Gå til innhold

Oppgradering av pc


Varis

Anbefalte innlegg

Siden skattemeldinga ga meg en gladmelding må jeg nesten bruke de på å oppgradere pc'en så jeg slipper å irritere meg over at jeg ikke får streama og ha bra nok grafikk.

Etter hva jeg har skjønt trenger jeg egentlig det meste, men er for glad i kabinettet mitt til å gi fra meg det og må da ta det bit for bit! Dessverre er det lenge siden jeg bygde den sist og kunnskapet rundt hva som passer sammen o.l. har blitt borte siden den gang! Pr nå har jeg intel core i5 og NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB og om jeg har forstått rett må jeg bytte både hovedkort, skjermkort, cpu, strømforsyning, ram og wifi (mest fordi den er dritgammal og treig).

Nå spiller jeg hovedsakelig WoW, men har f.eks havnet innpå Outriders nå, samt tidvis Ark og har lyst til å prøve med på Warzone. Alle spilla greier jeg å kjøre, men skulle gjerne hatt det litt bedre, samt at det hadde vært gøy og få vært med på felles streaminga med venner som da ikke funker fordi twitch sier jeg har for ræva pc!

Noen som har noen peiling på ting som passer sammen? Tenker jeg bruker 8-10K på dette, håper da det er nok. Vifter o.l. har jeg nok av, samme med harddisk så er kun de tingene som er viktigst tydeligvis 😄

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/7/2021 at 12:33 PM, Varis said:

Siden skattemeldinga ga meg en gladmelding må jeg nesten bruke de på å oppgradere pc'en så jeg slipper å irritere meg over at jeg ikke får streama og ha bra nok grafikk.

Etter hva jeg har skjønt trenger jeg egentlig det meste, men er for glad i kabinettet mitt til å gi fra meg det og må da ta det bit for bit! Dessverre er det lenge siden jeg bygde den sist og kunnskapet rundt hva som passer sammen o.l. har blitt borte siden den gang! Pr nå har jeg intel core i5 og NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB og om jeg har forstått rett må jeg bytte både hovedkort, skjermkort, cpu, strømforsyning, ram og wifi (mest fordi den er dritgammal og treig).

Nå spiller jeg hovedsakelig WoW, men har f.eks havnet innpå Outriders nå, samt tidvis Ark og har lyst til å prøve med på Warzone. Alle spilla greier jeg å kjøre, men skulle gjerne hatt det litt bedre, samt at det hadde vært gøy og få vært med på felles streaminga med venner som da ikke funker fordi twitch sier jeg har for ræva pc!

Noen som har noen peiling på ting som passer sammen? Tenker jeg bruker 8-10K på dette, håper da det er nok. Vifter o.l. har jeg nok av, samme med harddisk så er kun de tingene som er viktigst tydeligvis 😄

Du nevner ikke hvilken generasjon i5 du har :) Mulig du kan slippe unna med å oppgradere CPU? 

Twitch recommends that your PC has at least an Intel Core i5-4670 or the AMD equivalent, and 8GB of RAM. Your graphics card isn't as important a consideration for streaming, but Twitch says it should be at least DirectX 10 compatible. Though if you want to play a modern game, DirectX 11 or 12 is required.

Endret av aznor
Lenke til kommentar
aznor skrev (16 timer siden):

Du nevner ikke hvilken generasjon i5 du har :) Mulig du kan slippe unna med å oppgradere CPU? 

Twitch recommends that your PC has at least an Intel Core i5-4670 or the AMD equivalent, and 8GB of RAM. Your graphics card isn't as important a consideration for streaming, but Twitch says it should be at least DirectX 10 compatible. Though if you want to play a modern game, DirectX 11 or 12 is required.

Godt jeg husker å skrive alt ja! Har en 3570, så den er out of date gitt! Grafikkortet tror jeg at jeg kan slippe unna med litt tild i verstefall

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hvordan socket 3570 benytter... Mulig du kan slippe billig unna ned en ny CPU? Evt nytt mobo med CPU dersom RAM passer? Sikkert mange som skal oppgradere i disse dager, så du kan nok finne et mobo/CPU/minne som vil fungere på finn :) 

Lykke til med oppgraderingen!

Lenke til kommentar
aznor skrev (23 timer siden):

Husker ikke hvordan socket 3570 benytter... Mulig du kan slippe billig unna ned en ny CPU? Evt nytt mobo med CPU dersom RAM passer? Sikkert mange som skal oppgradere i disse dager, så du kan nok finne et mobo/CPU/minne som vil fungere på finn :) 

Lykke til med oppgraderingen!

Mulig jeg kan bytte litt her og der, men så spørs det hvor lenge det er godt nok da. Alt bortsett fra grafikkortet er fra jeg bygde pc'en i 2012. Så det er "gammeldags" ram o.l. Strømforsyninga er også på maks og burde nok byttes ut.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (19 timer siden):

Hvor mye penger ønsker du å bruke?

 

Som jeg skrev, tenker en 8-10 K. Har kikka på helt ny pc, men da må jeg jo dra over harddisker og annet, og det er sikkert lettere, men som sagt, jeg liker kabinettet mitt. Ser komplett har oppgraderingspakker, men blir litt usikker på de og.

