Gå til innhold

Kampen om Narvik


Gringorilla

Anbefalte innlegg

Første trailer for filmen er kommet!
 


Forøvrig merkelig stille rundt denne filmen. Det er, såvidt meg bekjent, den dyreste filmproduksjonen i norsk filmhistorie, og omhandler det største slaget i Norges historie, og Hitlers første tap i krigen, og likevel virker det som det bare er nordlendinger som bryr seg?

Jeg gleder meg i alle fall. Noen andre?

Endret av Gringorilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (På 9.4.2021 den 13.17):

Første trailer for filmen er kommet!
 


Forøvrig merkelig stille rundt denne filmen. Det er, såvidt meg bekjent, den dyreste filmproduksjonen i norsk filmhistorie, og omhandler det største slaget i Norges historie, og Hitlers første tap i krigen, og likevel virker det som det bare er nordlendinger som bryr seg?

Jeg gleder meg i alle fall. Noen andre?

Stort sett bragdene sør i landet som er snakket om mye av en eller annen grunn. 

Men ja, det største slaget i Norge og Hitlers første tap. Narvik er megakjent i Frankrike, Polen og i England den dag i dag pga det. Gater er oppkalt der nede etter byen. B.la Square de narvik i Nice og place de narvik i både Paris og Marseille. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Fleischer

Generalmajor Fleischer var den som styrte skuta oppi der, les om han. Ble behandlet elendig etter slaget og mer eller mindre forvist til Canada. 

Tusenvis av turister kommer er innom Narvik årlig ene og alene pga slaget der, og mange franske, polske og britiske finner familie begravd på kirkegården der. 

Håper filmen lever opp til forventingene og blir en større suksess internasjonalt enn f.eks Max manus. Det er en langt viktigere og større historie hvertfall. 

Regissøren har regissert brukbare ting før, men ikke ett så stort prosjekt. Spent på resultatet. 

Endret av ChopperReid
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ChopperReid skrev (19 minutter siden):

Stort sett bragdene sør i landet som er snakket om mye av en eller annen grunn. 

 

å? Foruten blücher er det mest prat om tungtvann, britiske kommandoer (i nord) og Narvik synes nå jeg. Fornøyd med at de lager film, men kan ikke si at jeg har så enorme forventninger - særlig etter den teaseren der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Å si at en film om dette slaget er på tide, er tidenes underdrivelse. En skam at slaget om Narvik ikke har blitt filmatisert enda.

Det hadde vært interessant med en film eller serie om NS og Quisling som ikke er verken en svartmaling eller en skjønnmaling, men en historisk korrekt fremstilling der handlinger snakker for seg selv. Eventuelt en serie der man møter forskjellige skjebner fra krigen noe a la Generation War(krigens unge hjerter på norsk). En film om krigsseilerne hadde også vært på tide. Evt. en film om Rinnan banden kunne vært spennende. Norsk krigshistorie er full av fascinerende skikkelser og temaer som kunne vært filmatisert. 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Hugo_Hardnuts skrev (På 17.4.2021 den 22.44):

Men jeg er dessverre mer spent enn jeg gleder meg, for norske storproduksjoner har det med å være blanda drops.

Du har et poeng der syns jeg. Sjelden den type Norske produksjoner blir særlig interesssante filmer.

ChopperReid skrev (På 18.4.2021 den 0.27):

Stort sett bragdene sør i landet som er snakket om mye av en eller annen grunn. 

Brent Jord og Under en Steinhimmel handlet om hendelser i Nord Norge. De er blant de aller beste Norske WW2 filmer.

 

PerBertil skrev (På 22.10.2021 den 10.28):

Det hadde vært interessant med en film eller serie om NS og Quisling som ikke er verken en svartmaling eller en skjønnmaling, men en historisk korrekt fremstilling der handlinger snakker for seg selv

Sett denne? https://tv.nrk.no/serie/vidkun-quisling-et-liv-en-rettssak

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Se filmen men vær bevisst på at den dekker lite av det som faktisk skjedde.

"Kampen om Narvik ble Hitlers første nederlag. Narvik var det store unntaket i den norske krigsmotstanden våren 1940. Under ledelse av General Fleischer var 6. divisjon den eneste avdelingen i Norge som greide å føre offensive kamper mot Nazi-Tyskland".

Men General Fleischer er ikke nevnt i filmen Narvik. I stedet er det fokus på oppdiktede figurer og "subplots". Ingen respekt for de virkelige heltene.

https://www.nordnorskdebatt.no/kampen-om-narvik-skummer-overflata/o/5-124-219364

Antagelig bedre å lese Alf R. Jacobsen sin bok!
https://booksfromnorway.com/books/2242-the-battle-of-narvik




 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
uname -i skrev (På 24.1.2023 den 8.14):

Så begynnelsen, men syntes åpningen var veldig klønete inkludert en lang greie for å bygge opp et persondrama.  Hoppet av og så på noe annet i stedet.

Så nylig filmen og det var ingen stor opplevelse….faktisk kjedelig til tider.For meg en gåte at over 500 000 faktisk har sett den på kino.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...