Gå til innhold

Nye stridsvogner: Det blir tysk-koreansk duell i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kaptein skuteløs1 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke oppgradere enten leopard eller black panther med 130 mm kanon med en gang,så slipper en det i framtiden.?

Da kan man ta ut fiendtlige mål på mye lengre avstand og garantert penetrere de fra fronten.

 

Vel, alt til sin tid. Dette er fremdeles nytt, og det kreves nokså mye forberedelser til før dette blir realisert på stor skala. Regn med noen år venting. Men det må på plass for å kunne penetrere en T-14 Armata, og de er fremdes få og fremdeles i testfase. Så noen enorm hastverk er det ennå ikke. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, KjeRogJør said:

Denne (frie) tanken har slått meg også.

Med styrbare prosjetiler av flere slag.

Det virker som utviklingen er der hvor det begynner å bli mulig å realisere.

Så blir det snakk om mobile plattformer som ikke trenger å eksponeres så mye, kanskje fjernstyrte de også(?)

Ulempen er kanskje at det er for lite imponerende i fredstid(?)

Tipper det er grunnen til at de store gutta forsker på høyhastighetsprosjektiler.

For å komme lengst, først, og farlig, uten å være eksponert.

Bedre å ikke være til stede på slagmarken før det evt. er tryggere.

Mener å ha hørt eller lest noe om at generalenes problem er at de ruster opp for den forrige krigen...

 

 

 

 

 

Litt eksponering for personell tror jeg man uansett får.

i hvertfall til kunstig intligens blir så bra at det ikke trengs å bli med teknikere og vedlikholdsmannskap i nærheten

Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen skrev (15 timer siden):

Interessant argument med spørsmålet rundt hvor nyttig tanks er i Norge. Russerne har jo kapasitet til og angripe Norge uten og gjøre seg så veldig sårbare. Husk at dem har i bøtter og spann med missiler som kan avfyres på trygg avstand! Jeg heller mer og mer mot et missil-forsvar av Norge. Altså få jagerfly, lite militært utstyr og et gedigent arsenal av antiluft, antiskip og kryssermissiler - masse langt-rekkende missiler. Ha det som mål og kunne fjerne alle overflatefartøy Russerne har i nord, samt alle militær installasjoner på kola-halvøya.

Kanskje Norge burde gjort som Tyrkia; å kjøpe inn SAM istedenfor F-35. Men så er det jo russerne som er best på dette området, og jeg tviler på at norske politikere er særlig interessert i å gjøre amerikanerne sure. Det er ikke lett å velge best utstyr til et forsvar når man prøver å holde på allianser. Det å velge F-35 har mye med politikk å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan i alle dager vet du at Russland er de beste på SAM systemer? Er det bassert på selvskryt kanskje? Systemene S-300 og S-400 er nok helt greie, men å påstå at de er verdens beste har du ikke noe grunnlag for. De er heller ikke på langt nær verdens mest brukte SAM systemer i strid, for der leder systemene til USA og Israel klart. Valget av F-35 var først og fremst et valg av det beste kampflyet som var og er i salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er Leopard 2A7 som blir valgt, ikke nødvendigvis fordi den er bedre, men pga at Leopard 2A4 allerede er i bruk og forsvaret har kompetanse, verktøy og mannskapene har mye erfaring med disse. I tillegg er broleggere og bergingsvogner som er innfaset de siste årene også konverterte Leopard 2A4. Det er naturlig å basere alt på samme chassis.

De 30+ eksisterende gamle Leopard 2A4 vil (som det allerede er skrevet av andre) kunne strippes helt ned og bygges opp som "nye" vogner omtrent helt lik en nybygget Leopard 2 A7. Dette er blitt gjort av flere andre nasjoner, og de tyske produsentene har lenge tatt vare på gamle vogner og bygget de om istedenfor å sende de i smelteren.

APS er viktig og jeg håper forsvaret er seg bevisst på dette.

Tyskland har bestillt ca 20 "Trophy" (Windbreaker) APS til sine Leo 2A7, men de første bildene av prototypen viser en merkelig installasjon som ikke ser særlig estetisk/praktisk ut, og Trophy har så langt ikke vært effektiv mot "APFSDS" prosjektiler.

https://defense-update.com/20210223_leopard2-trophy.html

Norge burde heller vurdere "Iron Fist" APS som er effektiv mot både "Heat" og "APFSDS" prosjektiler. Nederland har valgt denne til sin kommende CV-90 oppgradering.

https://www.baesystems.com/en-us/article/dutch-cv90s-to-become-first-nato-combat-vehicles-to-receive-active-protection

Som vi har sett i konflikten Armenia vs Aserbadjan, Jemen/Iran vs Saudi Arabia og Tyrkia vs SAA/Russland er det droner, loitering muntions og NLOS systemer som er fremtiden.

Jeg skulle ønske at Norge var tidlig ute og bygget kapasitet på dette feltet, men har min tvil om at dette vil skje....

Vi burde svelget politisk stolthet og samarbeidet med Israel. De har noen helt unike systemer som er perfekt for Norge: Spike NLOS (Tamuz), IAI Harop.

https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2019/03/Spike-NLOS.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Harop

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 4/18/2021 at 8:25 AM, Ulfberht said:

Som vi har sett i konflikten Armenia vs Aserbadjan

Offtopic: Det norske navnet Aserbadjan finnes ikke, selv om både du og jeg husker det 100%. Mandela Effect. I denne parallelle dimensjonen heter det Aserbajdsjan på norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...