Gå til innhold

Om du skulle startet all utdanning fra scratch


Økotob

Anbefalte innlegg

Med tanke på dagens samfunnssituasjon eller andre faktorer, hadde du om du fikk muligheten til å spole tilbake tiden og starte videregående, høyskole/universitet eller annen form for utdanning på nytt, valgt samme linje og utdanningsløp? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

(Om noen måtte lure. Jeg er 16 år, begynner på elektrikerfaget til høsten, men vet innerst inne at jeg etter noen år i den bransjen, vil studere videre. Er derfor litt på leting etter hvilke muligheter jeg har, samt hva folk i dag tenker når de ser tilbake på sin utdanning satt i sammenheng med deres jobbsituasjon.)

Endret av Økotob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Økotob skrev (På 7.4.2021 den 15.05):

Med tanke på dagens samfunnssituasjon eller andre faktorer, hadde du om du fikk muligheten til å spole tilbake tiden og starte videregående, høyskole/universitet eller annen form for utdanning på nytt, valgt samme linje og utdanningsløp? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

(Om noen måtte lure. Jeg er 16 år, begynner på elektrikerfaget til høsten, men vet innerst inne at jeg etter noen år i den bransjen, vil studere videre. Er derfor litt på leting etter hvilke muligheter jeg har, samt hva folk i dag tenker når de ser tilbake på sin utdanning satt i sammenheng med deres jobbsituasjon.)

Eg kjenne 4-5 som "skulle jobbe litt også studere videre". De var helt bestemt og 100% sikre på det - ingen av de har studert noe siden. Flere ulike faktorer, men that's the fact. Så eg ville vert forsiktig med denne planen, med mindre du ser for deg å jobbe som elektriker ut arbeidslivet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville gjort noe annerledes egentlig. Det eneste ville vært å studere mer å jobbe mindre. Alltid jobbet veldig mye mens jeg studerte. Det er noen småting jeg ville endret på som første året på videregående og ett forkurs på universitetet. Jeg gikk slik:

Grunnkurs mekanisk (reform 94)

Vg1 elektro

Vg 2 automasjon

Forkurs til ingeniør

Vg 3 automasjon

Lærling i automatiker faget

Bachelorgrad i elektro med fordypning i Automasjon (y-veien)

Sistnevnte har jeg tatt i tillegg til full jobb og det har tatt sin tid. Skulle gjerne endret til å studere fulltid.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (8 timer siden):

Eg kjenne 4-5 som "skulle jobbe litt også studere videre". De var helt bestemt og 100% sikre på det - ingen av de har studert noe siden. Flere ulike faktorer, men that's the fact.

At jeg velger yrkesfag har flere grunner. Jeg er absolutt ikke skolelei, nesten tvert i mot. Jeg velger å nevne de mest åpenbare for å holde meg anonym: jeg kommer raskere inn på boligmarkedet, jeg får erfaring fra yrkeslivet, jeg kan være elektriker i egen bolig etter 3 år i jobb, fagbrev og bachelor/master kan være attraktivt på arbeidsmarkedet osv.

aomt skrev (8 timer siden):

Så eg ville vert forsiktig med denne planen, med mindre du ser for deg å jobbe som elektriker ut arbeidslivet. 

@aomt Jeg ser den, men det er ingen fare for at jeg blir værende i elektrikeryrket. Godene som elektriker ser jeg kun de første årene, etter det er det plager i rygg og nakke, samt ræva pensjon.

Jeg ser gjerne for meg den veien @Salvesen. har gått, men da som elektriker + elektroingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville valgt et informatikk-fag, feks programmering eller informasjonssikkerhet som begge blir bare mer og mer aktuelle.

En annen tanke kunne vært å kombinere informatikk og helse.

