer har høy effektivitet, er det nok dette som er forklaringen.

Hvis Tesla sin RWD vs AWD induksjon motor gir 7% mindre effektivitet (pga vekt og driv), passer det fint med 7% ekstra pga virkningsgraden til en el-motor i ett dual PM-motor oppsett. (Hvor begge er aktive som du sier).

Lenke til kommentar

Nå stoler ikke jeg veldig på Polestar sine oppgitte rekkevidde-tall, da de hittil har visst seg å være alt for optimistiske oi forhold til det man IRL klarer å oppnå. Gjenstår selvsagt å se hva den siste oppdateringen fører til, men inntil videre velger jeg å være skeptisk.

Dog, når man velger å lage en single-motor-versjon, så blir det helt feil å gjøre den fremhjulsdrevet. Her er det bakhjulsdrift som viser seg mest fornuftig på elbiler.

Prisforskjellen mellom LR SE (single Engine) og DE (Double Engine) kunne selvsagt vært større, men det viktigste for mange er nok hva det betyr for evnen/godkjenningen til å dra tilhenger. Går antall kg slepekapasitet mye ned, så frister selvsagt DE mer, men er forskjellen mindre, så vil nok dette ha lite å si. Da vil nok flere kunne si at rekkevidde er viktigst.

Ikke alle som kjører slik at AWD er prekært, men rekkevidde er gull. Spesielt dersom WLTP-tallene er like optimistiske som de hittil har vist seg å være. Men om det fremdeles viser seg å være skrytetall, så bør prisen endel mer ned. Men sett bort fra dette, så er resten av pakken fristende.

Men med gjeldende rekkevidde, må prisen ned i forhold til konkurrentene, for konkurransen allerede har blitt endel skarpere, og flere tøffe konkurrenter er rett rundt hjørnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Ja vet ikke hvordan det er implementert, men om den bare hjelper på når det er plussgrader ute høres det jo ut som en tradisjonell luft til luft pumpe.

Og litt skuffa over at single motor utgaven er FWD.

Hvis en ønsker å regenerere i stedet for å file bremseklosser også på vinterføre er vel FWD å fortrekke fremfor RWD.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Egil Hjelmeland said:

Hvis en ønsker å regenerere i stedet for å file bremseklosser også på vinterføre er vel FWD å fortrekke fremfor RWD.

Nå trengs det nok å files litt bremseklosser på vinteren i saltnorge, og spesielt på Polestar 2 hvor de deaktiverte den automatiske Brake Wipe funksjonen i siste oppdatering.

RWD er helt klart å foretrekke med 50/50 vektfordeling. Er en grunn til at nesten alle andre elbiler som kommer nå har bakhjulsdrift.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

 

RWD er helt klart å foretrekke med 50/50 vektfordeling. Er en grunn til at nesten alle andre elbiler som kommer nå har bakhjulsdrift.

Tror nok Volvo har tenkt gjennom dette 🙂 . Å lage single engine-utgaven RWD hadde nok vært både billigere og enklere, så her har nok Volvo prioritert slik det passer seg for en Volvo. En elbil har så lavt tyngdepunkt at den dynamiske tyngdeforskyvningen ved akselerasjon blir minimal, og da har ikke vektfordelingen like mye å si. Ellers har nok Hjelmeland et betydelig poeng i at kraftig regenerering er betydelig sikrere med fwd, både på våt og isdekket vei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...