Gå til innhold

Få jobb i nordsjøen


Gjest 72de0...538

Anbefalte innlegg

Gjest 72de0...538

Heisann!

Har iløpet av 3 år søkt på sikkert 100 stillinger relatert til offshore industrien uten hell. 

Hvor vanskelig skal det være å få jobb?

Jeg er en 24 år gammel mann med fagbrev kjemiprosess. Har sikkerhetskurs og stor interesse for olje og gass industrien, men beklageligvis er ikke dette nok for å få jobb.

Har gode referanser, fagbrev med topp karakter, søkt om jobb som boredekksarbeider, operatør koks, prosesstekniker, prosessoperatør, hjelpearbeider, bvo, roustabout, roughneck osv..

Jeg har nå startet ingeniør utdanning innen prosessteknologi med fordypning olje og gass for å bli enda mer attraktiv for potensielle arbeidsgivere, men alle stiller samme krav (må ha offshore erfaring, hydrokarbon erfaring)

(Skolen har en slik ordning at elever kan jobbe 2/4 turnus under utdanningsløpet)

Hva må man gjøre for å få jobb ute i oljen nå til dags? Umulig å få tilegnet seg hydrokarbon erfaring på land også, siden det stilles samme krav som ute i nordsjøen.

Virker som eneste vei å gå er å enten ta en annen utdanning og/eller få seg læreplass innen olje og gass onshore/offshore. 

Noen som har tips som kan hjelpe godt på? 

Mvh

StudentNord

Anonymous poster hash: 72de0...538

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått noen "eksperter" til å gå over CV og søknad? Dette er svært viktig, noen bruker automatiske systemer som skiller ut før ett menneske ser på det en gang.

Har du prøvd bemanningsbransjen? Her kan en få innpass til små turer for å bygge erfaring. Vær fleksibel og ta det du får, plutselig jobber du for rett man til rett tid og får fast stilling.

Prøv også å få kortere oppdrag på land, prosess anlegg etc. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Har du fått noen "eksperter" til å gå over CV og søknad? Dette er svært viktig, noen bruker automatiske systemer som skiller ut før ett menneske ser på det en gang.

Har du prøvd bemanningsbransjen? Her kan en få innpass til små turer for å bygge erfaring. Vær fleksibel og ta det du får, plutselig jobber du for rett man til rett tid og får fast stilling.

Prøv også å få kortere oppdrag på land, prosess anlegg etc. 

Hei Salvesen,

Har fått god hjelp med cv og søknad.

Jeg har søkt innen alle rekrutteringsbyrå jeg kan tenke meg (ikm, hytech personell, q10, caera, osm, rtc, toptemp, personalhuset, jobzone mm.

Søker både på land og offshore, men faller tilbake på at jeg ikke har hydrokarbon erfaring.

Lenke til kommentar

Enig med Salvesen i at du burde få en ekstra kikk på søknad og CV i tilfelle det er noe å hente der.

Samtidig kjenner jeg selv til mange med erfaring som nå er uten fast jobb, så jeg tror det er et veldig tøft arbeidsmarked. Men man skulle jo tro at de uansett ønsker å rekruttere litt yngre folk også til bransjen, så det burde jo være håp etterhvert.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Enig med Salvesen i at du burde få en ekstra kikk på søknad og CV i tilfelle det er noe å hente der.

Samtidig kjenner jeg selv til mange med erfaring som nå er uten fast jobb, så jeg tror det er et veldig tøft arbeidsmarked. Samtidig skulle man jo tro at de uansett ønsker å rekruttere litt yngre folk også til bransjen. 

Hei DukeRichelieu,

Skal for ordensskyld få noen til å se over den igjen, takker!

Ja jeg tenker også at bedriften har ikke noe å tape i det lengre løp, siden dem kan "forme yngre folk" slik dem vil ha dem ute i arbeid mtp rutiner og holdninger, klart dem må påberegne litt tid på opplæring og slikt, men dem sitter igjen med en opplært, faglig oppdatert og arbeidssom arbeidstaker. (Jeg sier ikke å at di eldre og/eller mer erfarne ikke er oppdatert, bare til informasjon)

Lenke til kommentar
Teodor1979 skrev (Akkurat nå):

Ta en telefon til Semco. Conoco Philips, Aker BP og Equinor bruker en del innleide derfra. 

Var nettopp i kontakt med semco og TSgroup, fikk til svar at hver søker må ha hydrokarbon erfaring. Sendt søknad til Aker BP og equinor, fått avslag fra begge.

 

Skjønner selvfølgelig fra deres side at de er ute etter folk som har flere års erfaring ute i Nordsjøen, men hvor vanskelig skal det være for oss som ikke er så heldige å ha fått opparbeidet seg slik erfaring.

StudentNord

Lenke til kommentar
StudentNord skrev (15 minutter siden):

Hei Salvesen,

Har fått god hjelp med cv og søknad.

