Gå til innhold

Uendelig


ogg

Anbefalte innlegg

Uendelig er et begrep jeg ikke klarer å forstå. Jeg har grublet/lest om emnet i årevis og i mitt hode ender jeg altid opp med at ingenting er uendelig. Altså alt har sin ende/slutt.  Noen som kan ta på seg oppgaven og forklare "uendelig" på en grei og forståelig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At noe er evig betyr at noe bare fortsetter, men det betyr ikke at det er kvantifiserbart. Hvis jeg ber deg om å måle en sirkel fra et punkt til sirkelen slutter så vil du ikke komme til et resultat bare du måler lenge nok, men vi kan like vel si at det er uendelig siden vi vet at du aldri vil finne en slutt på en sirkel. Med andre ord så vil du aldri få et tall som et resultat, det er umulig, men du kan si at det er uendelig mange centimeter.

Endret av Gavekort
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uendelig er et konsept fra matematikken som så langt ikke har blitt påvist i den fysiske verden. Altså vi har ingen beviser for at det finnes noe som er uendelig i fysikken. Det hører med til historien at det ikke er så lett å måle noe som er uendelig, men per i dag har vi kun sett endelige ting. Matematikk må ikke forveksles med fysikk, enkelte er kanskje uenige i det utsagnet og vil påstå at matematikk er en fundamental sannhet i universet og del av hvordan verden fungerer. 

Jeg tror nøkkelen til å forstå uendelig er å innse at det kun er et matematisk begrep og deretter forstå den matematiske definisjonen.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke universet er styrt av en underliggende matematikk, det er nok heller sånn at våre flinke fysikere har funnet noen matematiske formler som stemmer veldig bra med det som observeres.

Den delen av universet som er observérbar for oss har en endelig størrelse (begrenset av universets alder, lyshastigheten i vakuum og rommets utvidelse), men strukturen inne i denne boblen tyder på at universet er vesentlig større. Om hele universet, altså inkludert både den observérbare delen og den delen som er utenfor den observérbare delen, er endelig eller uendelig er dog umulig å avgjøre fra den delen vi kan observere.

Jorda er forøvrig i sentrum av den observérbare delen av universet, dette skyldes rett og slett fordi det jo er vi som observerer. Hvis noen på en klode B i en fjern galakse kikket på stjernene, så ville de hatt en tilsvarende observérbar del der deres klode var i sentrum.

 

observerbare_universer_tekst.jpg

Endret av SeaLion
Bildet kom bare halvveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Matematikk er et språk laget for å beskrive rasjonelle sammenhenger. Man "oppdager" matematikk i universet fordi det vi observerer lar seg forklare, helt eller delvis. Når mekanismene bak en fysisk prosess er kjent og ikke-stokastisk, så er matematikken klar. Alle prosesser som kan forklares, kan beskrives av dagens ukomplette matematikk, eller en ideell form av den. Men det er ikke gitt at alle prosesser kan forklares.

Når det kommer til uendelighet så finnes det flere typer av den. Sirkelen har en periodisk form, men dens lengde er endelig. Forskjellen mellom en lukket uendelighet og noe endelig, er semantisk – eller topologisk.

Å finne noe som eier ingen avgrensning i noen kjent topologi, er vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...