Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke lov med Zippo lighter på skolen


couponkid420

Anbefalte innlegg

En lærer prøvde å beslaglegge Zippo lighteren min idag, men jeg sa den ikke fungerte og jeg prøvde å reparere den for en kompis, deretter sa henne «Men det er ikke tillatt med lighter på skolen». Etter det leste jeg gjennom skolereglementet og det står ikke noe spesifikt om lightere. Det eneste jeg   kan anse som et svakt grunnlag ser er dette:

https://www.sor-odal.kommune.no/getfile.php/13453726-1560515838/Filer/Sør-Odal/Dokumenter/Forskrift om reglement for orden og oppførsel ved Glommasvingen skole.pdf

§ 2-3 Regler for oppførsel
Elevene på Glommasvingen skole skal ha god oppførsel. Det er blant annet god oppførsel å:
a) være hyggelige og høflige mot hverandre
b) ikke utsette medelever, ansatte eller andre man møter i
skolehverdagen for krenkende ord og handlinger, som for eksempel mobbing, diskriminering, rasisme eller vold. Den samme form for hensyn og respekt skal vises på ulike digitale medier.
c) bidra til arbeidsro i timene.
d) delta i undervisningen hele skoledagen.
e) ikke jukse eller forsøke å jukse i skolearbeidet.
f) rette seg etter beskjeder fra de voksne.
g) vise nettvett og følge skolens regler i forhold til bruk av iPad og annet
digitalt utstyr.
h) ikke publisere bilder av eller personopplysninger om elever eller
ansatte uten deres samtykke.
i) vise alminnelig god språkbruk.
j) la andre ha sine private eiendeler og skoleutstyr i fred.
k) oppholde seg på skolens område i skoletiden dersom tillatelse til annet
ikke er gitt.
l) ikke ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre
rusmidler.
m) ikke ha med, og/eller røyke/bruke tobakk/snus. Dette innbefatter også
el-sigaretter o.l.

n) ikke ha med og/eller bruke gjenstander som kan skade personer, bygninger eller inventar på skolen.
o) ikke utføre hærverk på skolens bygninger og/eller eiendeler.

Men det virker som et ganske dårlig grunnlag for å beslaglegge en lighter, med tanke på at den ikke fungerer og at det kan anses som et samleobjekt. I tillegg står det «Ikke ha med gjenstander som kan skade personer» det betyr at jeg ikke kan ha med blyant fordi den kan være spiss og det er da mulig å skade noen, eller ha med hoppetau fordi jeg kan kvele noen. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1aba7...76f

Google sier barne og ungdomskole, så ikke noe stort behov for lighter der.

Men det han uthevet er jo litt vel vagt. Er jo null problem å skade noen stygt med en blyant eller penn hvis man vil, funker fint som stikkvåpen det hvis noen absolutt vil. Papirkutt er jo også å skade noen, så man kan trekke den langt hvis man vil.

Anonymous poster hash: 1aba7...76f

Lenke til kommentar

Lærere på ungdomsskolen er vandt med pøbelungdommer som leker med lightere eller andre gjenstander med skadepotensiale. De nøler ikke med å konfiskere slike ting, spesielt om du har en dårlig trynefaktor.

Jeg regner med at du kan få den tilbake etter skoletid om du spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror læreren har god dekning i punkt n. Blyant og penn er nødvendige verktøy for å kunne delta i undervisning og for å gjøre skolearbeid. En lighter er ikke det. Formålet med en lighter er å sette fyr på ting, og siden du ikke har lov til å røyke så er det vel ikke noen grunn til at du skal ha en lighter med deg?

Angående din argumentasjon: Hvorfor skal du i det hele tatt ha med et "samleobjekt" på skolen?

Ellers: deretter sa hun.

Og neste gang du tar med lighter eller liknende. La den ligge fint i bukselomma uten å ta den opp, så slipper du at læreren konfiskerer den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her synes jeg TS skal påpeke ovenfor skolens ledelse at denne setningen gir null mening:

g) vise nettvett og følge skolens regler i forhold til bruk av iPad og annet
digitalt utstyr.

 

Det er rett og slett gal bruk av " i forhold til" all den tid dette er et sammenligningsbegrep.

Lenke til kommentar
Gjest 74e12...ea7
On 4/8/2021 at 11:30 AM, Thorsen said:

Jeg tror læreren har god dekning i punkt n. Blyant og penn er nødvendige verktøy for å kunne delta i undervisning og for å gjøre skolearbeid. En lighter er ikke det. Formålet med en lighter er å sette fyr på ting, og siden du ikke har lov til å røyke så er det vel ikke noen grunn til at du skal ha en lighter med deg?

Angående din argumentasjon: Hvorfor skal du i det hele tatt ha med et "samleobjekt" på skolen?

Ellers: deretter sa hun.

Og neste gang du tar med lighter eller liknende. La den ligge fint i bukselomma uten å ta den opp, så slipper du at læreren konfiskerer den.

Har ikke ts lov til å røyke etter skoletid mener du? 

Anonymous poster hash: 74e12...ea7

Lenke til kommentar
Gjest 74e12...ea7
On 4/8/2021 at 11:30 AM, Thorsen said:

Jeg tror læreren har god dekning i punkt n. Blyant og penn er nødvendige verktøy for å kunne delta i undervisning og for å gjøre skolearbeid. En lighter er ikke det. Formålet med en lighter er å sette fyr på ting, og siden du ikke har lov til å røyke så er det vel ikke noen grunn til at du skal ha en lighter med deg?

Angående din argumentasjon: Hvorfor skal du i det hele tatt ha med et "samleobjekt" på skolen?

Ellers: deretter sa hun.

Og neste gang du tar med lighter eller liknende. La den ligge fint i bukselomma uten å ta den opp, så slipper du at læreren konfiskerer den.

Har ikke ts lov til å røyke etter skoletid? 

Anonymous poster hash: 74e12...ea7

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært lærer hadde jeg konfiskert den med en gang, elever på barne- og ungdomsskolen skal ikke gå rundt med lightere. Du har ingen sak her. Tidene forandrer seg kanskje ikke så mye som man tror, det er altså enda dritkult å gå rundt med Zippo altså?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Guest 74e12...ea7 said:

Har ikke ts lov til å røyke etter skoletid mener du? 

Anonymous poster hash: 74e12...ea7

 

On 4/8/2021 at 11:30 AM, Thorsen said:

Og neste gang du tar med lighter eller liknende. La den ligge fint i bukselomma uten å ta den opp, så slipper du at læreren konfiskerer den.

🙃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...