Jeg har søkt innen alle rekrutteringsbyrå jeg kan tenke meg (ikm, hytech personell, q10, caera, osm, rtc, toptemp, personalhuset, jobzone mm.

Søker både på land og offshore, men faller tilbake på at jeg ikke har hydrokarbon erfaring.

Men har du fått profesjonell hjelp med cv søknad? Her er det mye å hente.

Fortsett med bemanningsbransjen, vær klar på at du er fleksibel og kan ta en tur på "sparket". Om du kan det såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men har du fått profesjonell hjelp med cv søknad? Her er det mye å hente.

Fortsett med bemanningsbransjen, vær klar på at du er fleksibel og kan ta en tur på "sparket". Om du kan det såklart.

Hei,

Skal få hjelp med gjennomgang av CV og søknad i nærmeste fremtid

Ja, alle mine søknader til bemanningsbyrå har fått beskjed at jeg kan reise på kort varsel og kan ta engangs turer etter deres ønsker. Har nettopp hadd en ringe runde til byråene slik at de er oppdatert på min ledighet.

Lenke til kommentar
StudentNord skrev (1 minutt siden):

Hei,

Skal få hjelp med gjennomgang av CV og søknad i nærmeste fremtid

Ja, alle mine søknader til bemanningsbyrå har fått beskjed at jeg kan reise på kort varsel og kan ta engangs turer etter deres ønsker. Har nettopp hadd en ringe runde til byråene slik at de er oppdatert på min ledighet.

Høres ut som du er på rett spor iallefall! Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
StudentNord skrev (6 minutter siden):

Fiskefôr industrien (lærling og vikariat) og marineoljer (fast jobb), til jeg begynte skolegang.

Burde ikke være umulig å få jobb innen olje&gass av den grunn nei. Jeg jobbet 4 år i prøvenemnda for Kjemi&Prosess, å har sett mange som har drevet både med fiskeolje og tang&tare som kom over i «HC-bransjen, men et landanlegg er nok et mer realistisk mål å starte med enn offshore viser (dessverre for deg) statistikken. Det er vanskelig nok å komme seg fra et landanlegg og ut offshore skal jeg fortelle deg. Ikke gi opp! Søk på alt du kan, og du er smart som tar videre utdanning som ingeniør 👍🏻

Endret av Teodor1979
Lenke til kommentar
Teodor1979 skrev (På 11.4.2021 den 23.41):

Burde ikke være umulig å få jobb innen olje&gass av den grunn nei. Jeg jobbet 4 år i prøvenemnda for Kjemi&Prosess, å har sett mange som har drevet både med fiskeolje og tang&tare som kom over i «HC-bransjen, men et landanlegg er nok et mer realistisk mål å starte med enn offshore viser (dessverre for deg) statistikken. Det er vanskelig nok å komme seg fra et landanlegg og ut offshore skal jeg fortelle deg. Ikke gi opp! Søk på alt du kan, og du er smart som tar videre utdanning som ingeniør 👍🏻

Hei,

Ja fortsetter å søke i hytt og pine til firmaer. Ikke fått napp enda men sta som jeg er så gir jeg meg ikke med det første.

Søkt flere ganger på land, men skjønner jo selvsagt at personell uten relevant erfaring skal bli nedprioritert, men hvor vanskelig skal det være å i det minste ta sjangse på et eventuelt intervju

Har hatt flere intervju med selskap, men igjen disse selskapene er relevant til min bakgrunn.

StudentNord

Lenke til kommentar

Eg kjenner ikkje til offshore, men du må jo se korleis bransjen gjør det generelt? Om det er dårlige tider og nedbemanning, så er det berre å stille seg i kø. Først så må trenden snu, så lønnsomheten, så vil de på deltid få fast jobb, så ta tilbake de som var permitert, så de med "alt" av utdanninga (bachelor/master i olje++) og/eller veldig relevant erfaring, så de med god nettverk/kontakter, så kan du begynne å banke på døra.

For å trekke parallel til luftfart, som eg kjenner godt. Leste på FB post som liknet på din. Ung fyr rett ut av skolen som får ikkje noe jobb. Samtidig kjenner eg "chief pilot" og "instruktører" med 20-30 års erfaring som har ikkje noe mulighet til å få seg jobb. Korleis trur du han stiller i markedet? 

Vær tålmodig, skaff deg mest mulig utdanning, erfaring og nettverk. I noen bransje det å få seg jobb er mye vanskeligere enn utdanninga, virker som olje/offshore er ein av de.

Lenke til kommentar

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. 

