Gå til innhold

Forskere: «Motorveier» for syklister burde få mer oppmerksomhet når infrastruktur skal planlegges [Ekstra]


Anbefalte innlegg

trikola skrev (2 timer siden):

Min påstand:

Boring company er opprettet for å utvikle og teste boreutstyr og -operasjoner til bruk på mars i forkant på jorden. Dersom disse testene kaster av noe så er det bare et ekstra gode.

Tilsvarende gjelder for Starlink

Nei, det er viktig at det fungerer bra på jorden, så det er ikke bare et ekstra gode men et mål i seg selv. Når man har finjustert teknologiene og gjennomført det i praksis her på jorden, så vil det være enklere å få til på Mars.

At det fungerer bra på jorden er altså en forutsetning for bruk på Mars og ikke bare et ekstra gode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
31 minutes ago, hekomo said:

 

Og dette ville ikke vært den eneste fornuftige bruken av The Boring Company. Autonome elektriske kjøretøy i slike tunneller ville optimalisert persontrafikk, og kunne til og med revolusjonere godstrafikk.

La oss se bort i fra at selv nå klarer de kun å gjøre lave hastigheter. Problemet er at tunnelen ikke løser den store flaskehalsen: få bilene ut og inn av tunnelene.

Og i store byer hvor slike tunneler gir noe, er bakken allerede fullt opp av masse forskjellig ting, som gjør det nesten umulig å bygge infrastruktur som tillater de hastigheter Elin Musk forespeiler.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (22 timer siden):

Det må isåfall være under ekstremt harde økter. Jeg sykler så hardt at jeg blir svett til jobb (ikke nå under corona), og merker jeg jobber betydelig bedre de dagene jeg syklet kontra de jeg ikke gjorde det. 

Heldigvis har vi dusj på jobb som gjør en presentabel selv etter en svett tur. 

Selv nå på hjemmekontor hender det ofte at jeg starter dagen med en sykkeltur eller joggetur for å få energien det gir etterpå.

Ikke 'ekstremt hardt', bare hardt nok til at det er 'trening' og ikke 'trim'. ;)

Forresten, har du spurt andre om du yter bedre når du sykler til jobb? Jeg fikk aldri noen klager men merket det selv over tid at jeg brukte tid på å hente meg inn igjen mentalt etter en tidlig treningsøkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Kahuna said:

Forresten, har du spurt andre om du yter bedre når du sykler til jobb? Jeg fikk aldri noen klager men merket det selv over tid at jeg brukte tid på å hente meg inn igjen mentalt etter en tidlig treningsøkt.

Måler det selv ganske bra i antall linjer jeg skriver på en rapport/artikkel, antall nye funn jeg gjør, eller antall kodelinjer. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Nei, det er viktig at det fungerer bra på jorden, så det er ikke bare et ekstra gode men et mål i seg selv. Når man har finjustert teknologiene og gjennomført det i praksis her på jorden, så vil det være enklere å få til på Mars.

At det fungerer bra på jorden er altså en forutsetning for bruk på Mars og ikke bare et ekstra gode.

Kaste av noe = tjene penger på det. Det har ingenting å gjøre med at det fungerer. Svært ofte tjener man ingenting på en test - det er bare en kostnad

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Hent inn Elon Musks Boring Company og lag sykkelveier under bakken. Da kan man også sykle når som helst, også når det er styrtregn eller 20 minusgrader og enorme snømengder på bakkeplan.

Kanskje, det skal bli interessant å se om The Boring Company klarer å lage virkelig billige tuneller.

Alternativt kan disse supersykkelveiene heves, med tak over. Begge metoder fjerner syklene fra andre trafikanter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 minutes ago, Kahuna said:

Hva med antall bugs per kodelinje? ;)

Ingen forskjell. Nå har jeg en jobb hvor jeg i stor grad blir betalt for å tenke, ikke for å sitte på samlebånd. Da hjelper det at kroppen får "blåst litt ut" og hodet klarnet seg litt før en begynner, og der hjelper sykkelturen veldig.

Lenke til kommentar
Veldig bra for syklister, og så spørs det hvordan man regner samfunnskostnader når det er snakk om investeringer for en andel av befolkningen?

Om man kan flytte en del av persontransporten som ellers ville ha sittet i en personbil med 1 eller 2 personer i vekk fra trafikkårer som også brukes til vare- og kollektivtransport vil regnestykket måtte inkludere gevinsten av at de to sistnevnte blir mer effektive.

