Gå til innhold

Forskere: «Motorveier» for syklister burde få mer oppmerksomhet når infrastruktur skal planlegges [Ekstra]


Anbefalte innlegg

PingEnt skrev (1 minutt siden):

Jeg tror 35 km/t er for raskt for sykler som kan brukes av alle og enhver uten noen form for opplæring eller andre krav. Jeg tror 25 km/t er en ganske grei grense, men mulig den bør oppjusteres til 30 km/t i fremtiden. Problemet er ikke at enkelte i dag kjører 35 km/t. Kun de færreste og mest motiverte klarer det på strak mark i dag (ja, for en aktiv syklist er det ganske kurrant å sykle så raskt, men de færreste er aktive syklister). Problemet kommer når de store massene sykler 35 km/t på en liten sykkelsti. Det kan være at det føles trygt for dem, men det er nok ikke særlig levelig for fotgjengere lenger. '

Og så kan man selvsagt si at man kan innføre fartsgrenser osv. på gang- og sykkelsti, men jeg tror ikke politiet klarer å kontrollere det i stor nok grad. 

For de som vil ha raskere sykler går det altså an å kjøpe elsykler som registreres som moped. Disse er ganske lite utbredt i Norge, og vil kun kunne brukes der en moped i dag brukes (så sykkelsti eller fortau er ikke greit). 

Men det er ikke problematisk da, at man suser raskt i 50-80 km/t i nedoverbakker? Det er dette misforholdet jeg mener blir feil. Tror mange hadde levd godt med at syklene får større fart i utgangspunktet, men samtidig sperre på 50 eller 60 km/t i nedoverbakker, der de nå holder den farta man klarer å trø med, i tillegg til hva egen og sykkelens vekt gir mulighet for.

Man skal uansett ikke sykle så raskt på gang og sykkelstier, kun på rene sykkelveier og sykkelfelt, og i veibanen. Gangveier og gang og sykkelveier er først og fremst for gående, og man må ta hensyn til disse. Det er allerede uforenlig med å sykle i 25 km/t, så det endrer ikke praksisen. Om noe, heller i positiv forstand, da man skiller enklere mellom gangfart+ og sykkelfart, når ressursene er tilstede.

En moped kan heller ikke kjøre på mange skogsveier, som begrenser bruken for mye. Derfor bør såpass med fart (50-70 km/t) forbeholdes faktiske mopeder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Snowleopard said:

Men det er ikke problematisk da, at man suser raskt i 50-80 km/t i nedoverbakker? Det er dette misforholdet jeg mener blir feil. Tror mange hadde levd godt med at syklene får større fart i utgangspunktet, men samtidig sperre på 50 eller 60 km/t i nedoverbakker, der de nå holder den farta man klarer å trø med, i tillegg til hva egen og sykkelens vekt gir mulighet for.

 

Men nedoverbakke er gjerne unntaket, og de færreste slipper bremsene så mye at en kommer opp i 50 km/t. Vi snakker om sykler som skal til Tante Turid her. Jeg har faktisk på følelsen av at en gjerne er mer forsiktig nedover enn bortover, rett og slett fordi en har mer kontroll på flat mark.

8 minutes ago, Snowleopard said:

Man skal uansett ikke sykle så raskt på gang og sykkelstier, kun på rene sykkelveier og sykkelfelt, og i veibanen. Gangveier og gang og sykkelveier er først og fremst for gående, og man må ta hensyn til disse. Det er allerede uforenlig med å sykle i 25 km/t, så det endrer ikke praksisen. Om noe, heller i positiv forstand, da man skiller enklere mellom gangfart+ og sykkelfart, når ressursene er tilstede.

I teorien stemmer det, det er bare så utrolig vanskelig å håndheve. Politiet har nok med å håndheve fartsgrensen til biler. For sykler blir det desto vanskeligere siden de ikke har nummerskilt. I praksis tror jeg flere sykler maks hastighet også på delt gang og sykkelvei, og slik tror jeg det blir også om maksfarten er 35 km/t.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tror følgende kunne fungert: 

En har en prøveordning med sykler som kan ha støtte opp til 35 km/t. Disse har krav om nummerskilt og hjelmbruk, og føreren må ha et enkelt sertifikat (enklere enn mopedlappen). Blir en tatt for noen form for råkjøring på gang- og sykkelsti eller liknende mister en denne sykkellappen i fem år minst. Med råkjøring mener jeg her hastigheter over si 25 km/t.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Clear said:

 Jeg tror max hastighet på 25 km/t er nok. Husk at det er lov med  + - 10% dvs  27.5 km/t

