Gå til innhold

Er elbiler egentlig bedre for klimaet?


Anbefalte innlegg

Jeg spør for å vurdere når en elbil eventuelt blir upraktisk i bruk pga. tapt batterikapasitet. Dette vil jo være individuelt og degradering av batteriet vil nok akselerere med alderen.

Det er forøvrig bra å ha tapt bare 22 % kapasitet på ni år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jone Bjørheim skrev (4 minutter siden):

degradering av batteriet vil nok akselerere med alderen.

"nok" som i usikker? Degraderingen går raskest i starten, deretter flater kurven ut. I hvert fall i teorien. I praksis gjenstår det å se, da det ikke finnes gamle nok elbiler ennå. Det er også en viss mulighet for at batteriet overlever bilen og får nytt liv et annet sted. I så fall må utslippet som tillegges produksjonen av bilen reduseres tilsvarende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Jone Bjørheim said:

Vi har foreløpig ikke nok statistikk når det gjelder elbiler, til at vi kan konkludere mht. forventet levetid. Inntil noe annet er bevist er jeg tilbøyelig til å mene at elbiler kommer til å bli kondemnerte merkbart tidligere enn det som er gjennomsnittlig forventet levetid for fossile biler.

De som promoterer elbiler regner vanligvis ikke med at elbiler sannsynligvis kan få en forkortet tidsperiode til å tjene inn det store ekstra CO2 utslippet som skapes ved fabrikasjon av bilen.

Det blir en diskusjon man kan ta om evt. 5-8 år igjen. 

Ellers ift. rekkevidde så hadde min 6 år gamle Leaf etter ca. 100.000km mistet i underkant av 5% rekkevidde. Den hadde fortsatt alle strekene og fikk ingen trekk på batteritest.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (24 minutter siden):

Vi har foreløpig ikke nok statistikk når det gjelder elbiler, til at vi kan konkludere mht. forventet levetid. Inntil noe annet er bevist er jeg tilbøyelig til å mene at elbiler kommer til å bli kondemnerte merkbart tidligere enn det som er gjennomsnittlig forventet levetid for fossile biler.

Her er det viktig å sammenligne biler av samme alder og kompleksitet. Det går ikke å sammenligne en 40 år gammel Volvo med en 5 år gammel (el)bil. Elektronikk, motor, automatkasser, 4wd etc. på moderne biler koster blod å reparere. Så det er slettes ikke sikkert at f.eks. en 2015 Audi wtf lever i 18 år. Hvem vet, kanskje blir det verre og verre i åra framover å reparere forbrenningsmotorer og automatkasser? Markedet minker for hver måned som går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Jone Bjørheim said:

Jeg spør for å vurdere når en elbil eventuelt blir upraktisk i bruk pga. tapt batterikapasitet. Dette vil jo være individuelt og degradering av batteriet vil nok akselerere med alderen.

Det er forøvrig bra å ha tapt bare 22 % kapasitet på ni år.

Å erstatte evt. degraderte celler er i praksis ikke noe dyrere enn å foreta reparasjoner på gamle biler.I grunn vesentlig billigere avhengig av hvordan batteripakken er konstruert og hvor mye/lite som byttes.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dovreekspressen said:

Her er det viktig å sammenligne biler av samme alder og kompleksitet. Det går ikke å sammenligne en 40 år gammel Volvo med en 5 år gammel (el)bil. Elektronikk, motor, automatkasser, 4wd etc. på moderne biler koster blod å reparere. Så det er slettes ikke sikkert at f.eks. en 2015 Audi wtf lever i 18 år. Hvem vet, kanskje blir det verre og verre i åra framover å reparere forbrenningsmotorer og automatkasser? Markedet minker for hver måned som går.

Helt riktig. I løpet av 18 år har man mange kostbare reparasjoner på en slik bil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Jan K Andersen said:

Det som etter min mening er det mest tungtveiende argumentet er at elbiler kan bli 100% bærekraftige. All energi til batteriproduksjon og lading kan produseres med firnybar kraft. Alle metaller kan gjenvinnes i det uendelige.

