Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vet ikke helt åssen jeg skal stille meg til vaksina


Gjest d67a3...bac

Anbefalte innlegg

Gjest d67a3...bac

Hei!

jeg er i starten av tjueåra kommer til å få tilbud om corona-vaksine, noe jeg grubler veldig mye på.

Har alltid sagt og tenkt at jeg ikke er en anti-vaxxer, noe jeg tror jeg fortsatt er, men er det innenfor å være skeptisk eller nervøs rundt det?

Med tanke på dette med astrazeneca og blodpropp og disse "senere plagene" som folk er nervøse for?

Hva er fakta og hvordan tenker dere på vaksinen? Jeg føler jeg må ta den naturligvis, men har også diagnosert mild form hypokonderi som naturligvis gjør dette litt skummelt.

hilsen meg

Anonymous poster hash: d67a3...bac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Guest d67a3...bac said:

Hei!

jeg er i starten av tjueåra kommer til å få tilbud om corona-vaksine, noe jeg grubler veldig mye på.

Har alltid sagt og tenkt at jeg ikke er en anti-vaxxer, noe jeg tror jeg fortsatt er, men er det innenfor å være skeptisk eller nervøs rundt det?

Med tanke på dette med astrazeneca og blodpropp og disse "senere plagene" som folk er nervøse for?

Hva er fakta og hvordan tenker dere på vaksinen? Jeg føler jeg må ta den naturligvis, men har også diagnosert mild form hypokonderi som naturligvis gjør dette litt skummelt.

hilsen meg

Anonymous poster hash: d67a3...bac

VELDIG mange kommer til å få vaksinen før deg. Selvfølgelig er det greit å være skeptisk, men som du ser etter hendelsene med astrazeneca vaksinen tok det bare 2 dødsfall til før hele verden satt den på pause. Det skal virkelig ikke mer til, og at du skal være den ene eller andre i verden som dør eller får alvorlige bivirkninger på kort sikt ser jeg på som usannsynlig.

Når det kommer til langtidsbivirkninger vet vi ikke om noen av vaksinene, men jeg personlig ville ikke vært alt for bekymret. Vi har et kort liv på denne planeten uansett, og mange andre ting kan felle deg. Kanskje langtidsbivirkninger av corona viruset selv? Ta vaksinen, så får du være med på alle de billige flybilettene som er tilgjengelig nå (oslo-london tur retur 150kr?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Prøv å holde deg lettere informert framover. På en ikke-hypkondrisk måte. Vet at dette rådet blir litt halvveis feil. Men, jo mer du er informert uten å få angst av det, jo bedre vil du også være forberedt på å svare ja eller nei til den vaksinen du blir tilbydt. Her er et par videoer du kan se:

 

Lenke til kommentar

Starten av 20-årene sier du? Da ville jeg, om jeg var deg, sett på hva de kliniske data sier om effekten av vaksinene på fertilitet og evt. genskader i neste generasjon. For å gjøre det enkelt for deg kan jeg opplyse om at disse dataene ikke eksisterer. Så får det være opp til deg om du allikevel ønsker å ta sjansen. 

Lenke til kommentar

Du blir ikke å få AstraZeneca-vaksinen, bare slapp helt av.

Pr. nå ser det ut til at viruset muterer så mye at det over tid sannsynligvis må til med mer vaksinering. Det var kommet opp i 40 sist jeg sjekket. Sannsynligvis mer enn dette p.g.a mørketall. Høy mutasjonsgrad henger også sammen med mengden virus.

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (16 minutter siden):

Starten av 20-årene sier du? Da ville jeg, om jeg var deg, sett på hva de kliniske data sier om effekten av vaksinene på fertilitet og evt. genskader i neste generasjon. For å gjøre det enkelt for deg kan jeg opplyse om at disse dataene ikke eksisterer. Så får det være opp til deg om du allikevel ønsker å ta sjansen. 

Så hvor kommer frykten for genskader og fertilitet fra om du ikke har noe å basere frykten din på? Baserer du hele livet ditt på 'føre var' til det ekstreme?

Du vet, det er ofte lett å gjøre narr av og klandre anti-vax miljøene, men det er egentlig veldig naturlige menneskelige faktorer som ligger bak hvordan disse miljøene skapes. De har likhetstrekk med alle øvrige grupper som skaper samhold. Kulter er selvsagt eksempelet i ytterste ende av spektrumet men man ser det samme i forum, bilmiljø, supporterklubber for sport osv. 
Det som skjer er at man havner i et miljø og et ekko-kammer av syn og meninger som det er veldig vanskelig å komme seg ut av og som er helt normalt. Interessant om man vil lese litt om slikt.

