Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon ved bilsalg uten kontrakt


BadBlake

Anbefalte innlegg

Jeg solgte en bil i går -en nokså strøken Mercedes E300 TDT 4matic. De tok med seg bilen med det samme etter å ha gått igjennom den og prøvekjørt den og alt var ok.

I dag chattet vi litt på Finn.no og alt var ok i følge han. Klokken va da ca.15. Klokken 18 ringer han meg og sier det har oppstått en feil med 4matic opplegget(styres elektrisk) og sier dette må dekkes av meg siden han ha reklamasjonsrett.

Som jeg ser det, er dette ikke en skjult feil el mangel ved kjøp, men en feil som har oppstått i etterkant -etter å ha kjørt 3-400km. Det blir mer som en garanti sak, som ikke finnes. Bilen er 25 år gammel. Reklamasjon gjeder skjulte feil eller mangler ved kjøp -ikke etter. Denne feilen oppstod etterpå.

Noen som har noen meninger ang dette? Ingen kontrakt ble skrevet her desverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må også være en skjult feil eller mangel som du visste om og unnlot å opplyse om.

Med mindre han betalte gode penger for bilen så har han ikke noe å gå etter. Fikk han den ekstra billig så har han ihvertfall ingenting å gå etter. Skal han ha garanti så får han kjøpe ny bil eller fra forhandler som gir bruktbilgaranti. Det er en grunn til at bruktbiler er billigere enn nyere.

Lenke til kommentar

Det kan også være en lurendreier som bare skal presse deg for penger. Typisk hvis de kjører fra langt unna og finner "feil" noen dager senere. Be om bevis på feilen, og hvordan det har oppstått. Hold alt skriftlig. Jeg ville vurdert å blande inn f.eks en NAF adovkat hvis dette går videre. Mangelen på kontrakt vet jeg ikke hvordan påvirker, skulle tro dette var mest profitabelt for din del. Ellers så er det en serie lurendreier som har spesialisert seg på slike scam saker, og hvor han muligens kan dra fordel av ingen kontrakt. Ville ringt forbrukerrådet om dette først.

Lenke til kommentar

Må bare si takk til alle som har kommentert dette. :)

15 minutes ago, Darkbill said:

Bare avvis kravet. Vis til at bilen er solgt som den er og det er slitasje iht alder og kilometer. 

 

Ikke svar han noe mer. Slike luringer prøver bare skremme deg. Kommer ingen vei på en så gammel og sannsynligvis billig bil. 

 

Hilsen bilselger. 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...