Gå til innhold

Nå kan vi bo som ørner: – Det er overraskende enkelt å bygge på en fjellvegg [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner meg om de gangene jeg har hjulpet til ved flytting i gamle bygårder. Mye svette og banning med sofaer, senger, piano(!) og alt mulig opp og ned trange trapperom. Her er i det minste trappene rette. Men hvis noen bekjente kjøper den nederste kassen og spør meg om å hjelpe til med å flytte?... Vel den dagen tror jeg kanskje ikke jeg føler meg helt bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, delxzen said:

Minner meg om de gangene jeg har hjulpet til ved flytting i gamle bygårder. Mye svette og banning med sofaer, senger, piano(!) og alt mulig opp og ned trange trapperom. Her er i det minste trappene rette. Men hvis noen bekjente kjøper den nederste kassen og spør meg om å hjelpe til med å flytte?... Vel den dagen tror jeg kanskje ikke jeg føler meg helt bra.

Dette er vel løst i Nederland ganske greit: Bruk kran fra vinduet og heis opp fra bakken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg lurer på hvor hvor anvendelig dette er i områder med boligmangel. I Oslo er det ikke mange områder en har en rett fjellvegg en kan sette opp slike fuglekasser. Det eneste jeg kan tenke meg er området rundt Grefsenkollen, og selv der er det ganske begrenset med plass. 

Kanskje Bergen eller Tromsø kunne vært aktuelt, men selv der har man ikke akkurat mange loddrette fjellvegger, og kunne likegodt bygget i skråning på normal måte hvis man absolutt ville ta av naturen. 

På andre steder hvor en egentlig ellers har plass på bakkenivå, virker dette bare som en ekstra tungvindt løsning mer relevant for folk som vil ha noe spesielt?

Lenke til kommentar

Fatter ikke poenget. Kan ikke lese artikkelen og ser bare bildet.

Er det mangel på horisontalt areal for å bygge? I såfall kunne de i det minste henge opp husene slik at flattaket er på nivå med platået eller litt over og alle hadde inngang ovenfra - enten loddrett gjennom taket eller med inngangsdøren i overetasjen.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hvor hvor anvendelig dette er i områder med boligmangel. I Oslo er det ikke mange områder en har en rett fjellvegg en kan sette opp slike fuglekasser. Det eneste jeg kan tenke meg er området rundt Grefsenkollen, og selv der er det ganske begrenset med plass. 

Dette er nok ikkje ei løysing på bustadmangelen, det er nok mest ein byggemetode som gjer at dei som har råd til det kan bygge seg hus/hytte/leiligheit som både har flott utsikt, men som også er meir eller mindre garantert å ikkje få utsikta hindra av framtidig bebyggelse.

Sjølv om ein kan bygge fleire slike hus over kvarandre og på den måten utnytte fjellveggen maksimalt, så er det vel i beste fall marginerte fordelar med hus overkvarandre i ein fjellvegg kontra leiligheiter oppå kvarandre i ei ordinær blokk?

Dette er nok mest eit konsept for dei som har råd til å bygge bustad nummer to på ein spenstig plass, enten det er langt oppe på fjellet, i ein tretopp, eller nå altså i ein fjellvegg.
Skal ein ha mange billige bustadar til folket for å dekke bustadsmangelen så er det fortsatt langt meir rasjonelt å planere tomta nedanfor fjellveggen og bygge blokk som har bakveggen mot fjellet.

 

Den einaste umiddelbare fordelen eg kan sjå med å bygge på denne måten er at det er kanskje ein gunstig måte å få seg gratis eller svært billig "tomt" på ettersom arealet ikkje har kunne utnyttast til bebygging (før no).

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 9. april 2021 den 10.58):

Fatter ikke poenget. Kan ikke lese artikkelen og ser bare bildet.

Er det mangel på horisontalt areal for å bygge? I såfall kunne de i det minste henge opp husene slik at flattaket er på nivå med platået eller litt over og alle hadde inngang ovenfra - enten loddrett gjennom taket eller med inngangsdøren i overetasjen.

Kanskje det finnes et marked med tanke på hotell og utleie, i Svergie eller andre steder med fjell og turisme, som alpene. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...