Gå til innhold

KOMMENTAR: Politikk i spill er ikke farlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel og fint å lese! Personlig er jeg storfan av politikk i spill og at det er en fantastisk måte å formidle politiske diskurser på til folk som kanskje normalt ikke gidder å følge med på politikk, samt til alle vi som i mer eller mindre grad følger med.

Jeg har også lite problem med spill som ikke bare viser utfordringene og de ulike sidene i politiske saker, men som også tar et tydelig standpunkt på den ene eller andre siden. Noen ganger er jeg uenig, andre ganger enig. Men å virkelig få vist et perspektiv jeg er uenig i i form av et spill gjør at jeg også kan forstå bedre hvor de meningene kommer fra, selv om jeg ikke blir overbevist til selv å endre mening. På den måten kan faktisk spillmediet være med å humanisere politiske motstandere og kanskje dempe steile fronter. Men... kanskje jeg bare er overmåte positivistisk og optimistisk. Men din artikkel har uansett et godt poeng!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bra skrevet. Den andre siden av det er ting de ikke tør å røre for at de er redde det skal bli oppstandelser, og heller overkompenserer med det motsatte. Kvinner gjør meg ingenting i spill, og jeg hadde heller ikke tenkt over det om de ikke var med i skyttergravene i Battlefield. i samme spill refereres det til "Germans" og jernkors. Ikke så mye som et nazisymbol. Igjen redd for å støte noen, og de er redde for å støte mennesker som ikke engang spiller spillene. Ta rumpa i Overwawtch også..

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Ja takk til mer politikk også i spill. Håper utviklere vil ta enda flere "sjanser" fremover. Folk som klager over disse tingene gjør det gjerne bare fordi de er uenige i politikken, for eksempel dukka det plutselig opp en del grumsete forhistoriske meninger også her inne på forumet da Last of Us 2 kom. Det beviser bare at spillmediet har et stort potensiale for å utfordre publikum videre. Spill er kunst og kultur, og dens oppgave er å utfordre oss.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Problemet er at dere igjen går i fella og tror at spillenes svar på Transformers er noen potensielle mesterverk som holdes tilbake av at ingen tør å røre i politikk. Det er ingen som diskuterer politiske undertoner i Transformers heller.

Call of Duty, The Division og Far Cry? Hjelpe meg. Det finnes da tonnevis av BRA spill som tar i politikk hele tiden. Trenger ikke gå lenger tilbake enn til fjorårets kanskje beste spill, Disco Elysium, som har politikk dryppende fra årene, og er mye bedre pga dette. Et spill som Gamer ikke tok i med en pølseklype engang og fremdeles står uanmeldt.

Kanskje dere kan begynne med å se litt lenger enn nesetippen deres, også må dere slutte å tro at Call of Duty og den gjengen der er noe bedre enn det verste mølet som produseres av Hollywood, og ingen lager politiske analyser av disse filmene. (Eller klager på at det mangler)

Spill kommer ALDRI til å bli tatt seriøst hvis vi ikke snart begynner å kalle en spade for en spade og innser at de mest populære spillene er søppel på alle mulige måter. Men så lenge Gamer og resten av spillpressen har det samme målet som Ubisoft, og resten av de store fiskene, nemlig å tjene mest mulig penger, ved å appellere til minste felles multiplum og unngå å trå kjøpesterke fanboys og sponsorer på tærne, så kommer ingenting til å endre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, radiohodet said:

Problemet er at dere igjen går i fella og tror at spillenes svar på Transformers er noen potensielle mesterverk som holdes tilbake av at ingen tør å røre i politikk. Det er ingen som diskuterer politiske undertoner i Transformers heller.

Call of Duty, The Division og Far Cry? Hjelpe meg. Det finnes da tonnevis av BRA spill som tar i politikk hele tiden. Trenger ikke gå lenger tilbake enn til fjorårets kanskje beste spill, Disco Elysium, som har politikk dryppende fra årene, og er mye bedre pga dette. Et spill som Gamer ikke tok i med en pølseklype engang og fremdeles står uanmeldt.

Kanskje dere kan begynne med å se litt lenger enn nesetippen deres, også må dere slutte å tro at Call of Duty og den gjengen der er noe bedre enn det verste mølet som produseres av Hollywood, og ingen lager politiske analyser av disse filmene. (Eller klager på at det mangler)

Spill kommer ALDRI til å bli tatt seriøst hvis vi ikke snart begynner å kalle en spade for en spade og innser at de mest populære spillene er søppel på alle mulige måter. Men så lenge Gamer og resten av spillpressen har det samme målet som Ubisoft, og resten av de store fiskene, nemlig å tjene mest mulig penger, ved å appellere til minste felles multiplum og unngå å trå kjøpesterke fanboys og sponsorer på tærne, så kommer ingenting til å endre seg.

