Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fukt i bilen


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt et uhell med bilen, da jeg fant denne med alle vinduer åpne en morgen på en regnværsdag. Tørket ut av bilen med håndkle og ristet mattene, men etter en tid nå får jeg fukt på innsiden av rutene og det lukter dårlig i bilen. Tenkte å få lånt en garasje å sette den inn med en varmevifte, har også mulighet for å få lånt et ozon apparat. Er ikke noe bilmekaniker type verken profesjonelt eller hobby, så hvis seter og gulv må åpnes må den nokk inn på service. Hvordan tenker dere en bør gå frem her steg for steg?

Bilen er en 2011 modells Volvo 50.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lekkasje i bilen og klissbløte matter og i teppet under. Etter jeg hadde tørket med ovn i noen dager trodde jeg at det nå var tørt, men leide tepperenser for sikkerhets skyld, og da fosset det opp vann. Hadde bilen hos Møller skadeverksted, og teppet var fremdeles fuktig, og ikke minst vått under teppet mot stålet. Ikke sikkert det har vært like stor vanntilførsel hos deg som hos meg, jeg hadde lekkasje via drens for takluke.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Olsenhower: Det er det jeg er mest redd for at det skal ligge noe igjen og ruste og/eller muggle "usynlig". Var det dyrt å ta den til verksted? Tenker da eventuelt for å ta en vurdering om noe mer bør gjøres. Har matter med kant på og disse var fylt fra hjørne til hjørne et par mm oppover, men det var ikke rent over. Dørpanel og seter hadde også et tynt lag med vann på.

del_diablo: Har satt inn en avfukter, med noen liters oppsamler på no. I tillegg har jeg en oljeovn som varmer (fant ikke varmevifte).

Endret av Bjørn Tornes
Lenke til kommentar

Bruk en tepperenser eller våt-støvsuger til å suge opp så mye fukt som mulig. Tørk bilen med varme og eventuelt også lufttørker. Avfuktere av kompressor type vil vel ha en 15-20 varmegrader før de har effekt. I utgangspunktet er vel varme og utlufting nok, men det tar lang tid.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjørn Tornes skrev (30 minutter siden):

Olsenhower: Det er det jeg er mest redd for at det skal ligge noe igjen og ruste og/eller muggle "usynlig". Var det dyrt å ta den til verksted? Tenker da eventuelt for å ta en vurdering om noe mer bør gjøres. Har matter med kant på og disse var fylt fra hjørne til hjørne et par mm oppover, men det var ikke rent over. Dørpanel og seter hadde også et tynt lag med vann på.

del_diablo: Har satt inn en avfukter, med noen liters oppsamler på no. I tillegg har jeg en oljeovn som varmer (fant ikke varmevifte).

I ditt tilfelle er det nok ikke så alvorlig siden den bare sto en natt, min bil sto flere dager med lekkasje (bor på vestlandet) mens jeg ventet på timen hos Møller. Brukte bilpresenning på de verste dagene, men av og til var den blåst slik at den hang og slang da jeg kom ut om morgenen. Med leiebil kom det på ca 11000, men som sagt, var nok mer fuktig enn din bil har klart å bli på en natt. Ville prøvd de andre tipsene du har fått før eventuell kontakt med verksted 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svein M: Har ikke tepperens tilgjengelig, så da må jeg eventuelt leie. Har satt lufttørkeren inni med en 1 kW varmeovn, satser på at disse klarer å varme bilen nokk til at avfukteren får effekt.

Olsenhower: Hehe, uff da, ikke gøy når det er så ille. Jeg er eks-Bergenser, så kjenner til hvordan det er når det regner sidelengs. Prøver ut de andre forslagene først og hvis lukten går vekk så satser jeg på at det er greit.

Linux-fan: Antar dette vil dekke til for sirkulasjon for varme/avfuktning sånn at jeg prøver dette først. Skulle noe lignende skje igjen eller jeg drar med meg mye snø inn i bilen skal det definitivt prøves!

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjørn Tornes said:

Hvor finner jeg disse? :)

Rett på undersiden av gulvet, de er gjerne lokalisert på det laveste punktet på gulvet, under bagasjerom og sånne steder. Her er gummiproppen ifra bagasjerommet på min bil, de ser gjerne sånn her ut. 

*edit* husk på å sette de tilbake før du kjører noe sted, kjipt å kjøre over vanndammer f.eks. med disse dratt ut :p

IMG_20210411_155337.jpg

Endret av Fenrisúlfr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en natt med tørking er alle overflatepaneler, tepper ol. er knusktørre, men klarer å dra opp teppe + dempingsmateriale ved sjåførsiden og kjenner at det er noe fukt. Dette er sånn at jeg kjenner det er der, uten at det er synlig på fingen at det er vått. Burde det være helt knusktørt her, eller er dette vanlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...