I dag er jeg så og si kun internt utdannet/kurset i min bedrift, men har da gått greit det og :) litt av grunnen til at jeg ikke gikk IT veien er nok siden det skorter litt på matematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk IKT Servicefaget og tok fagbrev. Jobbet med IT siden, og kunne ikke vært mer fornøyd med valget.
Valget om å gå IKT Servicefaget ble egentlig gjort for meg, da jeg alltid har hatt en stor interesse for IT og teknologi, samtidig begynte jeg å bli skolelei og var ikke interessert i å gå bachelor/master.

Skader ikke at jobben jeg har er meget godt betalt og fleksibel heller.

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Økotob said:

Jeg ser gjerne for meg den veien @Salvesen. har gått, men da som elektriker + elektroingeniør.

Jeg har gjort litt av det samme som Salvesen men innenfor flere fag. Noe av utdanningen har vært på valig måte og ordinært, på heltid og noe har vært ved siden av jobb. Utdanningen ved sisen av jobb har egentlig kommet som et resultat av nye jobber med behov for ny kompetanse. 

Jeg vil si det slik at det aller viktigste, det er å velge noe som man synes er gøy og som passer for de interessene som man har, for da blir hverken jobb eller viderutdanning til et "ork", det blir til noe man holder på med for fornøyelsens skyld.

Hva som er "gøy" og hva man interesserer seg for, det vil jo sånn sett være individuelt, slik at det vil være lurt å følge "egne preferanser".

Hva som er aller mest gøy, det er jo selvfølgelig elektrofagene, sånn sett fra mitt ståsted.

Hvis jeg skulle utdanne meg innenfor elektrikerfaget da hadde jeg nok selvfølgelig tatt med meg "det tradisjonelle", men samtidig også det som går på "smarthus" og "inteligente bygninger". 

Videre framover så hadde jeg tenkt mer i retning av automatisering, robotisering, Industri 4.0, Internet of Things, kommunikasjonssystemer, osv.

Vil si at fagbrev som elektriker eller fagbrev som automatiker er en veldig bra plattform og utgangspunkt videre. I dag så er det jo også slik at man kan holde på meg alle typer videreutdanning og kompetanseoppbygging ved siden av jobb og via Internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Økotob skrev (På 7.4.2021 den 15.05):

Med tanke på dagens samfunnssituasjon eller andre faktorer, hadde du om du fikk muligheten til å spole tilbake tiden og starte videregående, høyskole/universitet eller annen form for utdanning på nytt, valgt samme linje og utdanningsløp? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

(Om noen måtte lure. Jeg er 16 år, begynner på elektrikerfaget til høsten, men vet innerst inne at jeg etter noen år i den bransjen, vil studere videre. Er derfor litt på leting etter hvilke muligheter jeg har, samt hva folk i dag tenker når de ser tilbake på sin utdanning satt i sammenheng med deres jobbsituasjon.)

 

I dag utdannet bachelor økonomi, + flere andre økonomifag og snart bachelor hr & personalledelse.

 

Hadde 100% valgt yrkesfaglig utdannelse. Elektriker, Rørlegger, tømrer/betongfag evt kommet meg offshore.

Veien:

Fagbrev--> teknisk fagskole/bachelor. Minimum. Master bonus om jeg hadde vært tidlig nok i dag. Svært så som slår lønn etc over et liv sammenlignet med fagarbeidere innenfor el/rør/betong i Norge. Spesielt om du kan fylle på med fagskole etc.

 

Husk at du med elektriker fagbrevet, relativt lett kan ta andre fagbrev også(som f.eks etterhvert automatiker). Du kan også bli hjelpearbeider med god lønn i f.eks heismontørfaget om du er heldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heismontørfaget er nær beslektet med elektrikerfaget og etter VG2 elektriker så kan man enten søke læreplass innenfor elektrikerfaget eller heismontørfaget.

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/heismontor/y/vgo/v.el/v.el3009

Et annet interessant og "morsomt fag", det er jo "Rov faget" men her skal man gå VG2 automatiker:

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/fu-operator

I løpet av VG2 så er det vanlig å ha utplasseringsperioder i bedrift. Da er det lurt å prøve ut fag og bedrifter man kunne tenke seg og ellers "å få en fot innenfor".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Artig tråd.