Tror du oppriktig at spill kan vurderes objektivt? Det virker slik når du snakker om gode og dårlige spill som om det var et universelt faktum hva som var bra og dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg kan sette pris på politiske vinklinger i spill så lenge det ikke føles påtvunget og krampeaktig, samt er noenlunde balansert. Jeg vil tro at spillbransjen bare har godt av at noen titler tar steget videre både politisk og filosofisk. Dog bør det aldri gå på bekostning av spillbarhet og generell underholdningsfaktor. Kall meg gjerne enkel eller gammaldags, men jeg vil også fremdeles ha reinspikka ukompliserte virkelighetsfjerne popcorn action super ignorante spill der det mest kompliserte valget er mønsteret på hagla di. 

For å være ærlig så forventer jeg ikke noen dypere politiske innspill i banale serier som Far Cry der en spiller massemordere av rang, i alle fall ikke noe som kan lære meg noe, så det er greit at de ikke tar noen standpunkt utover kill the bad guys. Da ville jeg heller satt pris om de lagde egne spill som var mer dedikerte til å overføre budskap til ettertanke. For eks ta for seg en konflikt der en kan spille fra begge sider, samt få mer innblikk i hvordan det eskaleres også videre. 

Registrerer at spilljournalister i Norge vil ha mer politikk i spill, tar de samme standpunkt om noen hadde gitt ut et konservativt spill?

Selv ville jeg foretrukket balanserte vinklinger og mer lærerikt enn belærende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil eg kalle spela politiske spel? Nei. Det er feil i min meining. Det går fint an å lage underholdning rundt politiske tema, uten at det skal plastres eit klistemerke på produktet, at det er politikk, eller politisk motivert.

Nei det er ikkje "politisk". Det er underholdning, med artistisk friheiter, om politiske temaer.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar

Er ikke premisset her egentlig en stråmann, gitt at utviklerne sier de ikke ønsker å "make a political commentary about whether or not the war itself was good or bad" mens artikkelforfatter her velger å tolke det som at utvikleren "sier at dette ikke er politisk"?

På samme måte virker det ikke helt rimelig å peke på en utvikler som sier at de gjennom sitt spill ikke prøver å ytre et politisk standpunkt, og videre skrive som om de hadde hevdet at spillet ikke overhodet er politisk, i en veldig bred forstand av ordet. 

 

Lenke til kommentar
On 4/9/2021 at 2:46 PM, Petter Lønningen said:

Feige utviklere gjør dataspill en bjørnetjeneste når de benekter at de lager politiske spill.

Er de virkelig feige eller er det bare totalt uinteressert i den reaksjonen de vet vil komme? 

Det er en gruppe gamere som ødelegger for all slik diskusjon. Jeg skjønner godt hvorfor utviklerne ikke orker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (28 minutter siden):

Er de virkelig feige eller er det bare totalt uinteressert i den reaksjonen de vet vil komme? 

Det er en gruppe gamere som ødelegger for all slik diskusjon. Jeg skjønner godt hvorfor utviklerne ikke orker.

Det virker egentlig mest som en del ikke helt forstår forskjellen mellom å si at en ikke ønsker å ta et spesifikt politisk standpunkt standpunkt eller ta stilling til et spørsmål på den ene siden, og det å si at spillet overhodet ikke er "politisk" i en veldig bred betydning, på den andre. 

Lenke til kommentar

De ønsker nok bare ikke å si noe fordi de ikke orker den debatten. Gamingforumene er dessverre stappfulle av folk som blir opprørte over den minste ting og setter igang kampanjer der man skal gi dårlige brukeranmeldelser osv. 

Jeg pleide å være aktivt med i en god del gaming forum, men merker selv at jeg kutter ut det ene etter det andre pga overdreven negativitet og disse folkene som føler seg krenket og opprørt over alt.

I mange av forumene pleide også utviklerne å være ganske aktive med, men de har forsvunnet en etter en på grunn av måten en del av folkene kommuniserer på. 

Det er dessverre ikke unikt for gamingforum da du finner endel av den samme oppførselen overalt på nett, men gamingforum er en av de som er hardest rammet. Det er folk som ikke spiller spillene engang som henger i gamingforum for å klage på utviklere de av en eller annen grunn hater så intenst.

Tenk litt hvordan folk omtaler utviklere på neste gang du lurer på hvorfor utviklerne ikke bruker forumene lenger og hvorfor det er så få brukere på mange av disse forumene. 

Se feks hvordan folk ble opprørt pga mulighetene for å bruke flere pronomen i Battletech. 

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at spillutgivere nekter for at spillene deres har politiske budskaper er at spillene da vil bli oppfattet som politisk propaganda, og dermed står i fare for å bli forbudt i en rekke halvdiktatoriske land der myndighetene er skeptiske til at leketøysprodukter skal inneholde politiske budskaper. Dette er selvsagt en uting.

Utviklere og utgivere vet at de lager spill som kan tolkes politisk eller skape samfunnsdebatter, men spillmediet er fortsatt ikke forankret som et kulturuttrykk som kan være med i slike diskusjoner og debatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...