Økes hastigheten til 30>33 km/t  og 35> 38.5 km/t 

 

https://emtb.no/2018/11/01/hvorfor-har-vi-begrensninger-pa-elsykkel-motoren/

De fleste elsykler i dag kutter på 25kmt med mindre man modifiserer den. Ønsker man 32kmt som jeg husker noen andre land har så får man sørge for at den kutter på 33. Er ikke verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (16 minutter siden):

Men nedoverbakke er gjerne unntaket, og de færreste slipper bremsene så mye at en kommer opp i 50 km/t. Vi snakker om sykler som skal til Tante Turid her. Jeg har faktisk på følelsen av at en gjerne er mer forsiktig nedover enn bortover, rett og slett fordi en har mer kontroll på flat mark.

I teorien stemmer det, det er bare så utrolig vanskelig å håndheve. Politiet har nok med å håndheve fartsgrensen til biler. For sykler blir det desto vanskeligere siden de ikke har nummerskilt. I praksis tror jeg flere sykler maks hastighet også på delt gang og sykkelvei, og slik tror jeg det blir også om maksfarten er 35 km/t.

Er ikke bare "tante Turid" som kjøper elsykler, det er for alle og enhver. Faktisk de man sjeldnest ser på elsykler, er "Tour de France"-spirene, eller de som velger elsykkel av disse, velger selv å skille mer mellom trening og transport-sykling. Men folk gasser på nedover likevel. De som likevel synes det går for fort, begrenser seg jo uansett, noe som faktisk er et godt argument for at man kan tillatte noe høyere hastigheter. Folk velger det de er komfortabel med, fremfor å skulle hente ut maks fart der man kan.

Tror og dette i all hovedsak vil gjelde på gang og sykkelstier. Når farten går opp, så vil flere skjønne og ha respekt for at man ikke gjør dette mellom gående, men trekker seg vekk herfra. Og da vil de som vil sykle raskere, gjøre dette på rene sykkelveier, sykkelfelt og i veibanen.

Men siden det blir mindre jojokjøring, tror jeg og at samspillet mellom syklister og bilister vil bedre seg. Når syklistene klarer å holde farta også når det går litt oppover, så blir det ikke sånn iritasjon over å bli forbikjørt i ene omgangen, for så å ta igjen syklisten straks det blir motbakke.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Clear said:

 Har faktisk møtt en hel del elsykler som nesten toucher 30 km/t , og når jeg en gang forhørte meg , sa hun at hun ikke hadde gjort noe som helst med sykkelen.

Det går jo fint ann å sykle i 50 på en elsykkel uten pedalassist? Motoren bare slutter å hjelpe til over 25.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Clear skrev (2 minutter siden):

 Har faktisk møtt en hel del elsykler som nesten toucher 30 km/t , og når jeg en gang forhørte meg , sa hun at hun ikke hadde gjort noe som helst med sykkelen.

Husk at bilen din viser feil fart. Når du tror du kjører i 30, er du kanskje i 27 km/h, som enkelte elsykler klarer på flat vei med det 10 % avviket som tillates. 25 km/t + 2,5 km/t gir 27,5 km/t faktisk fart. Og er du greit trent, så klarer man raskere enn dette selv om sykkelen ikke hjelper på. De har ofte bare bruk for/ønske om hjelp i oppoverbakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er alltid morsomt når man ser at bilen bevisst forsøker å måle hastigheten din. Noe jeg ofte opplever nedover en lang slak bakke med 40kmt. Mens bilistene selvsagt ellers ofte kjører for fort ned bakken.

Oppoverbakke og motvind er det man ofte setter pris på litt pedalassist. Dette gjør også at man eks. kan sykle på jobb hver dag fremfor 3 dager i uken om man har 20+km hver vei.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Husk at bilen din viser feil fart. Når du tror du kjører i 30, er du kanskje i 27 km/h, som enkelte elsykler klarer på flat vei med det 10 % avviket som tillates. 25 km/t + 2,5 km/t gir 27,5 km/t faktisk fart. Og er du greit trent, så klarer man raskere enn dette selv om sykkelen ikke hjelper på. De har ofte bare bruk for/ønske om hjelp i oppoverbakkene.

 Jeg har kalibrert sykkelcomuteren min. Har en fast distanse på ca 14 km som jeg forholder meg til. Det eneste som gir avvik er mindre luft i dekkene og/eller utslitte dekk. Og selv da er avviket på godt under 1%

 

 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, PingEnt said:

Men nedoverbakke er gjerne unntaket, og de færreste slipper bremsene så mye at en kommer opp i 50 km/t. Vi snakker om sykler som skal til Tante Turid her. Jeg har faktisk på følelsen av at en gjerne er mer forsiktig nedover enn bortover, rett og slett fordi en har mer kontroll på flat mark.