Fossilt drivstoff er derimot en begrenset ressurs som kun kan brukes en gang. Det er per definisjon en ikke bærbar løsning.. 
 

 

Vell, drivstoff som du kan fylle på en kanne og ta med deg er vel i høyeste grad en bærbar løsning. Bærekraftig derimot... ;)

PS: Kunne ikke dy meg...

 

Det er imidlertid en ting som skjelden kommer opp i disse diskusjonene, og det er levetid på bilene. Det har vist seg at El-biler ofte vrakes i situasjoner hvor en ice bil ville blitt reparert på grunn av kostnad. Og dette er ikke et særnorsk problem som mye annte med biler ofte er. Inntill man får et regelverk i forskrift eller lov som bidrar til gode metoder for å gjenbruke gamle batteripakker uten å måtte gjøre en full resirkulering så vil vi ha en utfordring med kort levetid på El-biler/batteripakker. 

Dette virker alt å være i berding etter det i flere dokumentarer er satt lys på, men det kommer ikke frem i beregninger av hvor miljøvennlig en el-bil er.

Jeg har selv en e-golf som må bytte batteripakke etter å ha kjørt over en stein skjult av sørpe (dyttet inn på veien i forbindelse med brøyting mest sannsynlig). En ice bil ville i verste fall trengt reperasjoner på eksosanlegg e.l. som jeg fint kunne utført selv. Golfen må flere uke på verksted og bytte hele batteriepakken pga en liten sprekk i bunnplaten. Dette er en operasjon med en kostnad helt på grensen av det som skal til for at forsikringsselskapet heller kondemnerer bilden. Hadde bilen vært et til to år eldre ville den nok endt opp med en kondemnering... Dette er en reell utfordring med el-biler! Nesten nye (opp til 5 år) gamle biler som blir kondemnert uten at det er annet galt enn en batterikapsling som må byttes.

Dette kan nok løses gjenneom økt modularitet på batteripakker, og en bedre konstruksjon, men ingen bilselskaper som er interessert i å tjene penger på å selge biler vil gjøre noe med det før de blir tvunget gjennom lovverk eller regulering.

-ED-

Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (6 timer siden):

Man må også huske på at elbiler har en betydelig lavere forventet livslengde til å tjene inn igjen det ekstra CO2 utslippet ved produksjon av bilen.

Tullprat. Kutt ut løgnpropaganda.  

Jone Bjørheim skrev (3 timer siden):

I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys.

Dette er ikke akkurat en oppløftende statistikk, men vi har ikke fullstendig statistikk ennå.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Ja, fordi momsfradrag betyr at det ofte lønner seg å skrote fremfor å reparere. Det er en sideeffekt av dagens insentiver, et ekstremt lite problem, og vil ikke fortsette til evig tid.  

Jone Bjørheim skrev (58 minutter siden):

Vi har foreløpig ikke nok statistikk når det gjelder elbiler, til at vi kan konkludere mht. forventet levetid. Inntil noe annet er bevist er jeg tilbøyelig til å mene at elbiler kommer til å bli kondemnerte merkbart tidligere enn det som er gjennomsnittlig forventet levetid for fossile biler.

"Jeg vet ikke, derfor antar jeg det jeg ønsker skal være sant."

Rimelig latterlig holdning.

Sitat

De som promoterer elbiler regner vanligvis ikke med at elbiler sannsynligvis kan få en forkortet tidsperiode til å tjene inn det store ekstra CO2 utslippet som skapes ved fabrikasjon av bilen.

Det er ikke noe stort ekstra utslipp, og det som er, tjenes rimelig raskt inn. Selv med en kort og løgnaktig livslengde på elbiler 8-10 år som du opererer med, så er det spart for lengst.  

Jone Bjørheim skrev (43 minutter siden):

degradering av batteriet vil nok akselerere med alderen

Feil.

Blir du ikke flau av å ALLTID ta feil? Du klarer jo ikke å få til grunnleggende fakta engang.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Nazgarot said:

Det er imidlertid en ting som skjelden kommer opp i disse diskusjonene, og det er levetid på bilene. Det har vist seg at El-biler ofte vrakes i situasjoner hvor en ice bil ville blitt reparert på grunn av kostnad. Og dette er ikke et særnorsk problem som mye annte med biler ofte er.

