Gå til innhold

Raid på hovedkort - Hva hvis hovedkortet blir ødelagt?


TBJ

Anbefalte innlegg

Har fem stk. 8TB harddisker jeg har tenkt å sette opp i raid5.
Vurderer å kjøpe NAS, men ser det blir kanske unødvendig dyrt med fem harddisker.
Men jeg har jo raid på hovedkortet mitt, så hvorfor ikke starte der tenker jeg.
https://www.komplett.no/product/759848#technical-details

Jeg har liten erfaring med raid, så derfor spør jeg:

Hva skjer med raid-oppsettet om f.eks. hovedkortet blir ødelagt?
Er det bare å koble opp til et annet hovedkort og det vil fungere igjen?

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er samme type kontroller på det nye hovedkortet, så ja - i teorien skal man kunne aktivere RAID på det noe kortet og videreføre oppsettet.

RAID er på ingen måte en erstatning for sikkerhetskopiering. 

Når det ellers gjelder NAS, så brukes som regel ganske standard Linux-løsnigner for software-basert RAID. Hvis noe skjer med NAS-en, vil man normalt sett kunne koble diskene opp i en PC og og mounte RAID-oppsettet igjen under Linux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke kjøre Linux på denne maskina. Avhengig av Windows der, men hvordan ville software basert raid fungere i Windows da?
Vil man kunne få tilbake data om man kobler raid-settet til en annen Windows PC? (i tilfellet Windows eller hovedkortet dør)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, TBJ said:

Vil ikke kjøre Linux på denne maskina. Avhengig av Windows der, men hvordan ville software basert raid fungere i Windows da?
Vil man kunne få tilbake data om man kobler raid-settet til en annen Windows PC? (i tilfellet Windows eller hovedkortet dør)

Veldig lenge siden jeg har fiklet noe med software-RAID i Windows, så skal være forsiktig med å uttale meg. Men i utgangspunktet: Ja, å flytte det til en annen PC skulle i utgangspunktet være fullt mulig. Hvis det evt. er noe mulighet for å kjøre diskkryptering mot TPM-modul, er det kanskje noe som ikke gjør bytte av pc helt rett fram (men man kan ta backup av key uansett så vidt jeg husker).

Lenke til kommentar
21 hours ago, TBJ said:

Raid5: Er det mulig å hente ut data hvis ’en disk dør, eller MÅ man inn med en ny disk først?

Du kan bruke PC som vanlig med én ødelagt eller manglende disk. Det finnes også programvare for å hente ut data hvis kontrolleren blir ødelagt eller nytt HK/kontroller ikke er kompatibel.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 10.4.2021 den 19.14):

Se på Snapraid istedenfor "hovedkort-raid".

Mmmm. Snapraid (aldri hørt om tidligere) virker veeeldig interessant. Tror faktisk det kan være det beste til mitt formål.

Dette skal testes. Takk for tipset!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...