Gå til innhold

Forslag til ekstrajobb/inntekt


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger hjelp til å finne løsninger på ekstrainntekt, eller ekstrajobb som kan fungere med en 100% stilling (07-15, ukedager) . Jeg bryr meg ikke om helgejobbing, og bryr meg heller ikke om hva det er for noe, så lenger det kommer noen kroner inn. Kombinere ulike ting kan også fungere.

Det fins mange stillinger der ute, og jeg har søkt på mange og fått litt, men jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips til hvilke stillinger dere ville søkt på, eller om det er ting man kan gjøre for noe ekstra penger.

Har fått en betydelig lønnsøkning nylig, men vil fortsatt oppover, jobber overtid så mye jeg kan og makter. Panter flasker der jeg kan, tilbyr nabotjenester og selger på finn. Alle tips mottas, uansett hvor lite. En krone her, og en krone der.

Jeg er en ung mann i midten av 20 årene, erfaring fra salg, butikk, produksjon, metallarbeid, og teknisk tegning. Interessert i alt av metallarbeid og håndtverk, kunst, bil og data. Takk til Kris85 for fint forslag!

Tusen takk for all hjelp, og tips 💪

Hilsen,

Kar med litt for store ambisjoner for fremtiden 👋

Endret av Kaga
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Pc Lynet said:

men når du først har skjermkortene oppe å gå tjener du ca 40kr

Og så er elutgiften på 42,- kr, slik at du netto ender opp med et lite underskudd - Kan det semme?

Har bare hørt historien fra noen som drev med det og som har avsluttet, men vet jo ikke helt om det stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, har vært inne og sett på anlegget deres mange ganger. Det står der fortsatt men grafikkortene har blitt solgt videre. Tror de fikk bra pris for de brukte kortene. En hel haug av dem. Anlegget forbrukte ganske mye strøm og produserte mye varme slik at ble ganske varmt i det rommet der anlegget sto.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Har selv aldri prøvd "crypto currence mining" men kunne egentlig tenkt meg å prøve. Denne artikkelen høres ikke så alt for optmistisk ut:

"The average home miner is unlikely to recoup the cost of mining hardware and electricity. Profiting on your own is highly unlikely."

https://www.buybitcoinworldwide.com/mining/profitability/

Kjøpte selv to dedikerte minere for å teste ut selvm slik jeg ser det er det store muligheter til å tjene penger så lenge crypto prisen holder seg ok. Mine minere tjener ca 1250-2000 i måneden om de går jevnt. Bruker ca 1,3kW stykke. Strøm kan en få ned i nettleiepris om en utnytter tilbud og da ligger jeg på 49 øre pr kWh. Jeg holder også på å automatisere de, slik at de ikke vill mine om prisen pp crypto blir for lav eller strømpris høy. De skal tutle å gå i en bod jeg har i en leilighet jeg leier ut. I teorien kan jeg inkludere strøm i leien og trekke i fra 22% på skatten. Men det har jeg ikke tenkt å gjøre:) 

Lenke til kommentar

Minning avhenger av BTC pris. Om prisen går opp til 65-75k$, så tjener du enda bedre. Om det blir pullback og prisen går ned til 20k eller ned til 10k$, så må du plutselig minne i over 5 år for å tjene inn kortet? Om det lønner seg i det hele tatt med strømpriser/fortjeneste. 

Er det noe spesielt du sparer til, siden du jobber 100%, overtid og skal jobbe enda mer? Kva med å satse på å få høyre lønn (ta utdanning) istedenfor å jobbe fleire timer? Evt investere pengene du tjener, men der løper du risiko for å tape mye/alt. 

Av jobber eg kan anbefale er nattevakt på hotell, der får du litt tid til overs f.eks. for å studere. Evt jobbe som bartender, er du flink så er det mye å hente på tips. 
Eller drive for deg selv, om du har noe gode ideer?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, arne22 said:

Har selv aldri prøvd "crypto currence mining" men kunne egentlig tenkt meg å prøve. Denne artikkelen høres ikke så alt for optmistisk ut:

"The average home miner is unlikely to recoup the cost of mining hardware and electricity. Profiting on your own is highly unlikely."

https://www.buybitcoinworldwide.com/mining/profitability/

Siden der virket litt vel biased mot btc. Skal du drive med dette må du sette deg skikkelig inn i alt på egen hånd, ikke høre på hva en shitkid sier på en side på internett. Asic mining er en helt annen business enn gpu. Når difficulty blir for stor for en asic er den verdt null. 0. Et skjermkort har alltid en verdi for gjensalg og kan mine mange forskjellige coins om en blir for vanskelig.

Lenke til kommentar

Du må sjølvsagt søke kvelds og helgejobbar som du er kompetent til å få, om nødvendig må du skaffe deg slik kompetanse. 

