Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må man se og prøvekjøre en bil før kjøp?


F.Å

Anbefalte innlegg

1. Er folk villige til å kjøpe en bil kun basert på bilder? Eller må bilen sees og prøvekjøres? 
 

2. Kommer dette an på pris?


3. Hvis bildene ser bra ut, og bilen har en grundig tilstandsrapport på hvilke feil og mangler bilen har?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Volvo tror i hvert fall det, ref Volvo flytter alt elbilsalg på nett

Personlig mener jeg det er et enormt steg i feil retning. Etter kjøp av bolig, så er bilen det dyreste kjøpet de fleste gjør. Prisene på bil har også bare fortsatt å stige, og det er ikke uvanlig at dagens premiumbiler kan nå millionen i pris. I mine øyne er det dermed helt uaktuelt å kjøpe uten og prøve, sitte, og føle.

2. Personlig ville jeg nok prøvd uansett. Det blir jo da til at jeg helst kjøper bil i mitt nærområde, men det gjør absolutt ingenting. Jeg føler også at man ikke kan "stole" nok på folk, og at de er ærlige nok i annonsen. Dette kan gjelde både kjøp av private, men også forhandler.

3. Bildene bør være gode uansett, det skulle bare mangle. Annonser med få bilder og ingen informasjon, er i mine øyne et tegn på en uinteressert selger, og det kan fortere føles som om at noe skjules. Er bilen møkkete eller ser fæl ut, er dette også et stort, rødt flagg. Tilstandsrapport er veldig greit å ha, det samme med rapport fra EU-kontroll, men jeg vil fortsatt se og prøve bilen :)

Lenke til kommentar

Ja, helt klart men noen aner ikke hva de vil ha, noen liker å researche noe voldsomt og noen har alvorlige fritidsproblemer, såkalte dekksparkere/testpiloter. Hadde besøk av et prakteksemplar av en slik når jeg solgte en Ducati. Klok av skade, bokstavelig talt, så lar jeg ikke folk få prøvekjøre sånt med mindre vi har skrevet salgskontrakt først og vedkommende har satt forsikring i sitt navn. Om du leser dette, Jan Einar fra Laksevåg, håper du har fått kreft i endetarmen. Hvis du derimot vet du skal ha deg en Tesla 3, og du finner en på Finn med rett farge, som tar seg bra ut på gode bilder, og kommer rett fra service, så drar du ikke for å se på den; du drar for å hente den. Om alle hjulene ramler av på veien hjem, ringer du bare NAF også tar du det derfra.

Lenke til kommentar

Kjøpte min usett fra forhandler. Brukt som visningsbil i ett år. Hadde på forhånd prøvd to forskjellige versjoner av samme bil (leiebil og innad i familie). 

Men gjort det privat? Nei. Det står vel i salgslover at man har undersøkelsesplikt før kjøp? 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (3 timer siden):

Ja, helt klart men noen aner ikke hva de vil ha, noen liker å researche noe voldsomt og noen har alvorlige fritidsproblemer, såkalte dekksparkere/testpiloter. Hadde besøk av et prakteksemplar av en slik når jeg solgte en Ducati. Klok av skade, bokstavelig talt, så lar jeg ikke folk få prøvekjøre sånt med mindre vi har skrevet salgskontrakt først og vedkommende har satt forsikring i sitt navn. Om du leser dette, Jan Einar fra Laksevåg, håper du har fått kreft i endetarmen.

🤣  Dagens, takk 👍

 

 

Lenke til kommentar

Bruktbil? Aldri i verden. Den må undersøkes NØYE før man skriver kjøpekontrakt. Og prøvekjøring er en viktig del av den undersøkelsen. Skal man reklamere/klage på noe i ettertid, så MÅ man ha oppfylt undersøkelsesplikten man har som kjøper.

Nybil? Kanskje. Kommer litt ann på magefølelsen man har for bilen. Personlig så har jeg bestilt en Tesla Model Y uten å ha sett den "live" engang. Men jeg har sett mange tester på nett, og jeg har prøvekjørt Både Model 3, Model X og Model S, så jeg føler at jeg vet omtrent hva jeg får.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å prøvekøyre har blitt mindre viktig i dag. Både fordi bilane generelt har blitt ganske så bra uavhengig av merke, men også fordi det er langt færre som har kompetanse nok til å avdekke feil ved prøvekøyring. I tillegg er det i mange nyare bilar omtrent ingenting å sjå under panseret på grunn av at motoren er dekt med deksel.

Avtalemessig vil kjøpsavtalen og ikkje minst kjøpssummen være det som har mest å seie for eventuelle manglar. Største fordelen med å prøvekøyre er nok at du kan skaffe deg forhandlingsrom til å peike på eit eller anna som ikkje er heilt 100% og kreve avslag, men denne taktikken kan slå begge vegar. Ja du kan få redusert prisen, men når du har fått 1000 kr i avslag for ein bestemt feil så har du også fått kompensasjon så då er det vanskeleg å vinne fram med at det er ein mangel som selger må svare for.