Jeg søkte i mange år, og brukte ca 70k av egen lomme på kurs (deriblant Brønnteknikk VG2) uten å få napp. Så i 2015 fikk jeg noen sporadiske turer gjennom slopwater treatment. Ble aldri noe fast, så jeg takka for meg og begynte på et nytt fagbrev, elektro denne gangen. Hadde Kjemisk-teknisk industri fra før. Sånn ca et halv år etter at fagbrevet var i boks, så fikk jeg jobb hos et av byråene du listet opp, Caera. Jobbet da fast på en av deres prosjekter i nordsjøen i nesten ett år, før jeg faktisk klarte å få fast jobb i et oljeserviceselskap på borerigg. Men akkurat når jeg skulle starte i ny jobb, så kom covid-19. Permittert med en gang, og ble oppsagt ca 4 mnd senere. 

Olja er ikke lett, spesielt ikke når du ikke har offshoreerfaring. Det var drømmen min i mange år, men nå har jeg fått en jobb jeg trives veldig godt i, på land. Du må forstå at offshorebransjen er som en berg og dalbane. Det kommer oppturer ja, men det kommer også nedturer. Og i disse nedturene fornyes ikke kontrakter, og da mister folk jobben. Det er en veldig utrygg bransje uten noe ansiennitet å skilte med. Ikke meningen å være helt doom and gloom, men det er sånn realiteten er. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre! 

Lenke til kommentar
thyes skrev (11 timer siden):

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. 

Jeg søkte i mange år, og brukte ca 70k av egen lomme på kurs (deriblant Brønnteknikk VG2) uten å få napp. Så i 2015 fikk jeg noen sporadiske turer gjennom slopwater treatment. Ble aldri noe fast, så jeg takka for meg og begynte på et nytt fagbrev, elektro denne gangen. Hadde Kjemisk-teknisk industri fra før. Sånn ca et halv år etter at fagbrevet var i boks, så fikk jeg jobb hos et av byråene du listet opp, Caera. Jobbet da fast på en av deres prosjekter i nordsjøen i nesten ett år, før jeg faktisk klarte å få fast jobb i et oljeserviceselskap på borerigg. Men akkurat når jeg skulle starte i ny jobb, så kom covid-19. Permittert med en gang, og ble oppsagt ca 4 mnd senere. 

Olja er ikke lett, spesielt ikke når du ikke har offshoreerfaring. Det var drømmen min i mange år, men nå har jeg fått en jobb jeg trives veldig godt i, på land. Du må forstå at offshorebransjen er som en berg og dalbane. Det kommer oppturer ja, men det kommer også nedturer. Og i disse nedturene fornyes ikke kontrakter, og da mister folk jobben. Det er en veldig utrygg bransje uten noe ansiennitet å skilte med. Ikke meningen å være helt doom and gloom, men det er sånn realiteten er. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre! 

Her må du ikke greie alle under en kam min venn. Det du skriver stemmer til dels for noen oljeserviceselskap, men det blir veldig feil når du skriver at det er en utrygg bransje, for får man jobb i et oljeselskap så tør jeg påstå at du har det ganske så stabilt, og ikke trenger å frykte for jobben selv om det er nedturer. 
Men igjen, hvis du kun snakket om serviceselskap, så er jeg til dels enig med deg. 

Lenke til kommentar

Så du mener at du er trygg uten ansiennitet på f.eks boredekk? Når jeg var på borerigg i 2015 snakket jeg med en som jobbet som driller. Han måtte bytte rigg og gå ned i stilling om han skulle beholde jobben, han trengte 17 års ansiennitet for å få beholde sin daværende stilling, sa han. 

Uten mange års erfaring har du det bare stabilt til neste nedtur kommer, uansett om hvilket selskap du jobber for. Nå vet jeg ikke hva du mener med 'oljeselskap', men antar at du sikter til enten boring eller produksjon. Klart, om du får deg jobb som operatør i Equinor, så har du sannsynligvis skutt gullfuglen. 

Jeg sier bare at olja er vanskelig, mye vanskeligere enn hva mange har inntrykk av. Og jo - bransjen er utrygg for nye arbeidstakere, spesielt i dag med dagens politikk og de nedsnødde tullingene i MDG. 

Lenke til kommentar
thyes skrev (2 timer siden):

Så du mener at du er trygg uten ansiennitet på f.eks boredekk? Når jeg var på borerigg i 2015 snakket jeg med en som jobbet som driller. Han måtte bytte rigg og gå ned i stilling om han skulle beholde jobben, han trengte 17 års ansiennitet for å få beholde sin daværende stilling, sa han. 

Uten mange års erfaring har du det bare stabilt til neste nedtur kommer, uansett om hvilket selskap du jobber for. Nå vet jeg ikke hva du mener med 'oljeselskap', men antar at du sikter til enten boring eller produksjon. Klart, om du får deg jobb som operatør i Equinor, så har du sannsynligvis skutt gullfuglen. 

Jeg sier bare at olja er vanskelig, mye vanskeligere enn hva mange har inntrykk av. Og jo - bransjen er utrygg for nye arbeidstakere, spesielt i dag med dagens politikk og de nedsnødde tullingene i MDG. 

Tror han bare snakker om equinor. Det gir iallefall mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...