Endret av Sampson
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (24 minutter siden):

de kliniske data sier om effekten av vaksinene på fertilitet og evt. genskader i neste generasjon. For å gjøre det enkelt for deg kan jeg opplyse om at disse dataene ikke eksisterer.

Det finnes ikkje dokumentasjon på at du ikkje blir grønn og får horn i panna om 15 år heller.
Det er ingenting som tilseier at vaksinen har innvirkning på verken fertilitet eller arvestoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sampson said:

Så hvor kommer frykten for genskader og fertilitet fra om du ikke har noe å basere frykten din på? Baserer du hele livet ditt på 'føre var' til det ekstreme?

Nei, jeg forholder meg ganske enkelt til det som ville vært alminnelige forholdseregler og krav til kliniske forsøk når det gjelder å slippe nye legemidler på markedet. Dette er en praksis med lange tradisjoner og velfunderte årsaker. Dersom du ønsker å påstå at alminnelige praksiser i henhold til godkjennelsesprosessen er poengløse, og at det er fullstendig ufarlig å haste en relativt ny medisinsk teknologi på markedet i en tilstand av kollektiv panikk, ligger i så fall bevisbyrden på din side før du anbefaler det til andre - spesielt til unge, friske mennesker som Covid-19 er fullstendig ufarlig for.

Fertilitetsproblemer og genskader i neste generasjon er en helt logisk ting å ville undersøke nærmere når det gjelder legemidler som opererer inne i cellekjernen, og som tar i bruk kroppens eget maskineri fra DNA via mRNA til protein. F.eks. vet vi allerede fra før av at visse RNA-virus fører til kreft, noe som sannsynligvis er fordi de skader kroppens eget DNA. Altså en ganske opplagt ting å undersøke nærmere før man slipper noe på markedet, vil jeg påstå. Dessverre finnes det null data der ute når det gjelder et utall av potensielle langtidseffekter av mRNA-vaksinene, rett og slett fordi ingen har hatt tid til å undersøke dette skikkelig før de gikk til masseproduksjon.

1 hour ago, The Avatar said:

Det finnes ikkje dokumentasjon på at du ikkje blir grønn og får horn i panna om 15 år heller.
Det er ingenting som tilseier at vaksinen har innvirkning på verken fertilitet eller arvestoff.

Se svaret over.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (58 minutter siden):

Nei, jeg forholder meg ganske enkelt til det som ville vært alminnelige forholdseregler og krav til kliniske forsøk når det gjelder å slippe nye legemidler på markedet. Dette er en praksis med lange tradisjoner og velfunderte årsaker. Dersom du ønsker å påstå at alminnelige praksiser i henhold til godkjennelsesprosessen er poengløse, og at det er fullstendig ufarlig å haste en relativt ny medisinsk teknologi på markedet i en tilstand av kollektiv panikk, ligger i så fall bevisbyrden på din side før du anbefaler det til andre - spesielt til unge, friske mennesker som Covid-19 er fullstendig ufarlig for.

Fertilitetsproblemer og genskader i neste generasjon er en helt logisk ting å ville undersøke nærmere når det gjelder legemidler som opererer inne i cellekjernen, og som tar i bruk kroppens eget maskineri fra DNA via mRNA til protein. F.eks. vet vi allerede fra før av at visse RNA-virus fører til kreft, noe som sannsynligvis er fordi de skader kroppens eget DNA. Altså en ganske opplagt ting å undersøke nærmere før man slipper noe på markedet, vil jeg påstå. Dessverre finnes det null data der ute når det gjelder et utall av potensielle langtidseffekter av mRNA-vaksinene, rett og slett fordi ingen har hatt tid til å undersøke dette skikkelig før de gikk til masseproduksjon.

Se svaret over.

Det er mye som tyder på at covid-19 kan få langvarige mèn for unge mennesker. Det er ikke vanskelig å finne saker hvor man har problemer med lukt og utmattelsessyndrom, så hvor du har fått det fra at covid-19 er fullstendig ufarlig er vanskelig å forstå. Om man skal snakke om risiko kontra nytte må man i det minste gjøre det for begge sider av saken?