"...en andel av befolkningen..." gjelder vel nesten uansett hvilken veistrekning man bygger ut enten det er med sykkelvei, 4-felts vei eller fortau uavhengig av om investeringen er nasjonalt eller lokalt fundert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (15 timer siden):

Ingen forskjell. Nå har jeg en jobb hvor jeg i stor grad blir betalt for å tenke, ikke for å sitte på samlebånd. Da hjelper det at kroppen får "blåst litt ut" og hodet klarnet seg litt før en begynner, og der hjelper sykkelturen veldig.

Da har du kanskje ikke trent særlig hardt da. ;)

(det er jo greit nok det om du skal bruke hodet til noe når du kommer frem)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Kahuna said:

Øø. Hvordan kan min erfaring være 'feil'? Om jeg merker at min mentale kapasitet er redusert etter en treningsøkt, påstår du at den egentlig var bedre? 

At du ikke klarer å bedømme din egen mentale kapasitet slik du har stilt i tvil om jeg klarer å bedømme min?

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 10.4.2021 den 12.29):

"Motorvei" for både syklende. Det betyr enorme kostnader for å utføre et minimalt transportarbeid!

Om du reknar det som verdifullt å flytte på store mengder "tomgods", har du sikkert eit poeng. Dersom ein derimot reknar arealbruk og masse forflytta pr. personkilometer, burde du sjå at du heilt på viddene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ing. Bjotveit skrev (26 minutter siden):

Om du reknar det som verdifullt å flytte på store mengder "tomgods", har du sikkert eit poeng. Dersom ein derimot reknar arealbruk og masse forflytta pr. personkilometer, burde du sjå at du heilt på viddene.

Nå uttaler jeg meg kun om "motorveier" for sykkel", noe som er ekstremt kostbart per personkm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rett og slett ein poengløs klage og. Mykje av det me gjer er "enorme kostnader for minimal gunst," men som er ynskjelige like vel. Ikkje alt i verda kan rotere rundt den fragile økonomiens ego.

Når eg les "motorvei for sykkel" les eg i hovudsak "gangsti" for person og sykkel sjølv. Det er generelt ein vesentlig tryggere plass for alle for å unngå biltrafikken. Eg budde i Søndre Land, kor dette hadde vore til stor gunst; i staden måtte eg gå langs hovudvegen for å hente posten, gå på tur, osv, osv, osv. Det var skummelt, sida vegskulder var eit vagt konsept også, og vegen var bra travel med biltrafikk og tungtransport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 9.4.2021 den 12.23):

Sykling er for spesielt interesserte. Men en type "motorvei" for både syklende og mopeder burde kanskje blitt sett nærmere på.

Hvis du ser på illustrasjonsbildet så vil ikke jeg ha stinkende eksos-putrende mopeder i den sykkel-tunellen. Da må det i så fall settes krav til at mopedene må være utslippsfrie og tilpasse seg hastigheten til de pedaldrevne. Særlig om sykkeltuneller blir utbredt.

Drunkenvalley skrev (På 9.4.2021 den 13.50):

God sykkel-infrastruktur er ganske essensielt for god og trygg sykkelbruk da.

Helt enig. En uheldig adferd er at en del syklister velger veibanen fremfor sykkelveien som går rett ved siden av, tilsynelatende bare fordi det er lov. Til stor irritasjon for bilister. Men som sporadisk syklist skjønner jeg jo også hvorfor noen mener det er det minste ondet av de to. Sykkelveier har jevnt over lavere standard, flere humper og er lengre nede på brøyte-prioritetslista. Det bør bli sykkelforbud på veier der det er parallell sykkelvei, også får man heller ta opp standarden og brøytinga i kommunen og sørge for at det blir bedre, i stedet for at syklistene bare skal okkupere den parallelle bilveien.

Endret av Simen1
Presisering
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Helt enig. En uheldig adferd er at en del syklister velger veibanen fremfor sykkelveien som går rett ved siden av, bare fordi det er lov.

Tullprat. Ingen velger veibanen 'bare fordi det er lov' som du sier. Man velger veibanen der 'sykkelveien'* ikke er egnet for formålet. At du som bilist kanskje ikke forstår hva som er problemet sier vel mest om din egen manglende erfaring.

Alminnelige problemer utover at sykkelveien faktisk oftest ikke er en sykkelvei i hele tatt er at den ikke er konstruert for å la syklisten ta av eller komme på veien fra dit vedkomne faktisk skal. Farlige kryss, avkjørsler og fortauskanter er også alminnelige problemer.

*) Det finnes fortsatt svært lite sykkelveier i norge. Der det går en asfaltert stripe ved siden av en hovedvei er det oftest en gangvei, ikke en sykkelvei. Å sykle der er ofte omtrent somå kjøre bil i et gatretun. Det er kanskje lov, men ikke nødvendigvis det man bør velge å gjøre.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...