Gå til innhold

Ville «ødelegge» internett med bomber – kan få 20 år i fengsel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helm skrev (14 minutter siden):

Det var bra angrepet ble avverget, men jeg er forundret. Jeg kjenner Amazon som en markedsplass, ikke som noe "halve internett" er avhenging av.

 

Da må du lese deg litt opp. Lenge siden Amazon bare drev med bøker. Siden startet de med generell netthandel, og måtte i den forbindelse bygge opp store datasentre for seg selv. Så fant man ut at man kunne leie ut data-kapasitet til andre også, og det har nå blitt en av deres største inntekter.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Helm said:

Det var bra angrepet ble avverget, men jeg er forundret. Jeg kjenner Amazon som en markedsplass, ikke som noe "halve internett" er avhenging av.

 

Amazon som var den første store moderne "clouden" og de er fortsatt desidert største

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
Helm skrev (4 timer siden):

Det var bra angrepet ble avverget, men jeg er forundret. Jeg kjenner Amazon som en markedsplass, ikke som noe "halve internett" er avhenging av.

 

Overraskende mange er avhenging av tjenester som ligger i en AWS-sky (AWS = Amazon sine skytjenester)

Kanskje leier selskapet ditt serverkapasitet, databaser o.a data-tjrnester direkte fra AWS, og hvis ikke kan du banne på at en eller annen tredjepartstjeneste plutselig viser seg å ligge i AWS 😉

Men .. trusselen var mot ett eneste datasenter. De mest kritiske systemer er forhåpentligvis satt opp med redundans på tvers av sentre. Jeg tror heller ikke på 70% langtidseffekt, mildt sagt. Klarer man derimot å ta ned alle tjenester i, og relatert til, AWS, så .. tja.. Kanskje halvparten av webben ble borte?

 

Her er forøvrig en graf som illustrerer hvor Amazon tjener penger. AWS markert med rødt. Ikke helt ubetydelig. (Men fullt forståelig at det går under radaren for de som ikke er godt over snittet interessert i datasentre og sky-tjenester)

Screenshot_20210412_233145.thumb.jpg.748c24dce4ad3db9573d889097de36b1.jpg

Kilde: https://www.investopedia.com/how-amazon-makes-money-4587523

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hmm, dette er vel bare den spede starten på krigen mot overvåkningsøkonomien, tipper vi får mange sånne nyheter fremover hvis ikke et mer etisk lovverk kommer på plass. EU har jo gjort et halvhjertet forsøk med GDPR, men i praksis fungerer det ikke i det hele tatt. USA har ikke gjort noe som helst.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...