Ufaglært kvelds og helgejobb er sterkt dominert av studentar. 

Kva med å ta vekterkurs slik at du kan jobbe som vekter eller dørvakt? 

Eot anna tips er støttekontakt, blir færre arbeidstimar men det er arbeid som nesten utelukkande er etter jobb/skuletid. 

Lenke til kommentar

Ekstravakt som miljøarbeider / pleiemedarbeider i ymse bofellesskap og helserelatert. 

Som ufaglært og uten erfaring, er det vanlig å begynne som ekstravakt. Stor fordel at du er mann i disse yrkene. Krever at du er trygg på deg selv, har bein i nesa og er flink til å kommunisere. Får du innpass i denne bransjen drukner du i jobb. Godt betalt er det også. Ofte blir ekstravakter tilbudt helge-stillinger, typisk hver tredje helg ca 20% stilling. Det gir ca 10k pr mnd. (Helgetillegg + kveldstillegg + fast timelønn... langt over 200 kr/t selv for ufaglærte).

Slik gjør du det:
Skriv en åpen søknad, skriv litt om hva type person du er + interesser + personlighet. Hvor ofte du kan jobbe, og at du på sikt er interessert i fast helgestilling. Pluss om du skriver i søknaden hvorfor du ønsker jobb i den bransjen. Kan være: "Jeg syns det er spennende å jobbe med mennesker som har en utfordrende hverdag, og håper en slik jobb kan utvikle meg som person.." eller ymse.

Print ut. Legg i en åpen konvolutt. Merk med "Åpen søknad" - Google slike boliger i ditt nærmiljø (finnes drøss av disse over hele landet). MØT OPP PERSONLIG... det er ikke så skummelt og du trenger ikke avtale. Bank på vaktrommet, spør etter "avdelingsleder" - SMIL og hvis at du er en trygg og solid person (kontant kontakt med blikket og en selvsikker stemme osv...). Så sier du bare: "Hei, jeg er på utkikk etter ekstrajobb og ville bare lever en åpen søknad." - Noen ganger er det ganske "dødt" på slike avdelinger, andre ganger er det travelt. Dersom det er ganske "dødt" og du merker de åpner døra på gløtt... start med å stille masse spørsmål. Slik som "hvor mange beboere bor her? er det mange slike bofellesskap i nærheten? vet du om noen som trenger folk?" osv osv osv.

Plutselig ringer telefonen om noen uker, når de har akutt personalmangel. :p Bare vent å se. ^^

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har faktisk hatt flere av de ekstrajobbene som står beskrevet over og de har vel alle sammen fungert sånn noenlunde likt med det som det Kris85 bekriver over.

Jobbet som medarbeider i ungdomsklubb for mange år siden da jeg studerte. Veldig trivelig jobb med noen faste timer pluss tilkalling ved behov.

Har hatt ekstrajobb ved bofellesskap/helserelatert. Var tilkallingsvikar og sto på ringeliste.

Har også hatt ekstrajobb i kommunen og hos Securitas.

Jobben hos Securitas var ganske interessant og variert, for man kom ut på alle mulige steder og oppdrag. Noen av oppdragene for Securitas var faktisk ganske gøyale og interessante av typen "tyttbærpoliti" og "detektiv".

Ellers noe som jeg ikke har prøvd, men som det helt sikkert kan være penger i:

Mye av handelen går jo nå over fra fysiske butikker til webbutikker. Det starte en webbutikk og delge ett eller annet produkt, det behøver ikke å koste all verden.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 10.4.2021 den 19.56):

Ekstravakt som miljøarbeider / pleiemedarbeider i ymse bofellesskap og helserelatert. 

Som ufaglært og uten erfaring, er det vanlig å begynne som ekstravakt. Stor fordel at du er mann i disse yrkene. Krever at du er trygg på deg selv, har bein i nesa og er flink til å kommunisere. Får du innpass i denne bransjen drukner du i jobb. Godt betalt er det også. Ofte blir ekstravakter tilbudt helge-stillinger, typisk hver tredje helg ca 20% stilling. Det gir ca 10k pr mnd. (Helgetillegg + kveldstillegg + fast timelønn... langt over 200 kr/t selv for ufaglærte).

Slik gjør du det:
Skriv en åpen søknad, skriv litt om hva type person du er + interesser + personlighet. Hvor ofte du kan jobbe, og at du på sikt er interessert i fast helgestilling. Pluss om du skriver i søknaden hvorfor du ønsker jobb i den bransjen. Kan være: "Jeg syns det er spennende å jobbe med mennesker som har en utfordrende hverdag, og håper en slik jobb kan utvikle meg som person.." eller ymse.

