Gå til innhold

Lage enkeltmannsforetak ved siden av fast jobb


User234

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med spørsmål om ENK og hvordan dette fungerer ved siden av fast jobb. 

I arbeidsavtalen står det at jeg ikke kan ha noen biinntekter og ikke ta oppdrag uten godkjennelse. Som jeg skjønner det kan ikke arbeidsgiver nekte meg dette i min fritid, da det går mer på arbeid i konkurrerende virksomhet? Jeg jobber innenfor IT. Avklarte med arbeidsgiver at dette gjelder helst konkurrerende virksomhet.

Det jeg lurer på er da om arbeidsgiver kan se mitt ENK mtp skattemelding og hvordan dette hadde fungert med skatt i ENK og fast jobb. Ønsker helst ikke at arbeidsgiver skal kunne se mitt ENK. 

Lurer også på om man må starte ENK om man feks driver med salg av digitale produkter og selger for under 50.000 ila året? 

Jeg har lite kunnskap om disse tingene så setter pris på hjelp 🙌🏻 😊

Endret av User234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, User234 said:

Ønsker helst ikke at arbeidsgiver skal kunne se mitt ENK. 

Det kan både de og alle andre se, for det er offentlig tilgjengelig informasjon.  Det vil være søkbart på bl.a. brreg og andre steder. 

Om du ellers avklarer det med arbeidsgiver først og faktisk er ærlig omkring hva du kommer til å drive med, så burde det jo heller ikke være noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (Akkurat nå):

Det kan både de og alle andre se, for det er offentlig tilgjengelig informasjon.  Det vil være søkbart på bl.a. brreg og andre steder. 

Om du ellers avklarer det med arbeidsgiver først og faktisk er ærlig omkring hva du kommer til å drive med, så burde det jo heller ikke være noe problem. 

Enig med tigerdyr her. Et annet alternativ kan være å undersøke lovligheten ved å nekte deg å starte virksomhet på siden. Det kreves saklighetsgrunn for karantene, samt å nekte deg å drive egen virksomhet på siden. Saklige grunner kan være at virksomheten konkurrerer med "hovedarbeidsgiver" for produkter eller tjenester, eller at arbeid på siden er skadelige for ytelse/prestasjoner. Er du ansatt for å drive med programmering på dagtid, men strikker votter og selger på ettermiddagen, er det ikke et konfliktforhold mellom virksomheten. Driver du med IT på dagtid, og vil gjøre det på siden i tillegg, vil det være ryddig å klarere det med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
User234 skrev (3 timer siden):

@Cascada81, @tigerdyr Grunnen til at jeg grubler over å si det til arbeidsgiver er hovedsaklig at jeg nettopp har startet i jobben og er redd det kan virke negativt å ta opp slike ting så tidlig. Men jeg har enda ikke startet ENK og fint med deres syn på saken!

Der jeg jobber skal man oppgi om man driver på med arbeid på siden som potensielt kan påvirke arbeidet du gjør på jobben. Jeg vil regne med at dette gjelder de fleste arbeidsplasser. Grunnen til dette er at du ikke skal drive på med noe som gjør at du potensielt yter dårligere på arbeidsplassen, fordi du jobber veldig mye med sidejobben. 

Eksempelvis ville det ikke vært greit å ta 2 fulltidsjobber, da man aldri får hvilt ut skikkelig.  Ville spilt med åpne kort her ovenfor arbeidsgiver, så slipper du i å komme i konflikt senere. 

Men trenger du egentlig å starte en ENK nå, regner du med å fakturere med en gang? Hvis du skal utvikle et produkt på fritiden trenger du jo ikke nødvendigvis en ENK før du tenker å selge. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Der jeg jobber skal man oppgi om man driver på med arbeid på siden som potensielt kan påvirke arbeidet du gjør på jobben. 

Det jeg driver på med kan regnes som passiv inntekt. Jeg kan legge inn et antall timer og utvikle et produkt som ligger og selger på nettet i flere år. Jeg har så langt solgt for rundt 4000kr. Så det er altså ikke en jobb som påvirker arbeidet mitt på jobben da jeg kan gjøre dette når det passer meg og legge arbeidet mitt ut.

2 hours ago, PgUp said:

Men trenger du egentlig å starte en ENK nå, regner du med å fakturere med en gang? Hvis du skal utvikle et produkt på fritiden trenger du jo ikke nødvendigvis en ENK før du tenker å selge. 

Produktene ligger på en nettside som lar kunder kjøpe så jeg har ingen fakturering for det jeg lager selv, jeg får bare pengene overført på kontoen min fra denne nettsiden. Igjen, jeg er svært usikker på hvor mye jeg kan tjene før jeg må starte et ENK når det er snakk om slike digitale produkter. Siden produktet også ligger ute og gir meg passiv inntekt kan det fortsette å gjøre det i lang tid fremover, hvor mye jeg tjener kommer an på hvor mange nye produkter jeg utvikler og legger ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...