Vil f.eks dette + en ny strømforsyning være nok kanskje? Ser det ikke er noe wifi i hovedkortet, så må evt ha det og da, for min er ganske dårlig.

Endret av Varis
Lenke til kommentar

Linken du linket fungerer ikke. Om jeg var deg, ville jeg solgt den maskinen du har. Jeg vet ikke hvilken i5 prosessor du har, men har du f.eks en i5 6600k og 16gb ram, så får du i hvertfall 5000 for maskinen din. Med 11-13.000 kroner får du en veldig god maskin på finn.no. Typ 2060/2070 skjermkort og en Ryzen 2600x/3600 eller i5 8600 (og bedre) til den prisen. Det vil være en solid oppgradering fra det du har i dag

Lenke til kommentar
CetOr skrev (1 time siden):

Linken du linket fungerer ikke. Om jeg var deg, ville jeg solgt den maskinen du har. Jeg vet ikke hvilken i5 prosessor du har, men har du f.eks en i5 6600k og 16gb ram, så får du i hvertfall 5000 for maskinen din. Med 11-13.000 kroner får du en veldig god maskin på finn.no. Typ 2060/2070 skjermkort og en Ryzen 2600x/3600 eller i5 8600 (og bedre) til den prisen. Det vil være en solid oppgradering fra det du har i dag

Så rart, får prøve å ikke lime den inn i ordet: https://www.komplett.no/product/1179742/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i9-9900k-z390

Intelen min er en Intel® Core™ i5-3570K CPU @ 3.40GHz og har pr nå kun 8 gb ram. Dessuten skal delene jeg har til overs gå til samboeren da hans er i litt dårliger stand enn min, men han fikk baksmell, så ingen oppgradert pc på han enn så lenge 😄

Men jeg foretrekker å bygge pc'en selv enn å kjøpe en brukt en, har dårlig erfaring med deler på og pc'er forsovidt på finn.no så redd for å falle i fella enda engang. Da velger jeg heller å oppgradere enda mer på nytt senere for så fort folk ser ett jentenavn prøver å prakke på meg ting jeg vet jeg egentlig ikke trenger!

 

Endret av Varis
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra 1060 til 3070 i helgen. Jeg fikk solgt mitt 1060 6 GB kjøpt i des 2016 til 3 000! (Betalte 2 790 for det helt nytt!) og hadde flere som stod på venteliste. Hvis du sender meg en pm kan jeg hooke deg opp med dem, så kan du høre om du får den prisen hos dem også. Da er det mulig du kan strekke budsjettet litt. Ville kanskje anbefalt å gå for amd-kort hvis det er til gaming, da det ellers blir for dyrt med de pressede prisene i dagens marked som det spesielt er på nvidia-kortene. _Jeg fikk et 6700xt som visstnok skal være ganske greit til 6799 ( XFX Radeon RX 6700 XT QICK 319 Core - Skjermkort - Komplett.no )

Jeg ville kjøpt denne (om så bare for delene!) til 5900 - da har du prosessor, grei ram, SSD, og ok nok psu
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=213277036

Så selger du 1060 for finn for 3k (du får hvertfall 2,5 - jeg hadde bud på det på 10 min, og det ligger faste ønskes kjøpt annonser på det beløpet). Da er prisen nede i ca 3k. Da har du 7k å bruke på skjermkort.

Lenke til kommentar
CetOr skrev (23 timer siden):

Jeg ville forøvrig også gått for 10700k istedenfor. Nyere generasjon, hovedkort og bittelitt bedre prosessor til samme pris

Tenker du på prossesoren? Eller surrer jeg?

Og jeg spør som en idiot fordi hodet ikke funker nå, denne har 10850K, så antar den da er bedre enn 10700K?

https://www.komplett.no/product/1178768/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i9-10850k-z490#custom-parts-list

Endret av Varis
Lenke til kommentar

Så heller gått for:

https://www.komplett.no/product/1164839/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-10850k-prosessor
https://www.komplett.no/product/1162742/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-212-argb-black    (Usikker på om det er noe vits å bytte ut denne med noe billigere som ikke er RGB)
https://www.komplett.no/product/1158108/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z490-f-gaming-hovedkort
https://www.komplett.no/product/1139422/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-ripjaws-v-ddr4-3600mhz-16gb

Og disse som ram brikker kanskje?

Regner med jeg kan overleve med grafikkortet litt til i verste fall, dt er jo ikke så gammelt som resten. Strømforsyning må jeg sjekke hva jeg har, men regner automatisk med at jeg trenger mer, da er vel denne nok? Eller burde jeg gå høyere?
https://www.komplett.no/product/1135157/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/cooler-master-mwe-bronze-v2-750w

Også tenker jeg dette nettverkskortet. Burde lagt kabel, men det blir mye knot og borring mellom vegger for at det ikke skal bli for stygt.
https://www.komplett.no/product/1146481/datautstyr/nettverk/nettverkskort/tp-link-archer-tx3000e-nettverkskort#

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...