Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

La er hus forfalle


Gjest 69ac5...034

Anbefalte innlegg

Gjest 69ac5...034

Har arvet et eldre hus som ligger dårlig til. Det er ikke vei til eiendommen og grenser til utmark. Har prøvd å selge uten hell og lurer nå bare på om å la det stå og råtne. Kan jeg gjøre det uten at kommune og naboer kan hindre det?

Anonymous poster hash: 69ac5...034

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår det ikke er veg dit nå, men har du sjekket om eiendommen har rett til veg over andres tomt (gjerne på skjøte for eiendom)? Avstand til veg?

Er det er gangveg dit?

Hvor gammelt er hus og eventuelt uthus? Er det fredet?

Kan huset ikke brukes som hytte (ofte mindre krav til bilveg)?

Endret av linux-fan
lagt til hytte
Lenke til kommentar

Ring brannvesenet og høre om de vil brenne det for morro skyld. De setter pris på å få muligheten til en sikkelig brannøvelse iblant. En venn av meg gjorde det. Kjøpte en tomt til 1.9 mill med et vræl av et hus som ikke var vits i å røre. Brannvesenet brant det ned under kontroll. Så satt han et nytt hus opp. 

Lenke til kommentar
Gjest 69ac5...034
linux-fan skrev (16 minutter siden):

Forstår det ikke er veg dit nå, men har du sjekket om eiendommen har rett til veg over andres tomt (gjerne på skjøte for eiendom)? Avstand til veg?

Er det er gangveg dit?

Hvor gammelt er hus og eventuelt uthus? Er det fredet?

Kan huset ikke brukes som hytte (ofte mindre krav til bilveg)?

Det er gangvei, men ikke mulig å kjøre. Ikke mulig å bruke som hytte. Ligger i et boligområde. Ca 300 meter til offentlig vei. Må over naboeiendommer. Ligger relativt sentralt til i en mindre by på Østlandet. Ikke fredet, ikke uthus. Innstengt og naboer lar svære trær gro opp på sine tomter. Kort sagt, en trist plass. 

Anonymous poster hash: 69ac5...034

Lenke til kommentar
Gjest 69ac5...034
Labelle skrev (Akkurat nå):

Ring brannvesenet og høre om de vil brenne det for morro skyld. De setter pris på å få muligheten til en sikkelig brannøvelse iblant. En venn av meg gjorde det. Kjøpte en tomt til 1.9 mill med et vræl av et hus som ikke var vits i å røre. Brannvesenet brant det ned under kontroll. Så satt han et nytt hus opp. 

Har vært inne på tanken!

Anonymous poster hash: 69ac5...034

Lenke til kommentar
Gjest 69ac5...034 skrev (12 minutter siden):

Det er gangvei, men ikke mulig å kjøre. Ikke mulig å bruke som hytte. Ligger i et boligområde. Ca 300 meter til offentlig vei. Må over naboeiendommer. Ligger relativt sentralt til i en mindre by på Østlandet. Ikke fredet, ikke uthus. Innstengt og naboer lar svære trær gro opp på sine tomter. Kort sagt, en trist plass.

Kan du sende meg link til annonsen på pm? Jeg tenkte jeg skulle tipse noen jeg kjenner som kan være interessert i en slik plass.

Lenke til kommentar

Om det er 300 meter fra vei tar de neppe på seg det i det hele tatt nei, det vil fort skape problemer å komme seg dit med brannbil.
Hus og trær nærme vil fort gjøre nedbrenning risikabelt og vanskelig eller umulig å komme med forsterkninger om man skulle trenge det mtp manglende vei.

Lenke til kommentar
Gjest 69ac5...034
aklla skrev (2 minutter siden):

Om det er 300 meter fra vei tar de neppe på seg det i det hele tatt nei, det vil fort skape problemer å komme seg dit med brannbil.
Hus og trær nærme vil fort gjøre nedbrenning risikabelt og vanskelig eller umulig å komme med forsterkninger om man skulle trenge det mtp manglende vei.

Hadde blitt en skikkelig  øvelse ihvertfall 😅

Anonymous poster hash: 69ac5...034

Lenke til kommentar
Gjest 69ac5...034
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Kan du sende meg link til annonsen på pm? Jeg tenkte jeg skulle tipse noen jeg kjenner som kan være interessert i en slik plass.

Boligen er tatt fra markedet for en god stund siden. Har ingen annonse lengre. 

Anonymous poster hash: 69ac5...034

Lenke til kommentar

Du kan ikkje heilt fritt la bygget forfalle. Plan og bygningslova:

Sitat

31-3.Sikring og istandsetting. Frakobling av vann- og avløpsledning

Eier eller den ansvarlige plikter å holde byggverk og installasjoner som omfattes av denne lov i en slik stand at det ikke oppstår fare for skade på, eller vesentlig ulempe for person, eiendom eller miljø, og slik at de ikke virker skjemmende i seg selv eller i forhold til omgivelsene.

Blir plikten ikke overholdt, kan kommunen gi pålegg om sikring og istandsetting.

Der vann- og avløpsledning tas ut av bruk permanent eller for et lengre tidsrom skal eieren koble ledningen fra felles ledningsanlegg, når hensynet til forsvarlig helse, miljø eller sikkerhet krever dette. Kommunen kan pålegge frakobling i tilfeller som nevnt i forrige punktum.

Du plikter i utgangspunktet å holde bygget ved like slik at det ikkje oppstår skader på folk eller miljø. Eit bygg langt inne i skogen vil nok i mindre grad bli følgt opp enn om du har eit sentrumsnært bygg som står i fare for å rase ned i gågata. Men om nokon melder det inn til kommunen så kjem nok pålegget om å sikre bygget. 

Riving og rydding av tomta vil vanlegvis være den mest hensiktsmessige måten å sikre bygget på, men kravet er i utgangspunktet at du skal vedlikehalde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er avfallshandteringa som også kan gjere det vanskeleg å få brannvesenet til å brenne ned huset. Ein må uansett ha riveløyve, og sett kommuna krav til saneringsplan så er det langt meir arbeid å rive ved brenning enn tradisjonell riving. Har høyrt om tilfeller der huseigar har fått beskjed om å skrape malinga av veggane og fjerne isolasjon fordi det berre var gitt løyve til å brenne treverket og alle andre materialer skulle leverast på avfallsplass på forsvarleg måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...