Denne samme skitet snakka me jo nettopp om på forrige side, og fram til du faktiskt kjem med ei kilde seie eg det samme som då: Vrøvl og fiksjon er ikkje god argumentasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jone Bjørheim said:

Hva var opprinnelig rekkevidde og hva er den nå? Vær ærlig nå, ikke noe bløffing med dataene.

Ikkje sett redusert rekkevidde på min 2019 Ioniq (opp mot 230 km rekkevidde optimalt, normalt 210 km, nede mot 180 ish km på vintertid), men den er jo knapt 2 år gammel, så. Forøvrig er det målet basert på bilens oppgitte rekkevidde, som vil variere med forholdene, med ingen openbare tekn til at eg har mistet noko % enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg tviler på at du hadde strøket med av CO2 forgiftning i en påslått elbil. Da har man frisk luft utenfra til enhver til via bilens systemer. For å havne i risiko med CO2 må man opp i 5000+ ppm.

Jeg kan gjerne holde vakt mens du forsøker i min elbil og garasje?`Evt. kan vi snakkes om en uke om du førsker i din egen garasje og det verste du vil oppleve er nok sittesår og den slags.

Jeg skrev en tett garasje.Poenget er at mengde kullos fra en bil med katalysator er så lav at du kan puste den inn. Ca 20ppm. Du dauer nok før av for lite oksygen eller co2. Co2 fra lungene dine eller bilen ligger på typisk 50 000ppm.

Som sagt så er det få som velger å ta sitt liv vha garasje tomgangs metoden. Det var vanlig når biler typisk hadde 10 -50 000ppm kullos i eksosen. Det var biler produsert før 1990. 

Nox ligger på noen få ppm også. Du blir nok uvel av den men tror du får sittesår før den dreper deg.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 6.4.2021 den 22.31):

I store deler av verden er el kraft mangelvare. Bare i Tyskland er snittforbruk av el kraft til en husholdning det samme som for en el bil. Frykter for at mange gamle kraftverk blir startet opp mange steder i verden om etterspørsel stiger voldsomt. Det blir det om folk kun kan kjøpe el biler

Jeg bor i Nederland. Det som skjer her er at folk slenger opp 8-12 ekstra solcellepanel på taket, og vips, så har de "gratis" tanking av elbil til å kjøre rundt 30 000km I året.

Det finnes løsninger for de fleste problemer. Man må bare se dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Hva er den rette veien da? Å fortsette med noe som er utrolig innefektivt og giftig i bruk?

For oss som har levd en stund (og kanskje sett for mange star wars filmer) trodde vel ikke at vi kom til å gå tilbake til batteri drift. En knøttliten fusjons reaktor var vel det vi regnet med. Stempel motorer var jo noe eldgammelt på 70tallet. Batterier var giftige tunge og noe av det første vi lærte at var farlig. Sikkert fordi vi hadde en trang til å sage dem i to for å finne ut hva som var inni.

Vel sånn har det gått og pr i dag er nok batteri det beste vi får til. Bilindustrien kan lage biler og så får andre ta seg av utslippene. Vi får sikkert se store overskudd i bilbransjen når de slipper tusenvis av årsverk for å gjøre motorer mere effektive og ha mindre utslipp.

Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (10 minutter siden):

Jeg bor i Nederland. Det som skjer her er at folk slenger opp 8-12 ekstra solcellepanel på taket, og vips, så har de "gratis" tanking av elbil til å kjøre rundt 30 000km I året.

Det finnes løsninger for de fleste problemer. Man må bare se dem. 

Jeg har fått pris på solcelle tak. Det vil koste meg ca 100 000kr å produsere 3000kwh pr år Nok til ca 12 000km. Ca halvparten av det den ene bilen min går årlig. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lynxman said:

Du kjører ekstremt langt hvis du kjører 24000 km med flere biler i året. Hvorfor bruker du det som et argument i en diskusjon som handler om virkeligheten?

24000 km er langt med ein bil til og med. Eg var på veg til å ha nesten 30k innad eit år, og det krevde 2 timer køyring kvar dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...