Print ut. Legg i en åpen konvolutt. Merk med "Åpen søknad" - Google slike boliger i ditt nærmiljø (finnes drøss av disse over hele landet). MØT OPP PERSONLIG... det er ikke så skummelt og du trenger ikke avtale. Bank på vaktrommet, spør etter "avdelingsleder" - SMIL og hvis at du er en trygg og solid person (kontant kontakt med blikket og en selvsikker stemme osv...). Så sier du bare: "Hei, jeg er på utkikk etter ekstrajobb og ville bare lever en åpen søknad." - Noen ganger er det ganske "dødt" på slike avdelinger, andre ganger er det travelt. Dersom det er ganske "dødt" og du merker de åpner døra på gløtt... start med å stille masse spørsmål. Slik som "hvor mange beboere bor her? er det mange slike bofellesskap i nærheten? vet du om noen som trenger folk?" osv osv osv.

Plutselig ringer telefonen om noen uker, når de har akutt personalmangel. :p Bare vent å se. ^^

 

 

Tusen tusen takk, jeg skal prøve! Det høres spennende ut å jobbe i helsen, og noe jeg har tenkt litt på, som du sier er det stor fordel å være mann. Får jeg en fot innforbi døren er det store muligheter, jeg skal gripe sjangsen og gjøre som du sier, plutselig skjer det noe! Givende er det også, så det gir meg mer enn bare penger.. :)

 

arne22 skrev (På 10.4.2021 den 20.32):

Har faktisk hatt flere av de ekstrajobbene som står beskrevet over og de har vel alle sammen fungert sånn noenlunde likt med det som det Kris85 bekriver over.

Jobbet som medarbeider i ungdomsklubb for mange år siden da jeg studerte. Veldig trivelig jobb med noen faste timer pluss tilkalling ved behov.

Har hatt ekstrajobb ved bofellesskap/helserelatert. Var tilkallingsvikar og sto på ringeliste.

Har også hatt ekstrajobb i kommunen og hos Securitas.

Jobben hos Securitas var ganske interessant og variert, for man kom ut på alle mulige steder og oppdrag. Noen av oppdragene for Securitas var faktisk ganske gøyale og interessante av typen "tyttbærpoliti" og "detektiv".

Ellers noe som jeg ikke har prøvd, men som det helt sikkert kan være penger i:

Mye av handelen går jo nå over fra fysiske butikker til webbutikker. Det starte en webbutikk og delge ett eller annet produkt, det behøver ikke å koste all verden.

 

Jeg har lenge tenkt på vekter, og var noe jeg undersøkte for noen år tilbake, men pågrunn av fortiden så kan det bli litt vanskelig. Jeg skal dog høre, og se om jeg kan få til noe, da det er noe jeg har virkelig lyst til.

 

The Avatar skrev (På 10.4.2021 den 19.36):

Du må sjølvsagt søke kvelds og helgejobbar som du er kompetent til å få, om nødvendig må du skaffe deg slik kompetanse. 

Ufaglært kvelds og helgejobb er sterkt dominert av studentar. 

Kva med å ta vekterkurs slik at du kan jobbe som vekter eller dørvakt? 

Eot anna tips er støttekontakt, blir færre arbeidstimar men det er arbeid som nesten utelukkande er etter jobb/skuletid. 

 

Støttekontakt er fint, takk! Jeg har nå i helgen søkt på en god del stillinger og skal ut denne uken på frierfot, og se om det er noen som vil ha meg!

 

aomt skrev (På 10.4.2021 den 19.14):

Minning avhenger av BTC pris. Om prisen går opp til 65-75k$, så tjener du enda bedre. Om det blir pullback og prisen går ned til 20k eller ned til 10k$, så må du plutselig minne i over 5 år for å tjene inn kortet? Om det lønner seg i det hele tatt med strømpriser/fortjeneste. 

Er det noe spesielt du sparer til, siden du jobber 100%, overtid og skal jobbe enda mer? Kva med å satse på å få høyre lønn (ta utdanning) istedenfor å jobbe fleire timer? Evt investere pengene du tjener, men der løper du risiko for å tape mye/alt. 

Av jobber eg kan anbefale er nattevakt på hotell, der får du litt tid til overs f.eks. for å studere. Evt jobbe som bartender, er du flink så er det mye å hente på tips. 
Eller drive for deg selv, om du har noe gode ideer?

 

Jeg har ambisjoner om å drive for meg selv på sikt, og har gode ideer i omløp, som jeg jobber opp mot, men dette krever penger og tid. Ved å ha en fast jobb, ekstrajobb og fremdeles tid til å utvikle mine ideer, så håper jeg at jeg kan realisere drømmen. Jeg har tenkt på høyere utdanning, men etter mange runder med skole og utfordringer som kommer med den prosessen for meg, har jeg valgt å gi slipp og heller fokusere på andre ting. Hotell høres spennende ut og noe jeg absolutt setter høyt på listen, men kanskje det er litt vanskelig i disse tider? Jeg skal definitivt undersøke. Takk!

Endret av Kaga
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...