At vaksinene er blitt utviklet kjapt og at det innebærer risiko er AstraZeneca et eksempel på og det er helt klart en risiko her, men jeg vil si det er naturlig å sette sin lit til fagpersoner på området fremfor useriøse kilder på nettet. Og konsensusen i verden nå er jo for en gangs skyld nogenlunde samstemte om hva som er farbar vei ut av pandemien. Så ditt tips er da altså at man basert på en tynt basert teori om fertilitetsskader og genskader ikke bare skal utsette seg selv for mulig sykdom, men også utsette andre ikke-vaksinerte (som gjerne har gode grunner til å ikke være vaksinert, i motsetning til dette tullet i tråden her)? Jeg mener det er en kost/nytte vurdering som ikke fungerer i et samfunn. Om man vil tenke slik får man flytte ut i skogen og isolere seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stu1 skrev (21 timer siden):

Når det kommer til langtidsbivirkninger vet vi ikke om noen av vaksinene, men jeg personlig ville ikke vært alt for bekymret. Vi har et kort liv på denne planeten uansett, og mange andre ting kan felle deg. Kanskje langtidsbivirkninger av corona viruset selv? Ta vaksinen, så får du være med på alle de billige flybilettene som er tilgjengelig nå (oslo-london tur retur 150kr?)

Tror ikke vi skal være så trygge:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R90LVd/kjent-coronafornekter-doede-med-coronasmitte

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6zQEwr/syv-fullvaksinerte-beboere-ble-smittet-naa-jakter-fhi-paa-svar

Så er vel lurt å vente til risiko for vaksinene blir bedre kjent, foreløpig vet vi ikke hvor lenge vaksinen varer, eller om det er 80% sikkerhet, husk for noen eldre og risikopasienter kan være sikker på mindre effektivtet en andre. Så man kan ikke være 100% trygg på fly eller der hvor man sitter helt tett. England vil jo åpne mere opp, men tror ikke det blir slutt på dødsfall men tydligvis er det som er på respirator ikke hel ferdige ennå. Synd for ville vært bedre om de er bare mindre sykdom fremover. Så man kan ikke være trygg, husk forsikringen ikke gjelder for helseforsikring hvis man reiser hvis det er rødt. Men er vel større sansynlighet for det blir dyr hjemreise eller at man må bli på karantenehotell på egen regning selv om man bor i norge.

https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_term=norway

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wezEj5/legemiddelverket-om-australias-johnson-johnson-nei-svaert-overrasket?utm_content=hovedlopet_row17_pos1&utm_source=vgfront

Så blir spennende å se om Johnson &Johnson blir samme som AstraZeneca  en vaksine som er nesten like risikofult som corona. Bare man får raskere død.

Sitat

Jeg mener det er en kost/nytte vurdering som ikke fungerer i et samfunn. Om man vil tenke slik får man flytte ut i skogen og isolere seg.

Problemet det er mange som driter i karantene eller https://www.klartale.no/norge/straffer-festing-og-busstur-uten-munnbind-1.1799653

Så er nok mange som bryter dette, ferre får straff og en del blir syke uten å ta karantene. Det er vel største problemet i samfunnet, siden det må bli bevist at personen er corona syk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest d67a3...bac

Hei og takk for gode svar, jeg skal titte litt på filmer og ta til det som skrives, merkes at det er spesielt senvirkninger jeg potensielt er redd for, men er som dere sier - det en dugnad

Anonymous poster hash: d67a3...bac

Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-lite-smitte-hos-vaksinerte.5u_3Qf2xG?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/massevaksineringen-kan-bli-8-12-uker-forsinket._QyHPvMa4?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos1

Så nei ikke ha for store forhåpinger men som regel som i fjord er det minst smitte på sommeren, så selv om alle ikke blir vaksinert før etter sommeren så riskerer man det vil vare ut året med risiko for sykdom.

Lenke til kommentar

Pfizer har jo gått ut med at vaksinen kun gir immunitet i rundt 6mnd. D vil jo si at de som først ble fullvaksinert i Norge vil trenge ny dose iløpet av sommeren/høsten. Med dette i tankene synes jeg det går skremmende tregt med vaksineringen i Norge, vi har jo kun fullvaksinert 6-7% av befolkningen. Var nok en tabbe å sette sin lit til EU-ordningen når det gjelder vaksineleveranser til landet.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (På 12.4.2021 den 15.56):

Nei, jeg forholder meg ganske enkelt til det som ville vært alminnelige forholdseregler og krav til kliniske forsøk når det gjelder å slippe nye legemidler på markedet. Dette er en praksis med lange tradisjoner og velfunderte årsaker. Dersom du ønsker å påstå at alminnelige praksiser i henhold til godkjennelsesprosessen er poengløse, og at det er fullstendig ufarlig å haste en relativt ny medisinsk teknologi på markedet i en tilstand av kollektiv panikk, ligger i så fall bevisbyrden på din side før du anbefaler det til andre - spesielt til unge, friske mennesker som Covid-19 er fullstendig ufarlig for.

