Jump to content
AfterGlow

Ville «ødelegge» internett med bomber – kan få 20 år i fengsel

Recommended Posts

Det var bra angrepet ble avverget, men jeg er forundret. Jeg kjenner Amazon som en markedsplass, ikke som noe "halve internett" er avhenging av.

Helm skrev (14 minutter siden):

Det var bra angrepet ble avverget, men jeg er forundret. Jeg kjenner Amazon som en markedsplass, ikke som noe "halve internett" er avhenging av.

Da må du lese deg litt opp. Lenge siden Amazon bare drev med bøker. Siden startet de med generell netthandel, og måtte i den forbindelse bygge opp store datasentre for seg selv. Så fant man ut at man kunne leie ut data-kapasitet til andre også, og det har nå blitt en av deres største inntekter.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services

• Like 2

Merkelig påstand om at det å ødelegge Amazon ville ødelagt internett. Det høres jo mest ut som oppblåst selvskryt fra noen i Amazon om hvor stor rolle de har. Antagelig ville internett blitt et marginalt bedre sted uten Amazon.

• Like 3

Her her en liste over noen tjenester som kjører på Amazons tjenere og hva de betaler til Amazon hvert år:

Netflix: $19 million

Twitch: $15 million

LinkedIn: $13 million

Facebook: $11 million

Turner Broadcasting: $10 million

BBC: $9 million

Baidu: $9 million

ESPN: $8 million

Adobe: $8 million

Twitter: $7 million

Kilde: https://www.contino.io/insights/whos-using-aws

• Like 3

3 hours ago, Helm said:

Amazon som var den første store moderne "clouden" og de er fortsatt desidert største

Edited by atlemag

Helm skrev (4 timer siden):

Overraskende mange er avhenging av tjenester som ligger i en AWS-sky (AWS = Amazon sine skytjenester)

Kanskje leier selskapet ditt serverkapasitet, databaser o.a data-tjrnester direkte fra AWS, og hvis ikke kan du banne på at en eller annen tredjepartstjeneste plutselig viser seg å ligge i AWS 😉

Men .. trusselen var mot ett eneste datasenter. De mest kritiske systemer er forhåpentligvis satt opp med redundans på tvers av sentre. Jeg tror heller ikke på 70% langtidseffekt, mildt sagt. Klarer man derimot å ta ned alle tjenester i, og relatert til, AWS, så .. tja.. Kanskje halvparten av webben ble borte?

Her er forøvrig en graf som illustrerer hvor Amazon tjener penger. AWS markert med rødt. Ikke helt ubetydelig. (Men fullt forståelig at det går under radaren for de som ikke er godt over snittet interessert i datasentre og sky-tjenester)

Screenshot_20210412_233145.thumb.jpg.748c24dce4ad3db9573d889097de36b1.jpg

Kilde: https://www.investopedia.com/how-amazon-makes-money-4587523

• Innsiktsfullt 1

Sandormen skrev (5 timer siden):

Heh. Han texaneren burde få tilsendt Optimist-prisen 2021 til cella si. 

Bestående av en neglefil av bambus...

😂

• Like 2

Hmm, dette er vel bare den spede starten på krigen mot overvåkningsøkonomien, tipper vi får mange sånne nyheter fremover hvis ikke et mer etisk lovverk kommer på plass. EU har jo gjort et halvhjertet forsøk med GDPR, men i praksis fungerer det ikke i det hele tatt. USA har ikke gjort noe som helst.