Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

3000w varme trenger nedkjøling


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en bitcoin farm som gir av seg 3000w og nå holder ikke lenger varmepumpa jeg har installert til nok nedkjøling.

Ser etter en aircondition som vil kunne holde rommet på 18-23c selvom det er varmeutslipp på 3000w. Selvfølgelig hjelper varmepumpa mi på - men kan ikke skru den ned under 16c med cooling program og varmen i rommet tar fullstendig over.

Ser etter en løsning for dette - gjerne anbefalt aircondition.

Rommet er på 30m2 ca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en skikkelig varmepumpe/air condition med separat inne- og utedel. Evt. en varmepumpe til.

Merk at de kjøler ikke mer jo lavere du stiller temperaturen.

Hvis du tempen i rommet er 30C og du vil ned til 18C så kjøler de like kraftig om du setter den på 29C eller 18C eller 0C.

Edit: På 30m2 burde en egen varmepumpe i rommet holde.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 timer siden):

Du trenger en skikkelig varmepumpe/air condition med separat inne- og utedel. Evt. en varmepumpe til.

Merk at de kjøler ikke mer jo lavere du stiller temperaturen.

Hvis du tempen i rommet er 30C og du vil ned til 18C så kjøler de like kraftig om du setter den på 29C eller 18C eller 0C.

Edit: På 30m2 burde en egen varmepumpe i rommet holde.

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-nz25-tke-310930#detaljer


Dette er pumpa jeg har og den har kjøleeffekt på 3.5kW - burde den da ta unna? Hva med fineværsdager med sol? 

Trenger jeg mer kjøling?


Har vaska og rengjort filter.. Håper det er nok

Lenke til kommentar
10 minutes ago, SkyHead said:

Dette er pumpa jeg har og den har kjøleeffekt på 3.5kW - burde den da ta unna?

 Med 3.000W kontinuerlig tilført så kan vel det i utgangspunktet bli litt lite med en kapasitet på 3.500 hvis varmepumpen skal ta det hele. Det fleste varmepumper er jo laget for å koble ut og inn i driftssykluser, slik at gjennomsnitlig kapasitet blir mindre enn max kapasitet.

Men hvis dette er i et bolighus, finne det ikke andre måter å bli kvitt varmen på, for eksempel sikulere den ut til andre rom i huset? 

Lenke til kommentar

Kjører du varmepumpa for hardt på kjøling kontinuerlig, og spesielt nå når lufta blir varmere og dermed mer fuktig, vil det bli is i innedelen, og du vil miste effekt ganske fort. 

Jeg ville nok heller ventilert rommet med ei vifte, og kvittet meg med varmen på den måten. Billigere er det også. 

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
11 minutes ago, RRhoads said:

Kjører du varmepumpa for hardt på kjøling kontinuerlig, og spesielt nå når lufta blir varmere og dermed mer fuktig, vil det bli is i innedelen, og du vil miste effekt ganske fort. 

Jeg ville nok heller ventilert rommet med ei vifte, og kvittet meg med varmen på den måten. Billigere er det også. 

Støtter den. Og hvis man har 3.000 "gratis watt" til disposisjon så bør man jo bruke dem til å varme opp resten av hustet eller leiligheten, for eksempel ved bruk av en form for kanaler og vifter, eller andre måter å overføre varmen på. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 minutter siden):

Kjører du varmepumpa for hardt på kjøling kontinuerlig, og spesielt nå når lufta blir varmere og dermed mer fuktig, vil det bli is i innedelen, og du vil miste effekt ganske fort. 

Jeg ville nok heller ventilert rommet med ei vifte, og kvittet meg med varmen på den måten. Billigere er det også. 

 

 

Hvilken vifte tenker du på da? Og hva slags kanaler kan jeg bruke?

 

https://www.elkjop.no/catalog/hjem-og-husholdning/inneklima/no-aircondition/aircondition
Er noe av dette ett alternativ?

Husk på - dette er stua mi og må se iltt "estetisk" ut 😛


Men takk for svar så langt,

Lenke til kommentar

Naturlig ventilasjon via luftåpninger i eget rom eller vannkjøling.  I et lukket rom bruker man fort like mange watt på kjøling som man bruker til drift (=varme) med konsumentprodukter.   Det er en grunn til at kjøling med sjøvann via varmevekslere har blitt populært for profesjonelle.

https://e24.no/teknologi/i/awJmpA/naa-summer-det-i-datahallene

Sitat

Den trolig fremste styrken ligger i rimelig kjøling med åtte graders vann fra 100 meters dyp i Mastrafjorden. Tyngdekraften sørger for å fylle et kunstig basseng. Derfra pumpes saltvannet inn til en varmeveksler bygget i ganske så rustfritt titan. Her sildrer sjøvannet side om side med kjølevannet, som sirkuleres inn til rackskapene og holder serverne på et gunstig temperaturnivå.

– Teknologien er velprøvd, og her får vi 100 KW kjøleeffekt med en input på 1 KW, sier driftssjef Tor Kristian Gyland.

 

 

Lenke til kommentar

Nei det er en 4manns bolig

Hvordan monterer jeg den arne? Hva blir inne og hva blir ute? Må jeg borre ett stort hull i veggen?
Jeg er ikke så teknisk annlagt så bruksanvisning kom jeg liten vei med.


Det blir ett stykke til hvor jeg får varme til hvor jeg får montert den,

Endret av SkyHead
Lenke til kommentar
20 minutes ago, SkyHead said:

Hvordan monterer jeg den arne? Hva blir inne og hva blir ute?

Hvis det bare dreier seg om 3.000 watt så vil jeg tro at det aller meste kan transporteres vekk med vifter, og i alle fall i kombinasjon med en varmepumpe. Viften vil vel normalt stå inne, men det behøves jo kanaler og hull i vegger, så her tror jeg at jeg vil anbefale en håndverker som kan "ventilasjon". "jeg borret visst et feil hull" er vel ikke så bra hvis det dreier seg om ventilasjonskanaler i en bolig. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Om kilda for varmen står 7-8m unna - går det bra?

Hva slags hull skal på veggen da? Trenger jeg opptil flere?
Ser den er 100mm, så størrelse med en 120mm pc vifte? Må hulla være så store?


Ser nå du anbefaler kanaler.. 

https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventilasjon/ventilasjonsvifter/ventilasjonsvifte-2000028257
Er det sånne? Er de veldig synlig i taket?

Endret av SkyHead
Lenke til kommentar
55 minutes ago, arne22 said:

Noen slike eller noe lignende som kan sirkulere varmluften der man vil ha den, enten det er i et annet rom eller ut.

https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventilasjon/ventilasjonsvifter/ventilasjonsvifte-2000028257

De der suger så balle at man bør sky de som pesten!

Legg her i litt mer og få en skikkelig sentrifugalvifte. F.eks: https://www.mikrogartneriet.no/products/kanalvifte-400m3t-125mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...