I teorien stemmer det, det er bare så utrolig vanskelig å håndheve. Politiet har nok med å håndheve fartsgrensen til biler. For sykler blir det desto vanskeligere siden de ikke har nummerskilt. I praksis tror jeg flere sykler maks hastighet også på delt gang og sykkelvei, og slik tror jeg det blir også om maksfarten er 35 km/t.

Interesant at du velger å ta opp Tante Turid.

Det får meg til å huske flere opplevelser på vei hjem på min daværende Bianchi hvor jeg synes jeg holder ganske god fart bortover skårersletta på Lørenskog i motvind inn i den slake motbakken opp mot ahus hvor tante turid på kanskje 70 og sin klasssiske dame elsykkle suser forbi meg opp bakken. :) Jeg tråkket vel for harde livet i ca. 20kmt i timen i midten av stignningen stående og hun pustet ikke en gang der hun passerte meg i full hastighet sittende.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Clear said:

Kanskje hvis du heter Fabian Cancellara 😃 Alle andre kan nok bare glemme det ... helt lett 😋

Å holde 50kmt hele veien kan man glemme men det er lett å komme opp i både 50 og 60kmt i en motsatt falsk flate. Men man orker ikke nødvendigvis å holde det trøkket så lenge nei. Noen minutter med mindre man er godt trent.

EDIT:
Som regel begrenser man seg til under 50, bare så det er sagt. :) Sykler man på en hardtail selv med gode asfaltdekk så er det også gjerne slik at man ikke holder de største hastighetene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Theo343 said:

Interesant at du velger å ta opp Tante Turid.

Det får meg til å huske flere opplevelser på vei hjem på min daværende Bianchi hvor jeg synes jeg holder ganske god fart bortover skårersletta på Lørenskog i motvind inn i den slake motbakken opp mot ahus hvor tante turid på kanskje 70 og sin klasssiske dame elsykkle suser forbi meg opp bakken. :) Jeg tråkket vel for harde livet i ca. 20kmt i timen og hun pustetet ikke en gang der hun passerte meg i full hastighet.

Det hørtes mer ut som Bestemor Aud. Tante Turid kjører nemlig e-racer.

Lenke til kommentar

Ellers gleder jeg meg ikke alltid til vår og høstdager morgener med lav sol hvor Tour De Finance i oslo området kommer rasende i oppmalte sykkelfelt og nærmest sparker og slår i bilen fordi du ikke ser de dukke opp fra ingensteds i blendende sol rett i side og bakspeil. Håper alle tar litt hensyn til hverandre til våren. Samt ta høyde for at ikke alle alltid ser deg.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Noen nevnte her tidligere  i tråden hvor vanskelig det var å sykle i området ved  Alna.  Når jeg skal i retning  Sentrum > Lillestrøm går det helt fint fra bommen på Galgeberg til OBS stormarked på Alna. Herifra er det vanskelig helt til Furuset. 

Har flere ganger tenkt tanken - hvorfor ikke lage sykkelmotorvei fra Alna til Furuset ?? ..gang og sykkelveien går jo helt parallelt til OBS. Det er jo bare å la den fortsette videre lang motorveien helt til det superlange næringsbygget på Furuset. 

Først en skråtunnell på ca 30 meter for å komme under broen - deretter langs parkeringsplassen på OBS - videre langs motorveien - en bro på ca 50 meter  - langs skogen  ( her er det god plass å ta av ) - Tunnell på ca 100 meter til baksiden av hotellet - videre til Hockeyveien. Der Hockeyveien slutter begynner gang/sykkelvei - Jerikoveien ( langs det lange næringsbygget ) som er brei som en låvedør - Bro over motorveien og videre med sykkelveien.

Jeg har faktisk sjekket dette - engang da jeg hadde god tid. Og ja det er fullt mulig. Kostnadene tør jeg ikke tenke på , men husk , det bor ganske mange mennesker i området Furuset - Karihaugen - Lørenskog området. En slik sykkelmotorvei vil ha et stoort potensiale.

Leste for en tid tilbake at det vurderes en ekstra fil til motorveien. Skjer det, så kan man sannsynligvis bare glemme det. Kommer derimot sykkelveien før .........

Det var mine høye tanker om sykkelmotorveien :innocent: 🙂

 

 

RdpWuYm.png

 

q0F6rEw.png

 

 

 

 

Rødt er sykkelvei. Oransje er Tunnell - Bro- Tunnell

Endret av Clear
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...