Fertilitetsproblemer og genskader i neste generasjon er en helt logisk ting å ville undersøke nærmere når det gjelder legemidler som opererer inne i cellekjernen, og som tar i bruk kroppens eget maskineri fra DNA via mRNA til protein.

Så COVID-19 er ingenting å bry seg om, men vaksinene er pandoras boks? Jeg tror du vinner gullmedalje i mentalgymnastikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (4 timer siden):

Pfizer har jo gått ut med at vaksinen kun gir immunitet i rundt 6mnd.

Det er ikke helt riktig. 
De har sagt den har god effekt (91%) fra 7 dager og opptil seks måneder etter andre dose var satt. Om effekten varer lenger, må de vente lenger for å finne ut.

Lenke til kommentar

Diskusjonen om vaksiner har kommet helt på avveie. Det er ikke fagfolk involvert i disse diskusjonene, det er lekfolk som bruker VG som referanse uten å selv ha grunnleggende kunnskap om vaksiner, forskningsprinsipper og utvikling av medisin og vaksiner.

Diskusjonen her er om man skal ta vaksinen eller ikke, og enhver skal selvfølgelig bestemme over en selv hva en ønsker. Grunnlaget for avgjørelsen om denne beslutningen kommer fra fora som ikke har faglig dekke, men personlige meninger uten vitenskapelige kildereferanser. Dette tar meg tilbake til tiden hvor tørket agurk og syltet hvitløk skulle være godt mot forkjølelse, fordi "det har alltid fungert for meg" (også vet vi at stort sett alle forkjølelser går over av seg selv uansett allikevel, så har det egentlig noen sammenheng?). 

Uansett, verden har stått i mange utbrudd av virus og bakterier opp gjennom tidene. Moderne medisin har klart å nærmest utrydde en rekke barnesykdommer som har ført til død eller varig mén på grunn av vaksiner. Vi vet knapt hva meslinger og kusma er. Nå herjer Covid-19 verden over og tar mange menneskelig, samt har angivelig negative langtidseffekter hos smittede. Forventningen i samfunnet er stor - man skal komme med en perfekt behandling som gir null bivirkning og full effekt. Ja, hvor realitetsorientert er man egentlig da? Vaksiner er kommet, og én type vaksine gav alvorlig bivirkning hos en mindre andel vaksinemottakere, men antall tilfeller av Covid-19 er dramatisk falt etter at vaksinen er gitt, ref England ( https://www.bmj.com/content/373/bmj.n929.long ).

Det er også en stor risiko å gjøre koloskopi, operere galleblæra, ta P-piller, etc. Man må akspetere en viss komplikasjonsrate til all behandling man gjør, dessverre er det sånn for vaksiner også. Men andelen er ekstremt liten. Skal folkehelsa overleve og verden kunne gå videre, så må sjansen tas, for sjansen for sykdom er ekstremt liten. Spør du meg - så ta den vaksinen. Langtids- og korttidseffekten av Covid-19 er nok langt mer omfattende og alvorlige enn vaksinen hvis jeg skal gjøre en kvalifisert gjetning. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest d67a3...bac skrev (På 12.4.2021 den 12.21):

Hei!

jeg er i starten av tjueåra kommer til å få tilbud om corona-vaksine, noe jeg grubler veldig mye på.

Har alltid sagt og tenkt at jeg ikke er en anti-vaxxer, noe jeg tror jeg fortsatt er, men er det innenfor å være skeptisk eller nervøs rundt det?

Med tanke på dette med astrazeneca og blodpropp og disse "senere plagene" som folk er nervøse for?

Hva er fakta og hvordan tenker dere på vaksinen? Jeg føler jeg må ta den naturligvis, men har også diagnosert mild form hypokonderi som naturligvis gjør dette litt skummelt.

hilsen meg

Anonymous poster hash: d67a3...bac

Du kan enten gå ut i fra den begrensa forskning vi har både på vaksinen og COVID, eller synsing fra folk som har nada med medisin å gjøre og henter sin info frå konspirasjonsflokken.
Eg velger å gå ut i fra forskninga. Er den perfekt? Nei, men det er bedre enn synsing og gjetting. 

