Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro: ik2pmaks og ik2pmin, hvor er de?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal dokumentere en styrestrømssikring med tanke på ik2pmin og ik3pmax. Dette er for å tilfredstille kravene i5 < ik2pmin og ik3pmax < Icn (vernets bryterevne på 30kA). 

Kresten går slik: 230V IT 16A automatsikring sikring 2p > stikkontakt > styrestrømssikring i styreskap > fra styreskap til ledlys. 

Da er spørsmålet: Hvor skal jeg måle minimum og/eller maksimumsverdiene for en kortslutning? Blir det korrekt å måle maksimumsverdien i sikringen på 16A, og minimumsverdien i styrestrømssikringen? :) Eller skal minimumsverdien måles i lyset?

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skal du måle ik2pmaks og ik2pmin ?

Styrestrømssikringen som er satt inn er ikke dokumentert.

Som sagt, skal jeg dokumentere at vernet tåler høyeste mulige kortslutning og at værner løser ut momentant ved laveste mulige kortslutning.

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar

Høyeste kortslutningsstrøm må du henvende deg til nettselskapet, det kommer an på hvor nærme trafo er (og sikkert en rekke andre variabler fra deres side). Minimumsverdi måler du så langt ut på anlegget som mulig etter det aktuelle vernet, da du vil sjekke at en eventuell kortslutning vil oppnå en høyere strøm enn vernets I5-verdi. Kabellengde har mye å si. I dette tilfellet blir det lyspunktet.

Standard vern har en maksverdi på 10kA, det står vel på vernet. I5 verdien på vernet er 5 x nominell strømverdi på en B karakteristikk, 10 x for C.

Endret av Vegard O
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vegard O skrev (1 time siden):

Høyeste kortslutningsstrøm må du henvende deg til nettselskapet, det kommer an på hvor nærme trafo er (og sikkert en rekke andre variabler fra deres side). Minimumsverdi måler du så langt ut på anlegget som mulig etter det aktuelle vernet, da du vil sjekke at en eventuell kortslutning vil oppnå en høyere strøm enn vernets I5-verdi. Kabellengde har mye å si. I dette tilfellet blir det lyspunktet.

Standard vern har en maksverdi på 10kA, det står vel på vernet. I5 verdien på vernet er 5 x nominell strømverdi på en B karakteristikk, 10 x for C.

Hvorfor er det slik at man ikke kan måle ik3pmaks i et anlegg? Har også tidligere sett formler for beregning på ik3pmaks.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor du er så oppsatt på å måle ik3pmaks? Tenker du virkelig å kjøre kortslutning for måling på egne kurser - slik som det ser ut til slik du formulerer deg?

Dette er uansett avhengig av ytre forhold (les: hos nettselskapet) du ikke styrer, og tidspunkt for teoretisk ik3pmaks kommer kanskje aldri.

En annen ting : Ikke gjør dette alene uten en fagperson til stede, for jeg har en gryende misstanke om at du kommer til å gjøre noe som kan være farlig for deg selv . . .

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (37 minutter siden):

Kan ikke skjønne hvorfor du er så oppsatt på å måle ik3pmaks? Tenker du virkelig å kjøre kortslutning for måling på egne kurser - slik som det ser ut til slik du formulerer deg?

Dette er uansett avhengig av ytre forhold (les: hos nettselskapet) du ikke styrer, og tidspunkt for teoretisk ik3pmaks kommer kanskje aldri.

En annen ting : Ikke gjør dette alene uten en fagperson til stede, for jeg har en gryende misstanke om at du kommer til å gjøre noe som kan være farlig for deg selv . . .

Spørsmålet angående målinger av ik3pmax angår bare nyskjerrighet og forståelse, ikke nødvendigvis at jeg er så «opptatt» av å ta kortslutningsmålinger.

Jeg tenkte å finne ik3pmax for den aktuelle kurs ja. 

Det at du har en gryende mistanke om at jeg kommer til å skade megselv er noe du inbiller deg, men takk for innsikt uansett 👍
 

 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
sykkapac skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det slik at man ikke kan måle ik3pmaks i et anlegg? Har også tidligere sett formler for beregning på ik3pmaks.

Klart kan det måles, men det er en veldig dårlig ide. Da må du lage en kortslutning og det gjør man ikke. Dette er testet ut av fagfolk i trygge omgivelser, og som har utarbeidet formler vi andre kan bruke. Maks kortslutningsstrøm regner man ut ved hjelp av variabler som nettselskap sitter med. Størrelse på trafo, spenningsnivå, lengde på inntak, m.m.

