Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

klaging om byggmestersarbeid etter 6 måneder


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

vi fikk totalrenovert loftet vårt i fjor og etter vinteren kom plutselig sprekker på taket (se bilde).

Vi fikk kontakt med byggmester for å høre om hva de syntes siden  taket var veldig nytt. Da fikk vi svaret at dette var heeelt normalt, og hvis vi ville fikse dette da kostet 600nok/time + maling (siden det var "forventet" pga trematerialer og gips/maling)

Vi har brukt mer enn 800.000NOK i totalrenovering og vi er veldig overrasket at etter bare 6 måneder står allerede sprekker. 

Hva synes dere? 

- Er sprekker normalt?

- Er det normalt at byggmester sa at det skulle koste for å fikse dette?

- Hva skal vi gjøre ?

Takk skal dere ha

Mvh,

 

Monocle

IMG_20210221_162901.jpg

IMG_20210221_162925.jpg

IMG_20210221_162851.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kven sin idé var det å sparkle med gips?

Å sparkle treverk som naturleg er i bevegelse avhengig av temperatur og fuktnivå med ein ikkje-elastisk sparkel som gips er i utgangspunktet ein dårleg idé. Her burde byggmesteren anbefalt anna løysing, men om det er du som huseigar som krevde arbeidet utført på denne måten til tross for protest frå byggmesteren så kan du ikkje klandre byggmesteren for å ha utført jobben slik som du ville ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det der er helt normalt. Byggematerialer "lever", de beveger seg, og resultatet blir da, som her, at sprekker/riss kan oppstå. Hva du gjør med det er opp til deg selv men hvis du synes det er sjenerende kan du f.eks skjule det med hvit korrekturpenn, touche opp med litt maling eller smøre på litt sparkel med en finger.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, APZ171RW said:

Ja det der er helt normalt. Byggematerialer "lever", de beveger seg, og resultatet blir da, som her, at sprekker/riss kan oppstå. Hva du gjør med det er opp til deg selv men hvis du synes det er sjenerende kan du f.eks skjule det med hvit korrekturpenn, touche opp med litt maling eller smøre på litt sparkel med en finger.

Takk skal du ha ++ 

Synes du at jeg skulle gjøre dette hvert år eller bare en gang etter at det har sprekket på første gang?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Monocle said:

Takk skal du ha ++ 

Synes du at jeg skulle gjøre dette hvert år eller bare en gang etter at det har sprekket på første gang?

Personlig hadde jeg ikke tatt meg bryet med det. Legger du på mer gips så sprekker det vel bare opp igjen til høsten. Jeg har hus fra 1920, og hvis jeg skulle gått rundt og dillet med alle sånne små detaljer for at alt skulle vært "perfekt" hadde jeg ikke gjort annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre helt normalt i trehus. La det sette seg en stund til før man eventuelt gjør noe. Gjør man noe med en gang så kommer det ofte kjapt igjen.

Hvis sprekkene får satt seg over en stund, 1-2år (høres mye ut), så man etter den tid ta en skap kniv, og skjære forsiktig spor i sprekken, V form ned, og fylle med akryl, så male over så vil ofte akrylen hindre at det sprekker opp igjen.

Var selv så dum at jeg brukte treverk i stedet for gips, da jeg ikke har jobbet med det, og selv om jeg fuget sprekken mellom tak og treverk så kom det igjen. Lot det sette seg ferdig ett par år, så nå er det 1 år siden jeg fuget, og ikke noe er sprukket opp igjen.

Lenke til kommentar

Vanlig akryl er ikke fleksibelt, på slike bevegelige steder må du ha noe som er fleksibel. Skal du ha akryl må du ha en fleksibel variant, eventuelt fugemasse ala Tec 7 eventuelt silikon. Sprekkene kan for så vidt ordnes med dette også siden det virker lite utav bildene.

Ville skjært med en skarp kniv eller lignende helt inntil treverket før jeg fuget for å få sikre at ytterligere bevegelser ikke ødelegger Taket ytterligere. 

Lenke til kommentar

Dette er helt normalt. Treverk beveger seg. Mange har gips og helsparklede vegger og tak. Det sprekker over alt... Greit med gips, men det er treverk bak...  

Dette fikser du selv på 5 minutter, quickfix er: dra i sprekken med akrylmasse og mal over. 

Tar du deg jobben med å skjære en liten V fuge, får du mere akrylmasse i, og større mulighet for bevegelse uten at det sprekker opp. Akryl flekser om lag 20%

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...