Gå til innhold

Jobbmuligeter med dobbel bachelor


Anbefalte innlegg

Heisann :)

Om 2 måneder er jeg ferdig med en dataingeniør grad med fordypning i AI og planen var igrunn å ta en master videre.. men dette har jeg begynt å revurdere. Har bakgrunn som rådgiver i bankbransjen. Før jeg startet som rådgiver fullførte jeg en bachelor i økonomi og administrasjon.

"Drømmejobben" vil være å kunne jobbe i et utviklingsprosjekt med muligheten for å jobbe seg opp til et større ansvar, som ikke bare er rent teknisk. Vet dette er ganske så vagt forklart, men jeg er like glad i mennesker og kommunikasjon som jeg er i å sitte og programmere.

Så nå lurer jeg rett og slett på om det data+økonomi åpner noe muligheter for stillinger jeg ikke har tenkt over. Eller om dette er en kombinasjon som arbeidsgivere ikke tenke over. Jeg vil vel anta at dette går i skyggen av de med en faktisk fullført master e.g. sivøk, indøk eller noe it-relatert master.

Trenger litt innspill for å bestemme meg til hva jeg skal gjøre mot våren. Jobb eller master.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, zanta said:

Jeg har utdannelse innen både IT og økonomi selv, og det er en attraktiv kombinasjon. For å utnytte kombinasjonen kan du søke stillinger i IT-bedrifter som leverer IT-tjenester til bank og finans, eller IT-avdelinger i større banker.

Jeg vet der er mange jobber som dreier seg om å utvikle/programmere økonomi- og it-løsninger/programvarer for slike bedrifter.

Lenke til kommentar

Er jo helt kongekompetanse det der. Gikk selv videre på master fordi jeg trodde jeg måtte, og ser i ettertid at det var fullstendig meningsløst. Mesteparten av jobben lærer man på jobb, med mindre det er snakk om særlige profesjonsstudier (et begrep som etter hvert er blitt fullstendig utvannet av skolene). To år ekstra studielån, to færre årslønner, to år mindre erfaring, osv. For hva? For å "kvalifisere" meg litt til? Jeg garanterer at du finner en bråte spennende jobbannonser på Finn, hvor du er alt fra sånn passe til svært godt kvalifisert allerede nå. Finn 10 annonser og send avgårde søknader. Det verste som kan skje er jo at du får et jobbtilbud du takker nei til. Noen arbeidsgivere tror de trenger folk med mastergrad men jeg har en hypotese om at det stort sett er fordi de selv har det, og de har et behov for å rasjonalisere sitt eget valg. Klart du stiller litt sterkere i konkurranse om jobbene men i virkeligheten koker det ned til hva du vil bruke de neste to åra på.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! 

Jeg har kiket litt på diverse jobb annonser, spesielt i de store selskapene som kombinere dette. Men jeg ser at fleste annonser ønsker master studenter. Er det fortsatt verdt å søke på disse eller er det waste of time?

Dere som jobber innen økonomi og it, hva gjør dere idag?

Lenke til kommentar

Den hypotesen min om rasjonalisering er jo litt flåsete men spør deg selv _hvorfor_ de ønsker mastere. Er det de ekstra 120 stp? Du har jo 2x180, hele 60 mer enn en tilsvarende "5-åring". To år ekstra på skolebenken? Du har jo tre år ekstra. Eldre, og mer modne kandidater? Du har jo minst ett år mer, og i tillegg har du praktisk arbeiderfaring. Noen fag på et "høyere nivå"? Vet ikke helt jeg. Min erfaring er at jo høyere opp man kommer jo snevrere blir fagene, en spesialiserer seg mer men fagene blir ikke nødvendigvis noe "høyverdige" av den grunn. Noen fag bygger virkelig videre mens i andre blir det mye repetisjon. Nødvendigvis en bra ting? Eller påkrevd fra arbeidsgivers side? Tja, det varierer nok.

En annen sak er konsulentbransjen, hvor du skal selges til en kunde. Selskapet kan ta bedre betalt for deg, og kunden (som selv har master) tror de får mer verdiskapning ut av en master så det er noe de krever.

Skader ikke å prøve. Jeg ville MYE heller tatt et screeningintervju med deg enn med en som har gått raka veien vgs->fem år. Trenger en som kan gjøre jobben, og skape verdier.

Lenke til kommentar
Jaerny skrev (På 8.4.2021 den 17.14):

Takk for svarene! 

Jeg har kiket litt på diverse jobb annonser, spesielt i de store selskapene som kombinere dette. Men jeg ser at fleste annonser ønsker master studenter. Er det fortsatt verdt å søke på disse eller er det waste of time?

Dere som jobber innen økonomi og it, hva gjør dere idag?

Forstatt verdt å søke vil jeg si. Koster verken deg eller bedriften mye å ha et innledende intervju. De vil jo ha flinke folk først og fremst, ikke bare utdanning som teller. 

Hvis du er mest interessert i å jobbe med en type prosjektleder eller lederstilling og ikke så teknisk ville jeg satset på dette først. Da det er en ganske stor forskjell mellom det å være prosjektleder og det å jobbe teknisk. 

Med mindre du ønsker å jobbe teknisk for å få den forståelsen først.

Lenke til kommentar
Jaerny skrev (På 8.4.2021 den 17.14):

Men jeg ser at fleste annonser ønsker master studenter. 

Dei fleste arbeidsgivere ser på talet på relevante studiepoeng og sidestiller dobbel bachelor med master. Du vil derfor sjå at mange lyser etter kandidatar som har master nivå, ikkje nødvendigvis master. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...