Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utsette EU-kontroll?


Adrax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Risken for å bli avskiltet er ikke nødvendigvis så stor da. 14 dager er lite å vente 

Hva mener du? Er bilen avskiltet er det irrelevant om man har på skiltene eller ikke. Du kjører uten forsikring, og uten gyldige kjennemerker. Regner med at alle er innforstått med hvilken risiko det er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SecoY skrev (5 minutter siden):

Hva mener du? Er bilen avskiltet er det irrelevant om man har på skiltene eller ikke. Du kjører uten forsikring, og uten gyldige kjennemerker. Regner med at alle er innforstått med hvilken risiko det er.

Man kan få avkortet forsikring eller gjeld under uhell, ja. Men det er ikke slik at dagen etter fristen er ALL beskyttelse borte. Det blir en vurderingssak. 

Og jeg sier ikke at han buurde kjøre bilen, men det er 14 dager. Det har ikke mye å si realistisk sett 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Man kan få avkortet forsikring eller gjeld under uhell, ja. Men det er ikke slik at dagen etter fristen er ALL beskyttelse borte. Det blir en vurderingssak. 

Og jeg sier ikke at han buurde kjøre bilen, men det er 14 dager. Det har ikke mye å si realistisk sett 

Aha, det visste jeg ikke. Slik jeg har blitt forklart det (sist jeg ikke fikk fikset bilen før EU-fristen gikk ut) var at forsikringen ikke var gyldig da den ikke var registrert godkjent. Jeg ble ikke trukket for måneden den var avregistrert heller.

Uansett bra det da. I verste fall liksom.

Lenke til kommentar

Samme er det hvis man kjører for fort/uaktsomt eller beruset. Da kan forsikringen slutte å gjelde delvis eller helt ut. Heldigvis får de andre det går utover det de har krav på. Det verste som skjer er at du blir gjeldsslave 🤷‍♂️.

Vet ikke om ting er forandret heller, men for en del år siden da jeg ventet litt med EU-kontroll (var bortreist) så var det purring et par måneder etter fristen før avskilting ble begjært. Mulig de har litt slik slingringsmonn fortsatt.

Lenke til kommentar
SecoY skrev (3 timer siden):

Slik jeg har blitt forklart det (sist jeg ikke fikk fikset bilen før EU-fristen gikk ut) var at forsikringen ikke var gyldig da den ikke var registrert godkjent.

Hva slags egeninteresse hadde vedkommende i å fortelle deg sprøyt?

 

Comma Chameleon skrev (14 minutter siden):

Mulig de har litt slik slingringsmonn fortsatt.

Nei.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/10/2021 at 12:46 AM, Comma Chameleon said:

Vet ikke om ting er forandret heller, men for en del år siden da jeg ventet litt med EU-kontroll (var bortreist) så var det purring et par måneder etter fristen før avskilting ble begjært. Mulig de har litt slik slingringsmonn fortsatt.

Før hadde du en luke på 7 måneder til å utføre PKK. Du hadde en fast kontrollmåned, men kunne vise bilen inntil 4 måneder før. Hvis du ikke gjorde det så fikk du et varsel fra SVV om at nå er det to måneder til bilen avskiltes, altså 7 måneder effektivt, ettersom varselet var en formalitet som alle fikk automatisk. Dette forsvant i 2018 (ish).
Datoen du får nå er endelig, men til gjengjeld så kan du vise bilen når du vil og få 2 nye år fra datoen bilen har blitt godkjent. Jeg vinterlagrer den ene bilen og det er veldig greit å ikke måtte ha den ferdig EU-godkjent ved utgangen av april lengre, særlig tatt i betraktning at man skal skru selv og muligens vente på deler. For å få utsettelse i dag skal du være veldig syk, som nevnt over et sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...