Dessverre hadde jeg ikke foreldre (eller lærere) som fortalte meg hvor viktig det var med skole og utdannelse som ung. Dette var på 90-tallet. Kanskje er det litt annerledes nå. Skulket mye, men fikk tatt utdannelse som kokk. Fysisk tung og tøff jobb helsa ikke tålte, så ble det fagbrev i helsearbeiderfaget etterpå. Ble vant til penger fra jobb, så noe høyere utdannelse ble det aldri - og plutselig føler man seg for gammel for alt.... jaja. 

Kunne jeg tatt alle valg igjen: Allmennfag (heter det ennå det?) på vgs og satset knallhardt for topp score. Deretter studert statsvitenskap og lært meg enten Kinesisk eller Russisk. Kanskje forsøkt å bli psykolog i tillegg for å "toppe det hele". 

Det å lære seg et språk i en verdensdel under sterk utvikling åpner ekstremt mange muligheter. Tenkt deg en vaskeekte nordmann som snakker flytende Kinesisk. Hvor viktig en slik person kan være innen handel, økonomi, politikk, forskning - you name it. En slik person kan være bindeleddet mellom så uendelig mye forskjellig. Med solide forkunnskaper innen økonomi, administrasjon, politikk og historie (slik at man forstår kulturen) er kanskje det mest verdifulle man kan tilegne seg av kunnskap i dag. Slik jeg ser det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lock-Aze skrev (10 timer siden):

Elektro først, så læringetid, deretter påbygging og bachelor/master i noe yngre alder. Med fokus på teknologi og ledelse. 

En bedre vei er forkurs eller y-veien. Indøk er jo poppis feks. Men med en bachelor/master innenfor teknologi (ingeniør) med kurs innenfor ledelse er jo også relevant. Jeg tar LED+ i år, og har teknisk utdannelse (elektro/automasjon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

En bedre vei er forkurs eller y-veien. Indøk er jo poppis feks. Men med en bachelor/master innenfor teknologi (ingeniør) med kurs innenfor ledelse er jo også relevant. Jeg tar LED+ i år, og har teknisk utdannelse (elektro/automasjon).

Holder med Salvesen. Det er gode råd. Og et annet: Ikke hopp over læretiden og fagbrevet det er viktig å ha med "i den store sammenheng og i et lengre perspektiv".

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

En bedre vei er forkurs eller y-veien.

Ja. Jeg leste at vg4 påbygg kun gir generell studiekompetanse, og ikke spesiell studiekompetanse ( FYS1 og R1+R2) som man trenger for ingeniørutdanning. Dersom man skulle få FYS1, R1 og R2 måtte man lese pensum på egenhånd og ta privatisteksamen.

Y-veien så mye hyggeligere ut, men dog litt mer intensivt, hvor matten og fysikken er integrert i den treårige bacheloren.

Utdanningsløpet blir da seende slik ut: Fagbrev elektriker --> 12 mnd i jobb --> elektroingeniør via y-veien.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (9 minutter siden):

Fagbrev pluss fagskole er også en meget bra kombinasjon. Da kan man for eksempel gå opp til installatørprøven og stå faglig ansvarlig for en installatørbedrift. (Etter nødvendig erfaring.)

Jepp. Har tenkt tanken, men vil anta at en bachelor er "mer verdt", og kan likevel da ta elektroinstallatørprøven dersom jeg har minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Da vil utdanningsløpet se slik ut: Fagbrev elektriker (5 år) --> 12 mnd i jobb --> elektroingeniør via y-veien (3 år) --> 3 år i jobb som ingeniør --> elektroinstallatørprøven (6 mnd med litt forberedelse evt. kurs).

Dette vil ta 5+1+3+3+0,5= 12,5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...