Gå til innhold

Trygg pulsrate?


Anbefalte innlegg

Noen idrettsmedisinere her?

Jeg er litt enkel hva angår fysisk trening. Jeg har Ulriken (fjell i Bergen) ca. rett utenfor døra, og syns det er helt kanon å dure opp der og ned igjen. Så lenge det er trygt føre og oppholdsvær, i alle fall. (Hadde sikkert vært lurt å spe på med noe annet, men det er ikke det som egentig er temaet.)

Jeg har rundet 50 og kjøpte meg nytt pulsbelte for en stund siden. (Polar H10). Det funker brillefint det, men jeg har over tid begynt å lure på om det er *skadelig* å ligge på 170+/++ i 35-40 minutter av en sånn økt? Har ikke noen grunn til å tvile på beltet, verdiene matcher i og for seg det gamle beltet. Har ikke vært over 186, og har ikke noe mål om å se høyest mulig puls. Men jeg vil opp så fort jeg orker.

Har aldri opplevd noen plager som følge av dette. Godt kjørt på toppen, selvfølgelig. Men det er jo halve belønningen. 

Tommelfingerregelen om 220 - alder eller 208 - 0.7*alder passer tilsynelatende ikke for meg. (Og jeg tror ikke det nødvendigvis sier noe om min fysiske form.)

Noen kompetente meninger hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du? Og hvor feit er du. Er du sunn bør det ikke være farlig annet enn at du øker sannsynligheten for hjerteflimmer.

Er du derimot feit som meg kan det fort gå galt om du har mye grums i blodårene. Spesielt om du er i 50 årene og faren din har hatt hjerteinfarkt. 

Sitat

Spørsmål: Jeg løper intervaller to dager i uka, i tillegg til en lengre tur ute. Når jeg løper ute har jeg ofte høy gjennomsnittspuls selv om jeg løper sakte. Jeg løp for eksempel nettopp 10 km på 60 minutter, og hadde da gjennomsnittspuls på 166. Makspulsen min er 185. Er det farlig for hjertet å ha så høy gjennomsnittspuls i en hel time? Jeg blir sliten etter en slik treningsøkt, men det går relativt fint mens jeg holder på. Bør jeg bare løpe enda saktere?

 

Svar: Det er ikke farlig med høy puls for friske mennesker. Hvis man har makspuls på 185 er det helt naturlig å bli sliten av å holde en snittpuls på 166 i en time. Det er nærmere 90 % av makspuls, et intensitetsnivå som sannsynligvis er over melkesyreterskelen og som for de fleste tilsvarer konkurransefart på 10 km. 60 minutter på 10 km er forresten ikke spesielt sakte. 

 

Du trenger ikke inkludere roligere treningsturer i programmet hvis du trives med det du gjør nå. To intervalltreningsøkter og en hurtig langtur høres ut som en god formel på vei mot enda bedre kondisjon og helse.

https://www.ntnu.no/cerg/treningsrad

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 4/6/2021 at 8:30 PM, Penguin said:

Jeg har rundet 50 og kjøpte meg nytt pulsbelte for en stund siden. (Polar H10). Det funker brillefint det, men jeg har over tid begynt å lure på om det er *skadelig* å ligge på 170+/++ i 35-40 minutter av en sånn økt? Har ikke noen grunn til å tvile på beltet, verdiene matcher i og for seg det gamle beltet. Har ikke vært over 186, og har ikke noe mål om å se høyest mulig puls. Men jeg vil opp så fort jeg orker.

Har aldri opplevd noen plager som følge av dette. Godt kjørt på toppen, selvfølgelig. Men det er jo halve belønningen. 

Tommelfingerregelen om 220 - alder eller 208 - 0.7*alder passer tilsynelatende ikke for meg. (Og jeg tror ikke det nødvendigvis sier noe om min fysiske form.)

Tommelfingerregelen gir et gjennomsnitt. Det er også andre måter å regne ut dette på, som fortsatt gir et gjennomsnitt. Har også sett en formel som tok hensyn til vekten, men finner den ikke nå. Du bør først finne ut hva som er din faktiske maxpuls, og legge en plan ift dette.

Jeg er eldre enn deg, og min maxpuls har vært stabil på ca 193 siden jeg skjønte hva maxpuls var. Jeg kan, ved jevn belastning (løping/spinning) holde 180-185 i lang tid (45-60 min) uten problemer, men forsøker å holde belastningen slik at jeg ligger rundt 175. Ved intervall går pulsen opp mot, og av og til over, 190.

Følg gjerne med pulsen often når du ligger opp mot max, slik at du oppdager ev. arytmi/flimmer. Da vil målingen ofte vise langt over 200.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...