Så kva veit vi om COVID? Jo, noen merker ikkje den, andre blir dårlig, noen daua. Mange unge friske har fått langvarige skader og sliter 6 månader senere. 
Kva veit vi om vaksinen? AZ har fare for blodpropp (ekstremt sjeldent), JJ er satt på pause og forskers mer på, Mod. og Biontech er nye RNA vaksiner som vi vet relativt lite om. Med den data vi har, så er de to siste nokså trygge. Vi vet ikkje korleis de påvirker kroppen vår om 30 år, men det gjør ikkje vi med COVID heller. 
Så vidt meg kjent, "ingen" har rapportert langvarige skader av vaksinen (ser bort i fra AZ), mens mange har sagt det om COVID. 

Så ut i fra det, er valget enkelt for meg. Eg tar heller sjansen på vaksinen enn COVID. 

Det kommer jo også litt på livstilen din. Bur du i ei lita bygd og jobber hjemmefra. På butikken 1 gang i uka og that's it, tja... då hadde eg kanskje droppa vaksinen. Bur du i byen, går ut, trener på gym, henger med venner, går på skule/uni/jobb, tenkt å reise ein del - vaksinen.  Det er slik eg tenkjer. 

Lenke til kommentar
On 4/12/2021 at 2:47 PM, Sampson said:

Så hvor kommer frykten for genskader og fertilitet fra om du ikke har noe å basere frykten din på? Baserer du hele livet ditt på 'føre var' til det ekstreme?

Du vet, det er ofte lett å gjøre narr av og klandre anti-vax miljøene, men det er egentlig veldig naturlige menneskelige faktorer som ligger bak hvordan disse miljøene skapes. De har likhetstrekk med alle øvrige grupper som skaper samhold. Kulter er selvsagt eksempelet i ytterste ende av spektrumet men man ser det samme i forum, bilmiljø, supporterklubber for sport osv. 
Det som skjer er at man havner i et miljø og et ekko-kammer av syn og meninger som det er veldig vanskelig å komme seg ut av og som er helt normalt. Interessant om man vil lese litt om slikt.

Så sant. Bare å se denne på hvor galt det faktisk kan bli når noe misforstås til de grader. De visste det var en sykdom på den tiden, men likevel så tydde folk til overtro. Anbefales for å bli litt opplyst:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/14/2021 at 2:18 AM, aomt said:

Det kommer jo også litt på livstilen din. Bur du i ei lita bygd og jobber hjemmefra. På butikken 1 gang i uka og that's it, tja... då hadde eg kanskje droppa vaksinen. Bur du i byen, går ut, trener på gym, henger med venner, går på skule/uni/jobb, tenkt å reise ein del - vaksinen.  Det er slik eg tenkjer. 

Det var også litt snakk om at folk som har fått BCG-vaksinen, den mot turberkulose muligens var bedre beskyttet enn andre folk i mot Covid-19. Men, det har vel aldri blitt helt konkludert med noe svar der? Dette var tidlig i år 2020 de pratet om slik kryssbeskyttelse.

Kan dette ha noe å gjøre med at BCG muligens er basert på humant adenovirus, uten at jeg er helt skråsikker på at det er det den er basert på? Bare mener jeg leste at den var basert på adenovirus også.

 

Så sånn med enkelte hederlige unntak, ala Dengue-feber vaksineringsforsøk gjort på Filippinene eller hvor det var, og det skar seg skikkelig med alvorlige blødningsbivirkninger elns., så vil som regel det å ha vaksiner innabords gjøre immunforsvaret ditt litt bedre antar jeg. Utfordringen med Dengue-feber er at det er 4 hovedstammer av viruset, og det finnes vel en femte stamme sånn utenom. Så skal du først vaksineres mot Dengue så må du har beskyttelse i mot alle fire stammene samtidig eller la være, og heller ta sjansen på at du ikke blir syk av to forskjellige stammer naturlig via myggstikk. Hovedproblemet med Dengue-viruset er at dersom du smittes av en annen virusstamme så risikerer du alvorlige blødninger dersom du allerede har vært igjennom en smitte av Dengue-feber og overlevd den første. Dødsrisiko er veldig mye større i det du smittes med en annen stamme neste gang.

Det å bli immun i mot Dengue-feber via vaksine og du ikke er fullstendig immun, vil jo etterlikne det første myggstikket. Så det å bli stukket av mygg blir da en større risiko for en vaksinert enn en uvaksinert. Spesiellt på Filippinene hvor det finnes Dengue-feber i mygg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...