Så kan ein sjølvsagt ha med seg ein bilmekaniker under prøvekøyringa, men også då er det ein risiko for at dette kan bli brukt mot deg. Når du kjøper bil frå ein selger utan fagkompetanse, og du undersøker bilen med fagkompetanse så blir det fort meir ein diskusjon om kva bilmekanikaren burde ha oppdaga enn kva selgaren som ikkje har fagkompetanse måtte vite om.

Eg tenker også at det er ein mellomting mellom å prøvekøyre og undersøke bilen. Sjølv om ein ikkje nødvendigvis prøvekøyrer bilen så betyr ikkje det at det er godt nok å ha sett eit bilde av bilen, ein bør likevel sjekke meir trivielle ting som skader i lakken, om inventaret er reingjort, osv.

 

Eg synes det kjem ein del ann på pris, det er eit skjæringspunkt ein stad. På billege bruktbilar så er det sjølvsagt meir som kan være galt og som ein kan oppdage med grundige undersøkelser, men samtidig så er det også eit spørsmål om kor mykje tid ein skal bruke på å gjennomføre kjøpet også.

 

Sjølv om bilen ser bra ut og har all dokumentasjon i orden så kan det være mange feil som oppstår. Det avgjerande spørsmålet er likevel om det er feil som ein kjem nokon veg med å reklamere mot selger på. Selger skal tross alt berre opplyse om det ein veit, samt det ein må forstå at kjøper har interesse av å vite om. Heller ikkje selger kan svare for alle eventualitetar som kan skje.
Det er her forhandlingane om pris kjem inn. Selger vil sjølvsagt få mest mulig for bilen, men om prisen er for høg så vil kjøper stå sterkare i ein reklamasjonssak fordi bilen ikkje samsvarar med forventningane som kjøper hadde grunn til å ha basert på pris og forholda ellers.
Om kjøper kjøper bilen alt for billig så blir det også vanskelegare å reklamere på feil fordi bilen i større grad oppfyller dei forventningane som kjøper hadde grunn til å forvente. Kostar bilen 50 000 kr mindre enn listepris så må ein også forvente at det er 50 000 kr mindre bil for pengane.

Lenke til kommentar

Jeg er lang, og trenger å prøve den relevante modellen for å sjekke at jeg får plass.

Jeg er skeptisk til å kjøpe bruktbil usett. Fra forhandler og med NAF-test gjør det naturligvis tryggere.
 

Min erfaring er at folk har svært forskjellig definisjon av «strøken», og bilder fanger ikke alle detaljer. Mulig at det er jåleri at jeg vil ha en bil uten striper i lakken og rust-bobler, men min erfaring er at det ikke koster noe ekstra. Man betaler for merke, modell og årsmodell. Langt mindre for km-stand og velholdt. Derfor er det lønnsomt (hvis man bryr seg) å shoppe for en som har lav km og er velholdt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke kjøpt en bil jeg ikke har prøvd, er ganske høy så passer ikke i alle biler, men jeg kunne kjøpt nyere bruktbil fra merkeforhandler som fortsatt er innenfor nybilgaranti uten å ha kjørt den eksakte bilen hvis jeg ikke hadde funnet det rette eksemplaret i nærheten. Eldre biler og kjøp fra privatperson hadde jeg ikke gjort uten prøvekjøring

En kompis av meg var i prosessen med å flytte hjem fra utlandet og trengte bil fra dag en når han kom hjem. Han fant en Golf på finn, kjøpte en flybillett til meg og jeg henta bilen for ham. Da brukte vi en tjeneste der han betalte inn kjøpesum på forhånd til ett firma, kjøperen får da beskjed om at pengene er hos dem, og kjøper får utbetalt pengene når han sender inn kopi av kjøpskontrakt. På den måten hadde han en sikkerhet slik at hvis jeg oppdaget at bilen ikke var i den stand som var beskrevet kunne han trukket seg fra kjøpet eller prutet på prisen. Hadde vi avtalt lavere pris ved overlevering hadde selger fått det beløpet som var skrevet på kjøpskontrakten, og resten hadde blitt ført tilbake til kjøper. Synes det var en grei måte å gjøre det på ved kjøp av bil i annen del av landet

Lenke til kommentar
Selle skrev (3 minutter siden):

Da brukte vi en tjeneste der han betalte inn kjøpesum på forhånd til ett firma, kjøperen får da beskjed om at pengene er hos dem, og kjøper får utbetalt pengene når han sender inn kopi av kjøpskontrakt. På den måten hadde han en sikkerhet slik at hvis jeg oppdaget at bilen ikke var i den stand som var beskrevet kunne han trukket seg fra kjøpet eller prutet på prisen. Hadde vi avtalt lavere pris ved overlevering hadde selger fått det beløpet som var skrevet på kjøpskontrakten, og resten hadde blitt ført tilbake til kjøper.

Hva heter den tjenesten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...