Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvite pixler når jeg streamer 4k til tv


Anbefalte innlegg

Har oppgradert TVen til en 4k fra Samsung, og måtte da også bygge meg en ny HTPC (som jeg også etterhvert skal bruke til spill). Jeg opplever nå irriterende hvite pixler på TVen når jeg streamer 4k fra HTPC. Det er ikke kabler eller TV, pauser jeg videoen så pauser jeg pixlene også. Virker nesten som interferens? 

Spec på PCen:

  • Intel Core i7-11700K Prosessor
  • ASUS TUF GAMING H570-PRO WIFI hovedkort
  • ASUS ROG Strix 750, 750W PSU
  • Patriot Viper 4 Blackout DDR4 3200MHz 32GB
  • Samsung 980 PRO 500GB SSD

Slik jeg har oppfattet det, så vil 11 generasjon Intel prosessor og Rocket lake hoved kort fint kunne håndtere 4k/HDR video uten eget skjermkort. 

Jeg har testet ulike 4k videofiler, lastet ned fra både "her og der", med ulik komprimering og REMUX filer, men alle har samme hvite pixler. Har også testet ulike avspillere (MPC, VLC ++) og codecs. Det er heller ikke noen problemer med TVen, siden jeg fint kan spille av 4k video fra andre kilder enn PC. Så problemet er i PCen.. 

Alle drivere er oppdatert og jeg kjører Win10 Home, fullt oppdatert. 

Noen tips? Andre som har opplevd dette?

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er HW-decoding (Quick Sync) som lager problemet. Prøv å dekode direkte i software. Generelt får du veldig god oppskalering på nyere Samsung, så vil ikke si 4K har spesielt mye å si. 1080p ser nesten like bra ut, og jeg har testet en del. 1080p er vanligvis H.264 mens 4K er H.265.

Har testet litt DVDFab og den takler H.264 på høy bitrate på Core 2 Duo prosessorer (1,6 MHz) uten skjermkort , så prosessoren din burde fint takle lasten.

Du kan også vurdere å teste denne;

https://potplayer.daum.net

Alternativet er å se på HDMI-kabelen din. Normalt pleier alt å gå i hvitt når det er dropout på prosjektoren jeg bruker. Mulig det er dette som skjer på pixelnivå hos deg når båndbredden blir for høy.

Dette er grisebillige 4K HDMI 2.0 kabler av grei kvalitet. Ulike lengder også.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Gode tips, skal teste i morgen!

Glemte forresten å nevne at jeg kjører signalet igjennom en Marantz 7015. Har testet både å koble direkte til Tven og via Marantz forsterkeren med en 8k sertifisert HDMI kabel samt med 2 andre HDMI 4k sertifiserte kabler, uten at det utgjør noen forskjell på signalene. Har testet både h264 og h265 samt ukomprimert BDrip.. 

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Det løste seg - reinstallerte alt og kjørte VLC med hardware akselerasjon slått av, så var pixlene borte!

Men det er fortsatt litt lag i bildet om det er mye detaljer som beveger seg, så det kan være at jeg må ha en litt kraftig GPU for å løse det problemet..så jeg får teste litt videre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...