Ik3pmaks er høyeste strøm du vil få ved å kortslutte tre faser i inntaksskapet i bygget. Evt ik2pmaks hvis man har to faser inn i bygget. Så lenge man passer på at bryteevnen til vern i anlegget er høyere enn denne verdien, så er ikke maks kortslutningsstrømmer noe man behøver å regne ut i resten av anlegget. Som sagt så får du denne verdien av nettselskapet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vegard O skrev (På 7.4.2021 den 4.35):

Klart kan det måles, men det er en veldig dårlig ide. Da må du lage en kortslutning og det gjør man ikke. Dette er testet ut av fagfolk i trygge omgivelser, og som har utarbeidet formler vi andre kan bruke. Maks kortslutningsstrøm regner man ut ved hjelp av variabler som nettselskap sitter med. Størrelse på trafo, spenningsnivå, lengde på inntak, m.m.

Ik3pmaks er høyeste strøm du vil få ved å kortslutte tre faser i inntaksskapet i bygget. Evt ik2pmaks hvis man har to faser inn i bygget. Så lenge man passer på at bryteevnen til vern i anlegget er høyere enn denne verdien, så er ikke maks kortslutningsstrømmer noe man behøver å regne ut i resten av anlegget. Som sagt så får du denne verdien av nettselskapet.

Skjønner👍 Høyeste kortslutning som kan oppstå (ik3pmax) beregnes vell som kortslutningen som kan oppstå i hovedsikring for fordelingen? 

Men litt ifra dette temaet: 

Ik2pmin beregnes vell fra det aktuelle vernet, og til enden av kresten, ELLER til neste sikring.

For eksempel: Det er trekt en PR i fra kursens sikring og til en styrestrømssikring. Ik2pmin for kursens sikring blir vell ved styrestrømssikringen? 

 

 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
17 hours ago, sykkapac said:

Det at du har en gryende mistanke om at jeg kommer til å skade megselv er noe du inbiller deg, men takk for innsikt uansett 👍

Jeg svarer på generelt grunnlag:

Når jeg kommer over tråder, spesielt elektro, der jeg har misstanke om at trådstarter åpenbart ikke har faglig innsikt, og der trådstarter antyder at h*n kan komme til å begynne å koble på egen hånd (holder med vag misstanke) - så pleier jeg å komme med innspill der jeg advarer trådstarter om farene denne kan være i ferd med å utsette seg for.

At trådstarter i dette tilfellet velger å oppfatte dette som et personangrep tar jeg ikke til etterretning.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 7.4.2021 den 17.40):

Jeg svarer på generelt grunnlag:

Når jeg kommer over tråder, spesielt elektro, der jeg har misstanke om at trådstarter åpenbart ikke har faglig innsikt, og der trådstarter antyder at h*n kan komme til å begynne å koble på egen hånd (holder med vag misstanke) - så pleier jeg å komme med innspill der jeg advarer trådstarter om farene denne kan være i ferd med å utsette seg for.

At trådstarter i dette tilfellet velger å oppfatte dette som et personangrep tar jeg ikke til etterretning.

Neida, går fint det. Men for å få svar på spørsmået mitt: ik3pmaks* er da beregnet som kortslutningsverdien på de tre fasene til fordelingens hovedsikring? Eller kanskje mindre sannsynlig helt bak til trafoens sekundærside? 
Dette er den verdien jeg mener man får oppgitt av nettleverandøren.

Den reele ik3pmaks befinner seg vell egentlig i begynnelsen av kabelen for hver enkelt kurs, altså noe lavere?
Jeg mener jo at den enkelte kurs vil bli utsatt for en lavere ik3pmaks enn hovedsikringen i fordelingen kan bli utsatt for, men i praksis blir det veldig mye dokumentasjon. Derfor tar vi utgangspunkt i nettleverandørens ik3pmaks verdi? 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (36 minutter siden):

Man forholder seg som regel til nettleverandørens oppgitte ik3pmaks. Det er kun for tilknytningspunktet til kunden som nettleverandøren pleier å oppgi.

Da er det oppklart.

Og med tanke på ik2pmin. Denne verdien måles/beregnes vell til enden av kretsen til det aktuelle vernet  ELLER til neste sikring?

Altså, er det koblet en kabel i mellom aktuell kurs og en styrestrømssikring, blir ik2pmin verdi for det aktuell vern på styrestrømmsikring? Ikke helt i ende av krets da jeg har en styrestrømssikring som skal ta seg av det?

ik2pmin for styrestrømssikringen blir da i enden av kretsen for styrestrømssikring, f.eks lys, magnetventil, osv

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...