Gå til innhold

Sjekk om du er berørt av Facebook-lekkasjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Harald Brombach (digi.no) said:

Humm... Artikkelen er grei. Påstanden ville jeg endret til "kanskje", for Have I Been Pwned har data fra enorme datalekkasjer fra før også, med milliarder av linjer lekkede personopplysninger. Det er bra å sette lys på lekkasjer så folk blir mer opplyste om hva som skjer med deres data, og det er bra å gjøre folk oppmerksom på denne tjenesten fordi det gir dem en mulighet til å oppdage at deres egne data har blitt lekket, kanskje noen ganger med passord, kanskje noen ganger med kredittkortinformasjon.

Men det er ikke bra om folk tror tjenesten er noe de bare trenger bruke denne ene gangen, i forbindelse med denne ene lekkasjen. Strengt tatt bør vi jevnlig sjekke der for å se om vi er berørte av en av de mange lekkasjene som har blitt oppdaget og lagt inn der. 

Forresten er det også bra om folk er skeptiske til tjenesten, og tenker over hva de sender dit eller tilsvarende tilsynelatende hjelpsomme tjenester. F.eks. går det an å sende et passord for å sjekke om det er et kjent passord fra en lekkasje - det bør man aldri gjøre med et passord som fortsatt er i bruk noe sted. 

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (20 minutter siden):

Facebook feiler igjen.

Det er deres oppgave å opplyse dem som er berørt om fadesen. Men de rører ikke en finger for å følge opp brukerne.
Jeg håper enda flere innser hvor elendig Facebook håndterer kundene sine og sletter kontoene. Dette selskapet er en stggedom!

Begynner å ligne mer på en dårlig vits jo mer dritt man finner om facebook, blir ikke veldig lenge før jeg bare sletter hele dritten.

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (11 timer siden):

Begynner å ligne mer på en dårlig vits jo mer dritt man finner om facebook, blir ikke veldig lenge før jeg bare sletter hele dritten.

Tanken har streifet meg også, ja. Har med jevne mellomrom en gjennomgang av ting og tang og får mer og mer irrelevant reklame opp i feeden min, noe som jeg ser som et tegn på at jeg har en viss (men dog begrenset) suksess med å ikke legge for mange spor igjen etter meg.

Tok for øvrig en sjekk på telefonnummeret, og fikk heldigvis "grønt" resultat. Det var da noe...

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (3 timer siden):

Tanken har streifet meg også, ja. Har med jevne mellomrom en gjennomgang av ting og tang og får mer og mer irrelevant reklame opp i feeden min, noe som jeg ser som et tegn på at jeg har en viss (men dog begrenset) suksess med å ikke legge for mange spor igjen etter meg.

Tok for øvrig en sjekk på telefonnummeret, og fikk heldigvis "grønt" resultat. Det var da noe...

Har noen messenger grupper jeg har lyst å ta vare på, men det er egentlig bare det. Nå kan man bruke messenger uten Facebook også så håper det passer at jeg slipper å ha Facebook, er bare lei av platformen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, code- said:

Et vilkårlig telefonnummer er ikke verdt noe som helst hvis den ikke er knyttet til annen informasjon.

Det er ikke bare-bare å være anonym på nett. 

Telefonnummeret ditt er knyttet til din IP dersom du ikke går gjennom en VPN, og din IP kan si noe om din leverandør og noe (svært unøyaktig) geolokasjon. I tillegg kan en nettside etterspørre den informasjonen nettleseren kan hente ut, inklusive fingerprinting. Fingerprintingen din er unik for deg, og brukes til tracking som et mer diabolsk alternativ til cookie-tracking. Dersom du ikke blokkerer tredjepartstjenester og cookies, kan det også knyttes til det, og det vil da kunne bety facebook- og google-brukeren din.

Og i Norge er det mulig å hente ut personinformasjon bare med utgangspunkt i telefonnummer. Så en ondsinnet tjeneste kan mashe sammen alt dette, knytte mot deg personlig. Det kan naturligvis sammenfalle med annen informasjon som er hentet fra alle andre tjenester, inklusive alle lekkasjer. Merk: denne tjenesten er spesialist på å hente informasjon fra lekkasjer. 

Når det er sagt, har denne tjenesten et godt rennomé. Jeg ville vært langt mer skeptisk til for eksempel Facebook eller enda verre MyHeritage, som primært samler biometriske data - og også har hatt lekkasje. En av lekkasjene jeg har blitt rammet av, er fordi min mor ukritisk og naivt har sendt all informasjon om hele familien nedover dit. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...