Gå til innhold

FreeBSD @virtualbox / openSUSE Tumbleweed, endre skjermoppløsning ?


Anbefalte innlegg

Dette var vanskeligere enn jeg trodde for en enkel sjel. FreeBSD fungerer, valgte KDE da jeg kjenner denne best, men største oppløsningen jeg får satt er 1024x768. Da gjenstår det å lese seg frem til om dette er noe jeg bør editere i xorg.conf eller om begrensningen er i Virtualbox og dennes skjermdriver. Noen som vet etter å ha testet noe tilsvarende selv ?

virtualbox.jpg

Endret av FXDC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tingo skrev (44 minutter siden):

Har du installert pakka virtualbox-ose-additions i vm'en? Du trenger den for å få en ok skjermdriver.

Jeg forsøkte å installere denne ja, men kanskje jeg ikke gjorde det riktig ? Jeg får prøve en gang til.

 

mobile999 skrev (46 minutter siden):

Har du installert "Virtualbox Guest Additions"?

Denne har jeg ikke hørt om nei ..?

Lenke til kommentar

Kan løsningen være så enkel ? 🤪 Jeg gjør et forsøk. Jeg testet xrandr -s 1920x1080 før jeg fant disse tilleggspakkene i Yast , men fikk feilmelding om at  dette var utenfor området og at 1024x768 var maks.

Skal teste xrandr igjen etter å ha installert disse pakkene via Yast 🙂

Screenshot_20210411_195119.png

Lenke til kommentar

Ingen krise, ville teste FreeBSD bare for gøy. Men hadde jeg fått en riktigere oppløsning så kunne jeg ha brukt det litt mer. 

rc.conf ser riktig ut nå, jeg fant en skrivefeil etter tidligere redigering i vim, men dette endret ikke mulighetene for å endre skjermoppløsningen.. Sitter på jobb laptopen nå men kan dele print screen av rc.conf senere i dag, så jeg kan utelukke at jeg overser noe her. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med Virtualbox på FreeBSD men i windows-versjonen kan du klikke deg inn på menyen og velge oppløsning på den virtuelle skjermen. Egen meny mener jeg, en stund siden jeg har brukt det, eller så finner du det i dialogen for konfig av maskinen (virtual machine settings, eller noe sånt). En får ikke satt høyere oppløsning i guest hvis ikke den virtuelle skjermen "støtter" høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Det meste ser greit ut, men jeg får ikke valgt  større oppløsning enn 1024x768. Ingen krise da jeg bare var litt nyskjerrig på FreeBSD.

Tror jeg frigjør plassen og tester noe annet, det er fordelen med Virtualbox. 🙂

Takk for tipsene jeg har fått underveis .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...