Gå til innhold

Er elbiler egentlig bedre for klimaet?


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Jone Bjørheim said:

I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys.

Dette er ikke akkurat en oppløftende statistikk, men vi har ikke fullstendig statistikk ennå.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Ulykker tar knekken både på fossilbiler og elbiler. Alle elbiler som er i ulykker er relativt nye. Mens ca ingen elbiler vrakes fordi de har nådd slutten av levetiden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Jone Bjørheim said:

I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys.

Dette er ikke akkurat en oppløftende statistikk, men vi har ikke fullstendig statistikk ennå.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

I isolasjon sier ikke disse tallene meg noe. Er det mer eller mindre enn andre biltyper som andel av populasjonen pr. alder. I.e. hva er sannsynligheten for at f.eks en 4 år gammel bil blir vraket det neste året avhengig av om det er en elbil, hybrid eller konvensjonell bil? Absolutte tall er vanselige å tolke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (1 time siden):

I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys.

Dette er ikke akkurat en oppløftende statistikk, men vi har ikke fullstendig statistikk ennå.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Ved utgangen av 2019 var det ca 255.000 elbiler i Norge. De 670 vrakede elbiler utgjør altså 2,7 promille av denne bilparken. Er 2,7 promille vrakede biler i løpet av ett år et høyt eller lavt tall? Jeg vet ikke. Halvparten av norske biler avregistreres etter 18 år. For en bilpark på 255.000 utgjør dette 14.200 biler.

For oss som elsker brukte biler er det en velsignelse å kunne få nesten nye deler fra vrakede elbiler. For eksempel batteriene er veldig mye verdt!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom spørsmålet er et åpent "Er elbiler bra for klima" så er svaret nei. Dersom det er spesifikt om elbiler er bedre for klimaet enn forbrenningsbiler, så tror jeg enhver vil se at det er det.

Det virkelige spørsmålet er nok heller hvordan vi kan redusere forbruket vårt, hvordan kan vi ende opp slik at vi ikke engang produserer biler? De fleste andre typer nærtransport er nok mer miljøvennlige.

En interessant sammenligning kunne vært en forbrenningsmotor kollektivbuss på et representativt sted, med gjennomsnittlig antall passasjerer, i forhold til de samme antall passasjerene med elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tid til å høre på denne podcasten, men jaggu disintegrerte kommentarfeltet her til et lavmål som jeg ikke er vant til å se her på TU.

Du skal ikke mange rundene på Google Scholar for å se at denne personen er en internasjonalt anerkjent ekspert på livsløpsanalyse, spesielt batteriproduksjon. Du vil se det i ordentlige, fagfelle-vurderte publikasjoner at det er betydelig debatt rundt tingene hun kommer med, og så skal kommentarfeltet kaste det på båten fordi hun er kvinne? Seriøst, gutta, hvis dere ikke klarer å debattere på et mer seriøst nivå, kan dere la vær å poste!

Gruppa hennes får mye skryt for å ha den mest detaljerte "inventory" av forskjellige bidrag av miljøbelastning til batteriproduksjonen. På den annen side får den kritikk for at dette også sannsynligvis gir et dårlig sammenlikningsgrunnlag fordi du får store problemer med systemavgrensningen. Satt på spissen, skal du ta med at kantinearbeideren på batterifabrikken kjører fossilbil til jobb?

I literaturen finner man to ganske distinkt forskjellige tilnærminger, den ene er detaljerte inventories, som denne gruppa driver med, den andre måler input og output på en mer overordnet måte. Hvis du ser på livsløpsanalysen som f.eks. Union of Concerned Scientists gjorde for mange år siden, så bruker de den siste metoden. Disse to metodene gir veldig forskjellig svar, typisk en faktor 3-4.

Det du også ser i literaturen er derfor også en kritikk mot metodene, at de burde ikke sprike så veldig, men at det også kanskje er litt lite ydmykhet blant proponentene for de forskjellige metodene, at ingen av dem sannsynligvis gir et brukbart resultat for å guide politiske beslutninger.

Den andre kritikken er at det er veldig vanskelig å lage et tilsvarende inventory for fossilt. Det er nesten umulig. Det er et gammelt paper skrevet av en fyr fra Statoil som siteres mye. Ellers er det stort sett bedriftshemmeligheter.

Så får man komme med seriøs kritikk basert på litt mer en reflekser.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo skrev (10 minutter siden):

ydmykhet blant proponentene

 

Kjetil Kjernsmo skrev (11 minutter siden):

men jaggu disintegrerte kommentarfeltet

Kjetil Kjernsmo skrev (11 minutter siden):

seriøs kritikk basert på litt mer en reflekser

Kjetil Kjernsmo skrev (10 minutter siden):

mest detaljerte "inventory" av forskjellige bidrag

 

Kjetil Kjernsmo skrev (10 minutter siden):

den andre måler input og output

Er dette et norsk kommentarfelt eller et engelsk/amerikansk/norsk kommentarfelt? 

Kan ikke folk anstrenge seg bare litt ved å bruke gode norske ord i stedet for dette bastardspråket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ulykker tar knekken både på fossilbiler og elbiler. Alle elbiler som er i ulykker er relativt nye. Mens ca ingen elbiler vrakes fordi de har nådd slutten av levetiden.

Som er hele poenget - bra. Blir litt oppgitt av at voksne nærmest troller med tall bare for å skape en diskusjon :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, jonasbc said:

Dersom spørsmålet er et åpent "Er elbiler bra for klima" så er svaret nei. Dersom det er spesifikt om elbiler er bedre for klimaet enn forbrenningsbiler, så tror jeg enhver vil se at det er det.

Det virkelige spørsmålet er nok heller hvordan vi kan redusere forbruket vårt, hvordan kan vi ende opp slik at vi ikke engang produserer biler? De fleste andre typer nærtransport er nok mer miljøvennlige.

En interessant sammenligning kunne vært en forbrenningsmotor kollektivbuss på et representativt sted, med gjennomsnittlig antall passasjerer, i forhold til de samme antall passasjerene med elbiler.

Er vestlig livsstil på hvilket som helst nivå bra for klima? Nei! Mobiltelefonen din er ikke bra for klimaet. Skinnstolen din er ikke det og ei heller klærne eller kosmetikken og hygieneproduktene i huset.

Denne diskusjonen er like tøysete som "Skal vi ha vedfyring eller elektrisk fyring i Oslo".

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Er vestlig livsstil på hvilket som helst nivå bra for klima? Nei! Mobiltelefonen din er ikke bra for klimaet. Skinnstolen din er ikke det og ei heller klærne eller kosmetikken og hygieneproduktene i huset.

Denne diskusjonen er like tøysete som "Skal vi ha vedfyring eller elektrisk fyring i Oslo".

Det har du rett í, det er vel derfor den mest pragmatiske innstillingen til problemstillingen, er hvordan kan jeg bidra så lite som mulig til økte utslipp?
Da blir det et spørsmål om å reparere mobiltelefonen, minimere nye kjøp, og undersøke hvilke produkter som er mer klimavennlige enn andre, osv.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (1 time siden):

Der er åpenbart noen som aldri slutter å stille idiotiske spørsmål. Parker elbilen i garasjen, sett deg inn og start den. Gjør det samme med fossilbilen din. Det at du aldri våkner etter siste prøve, gir deg svaret "post mortem".

Er garasjen luft tett dauer både du og fossilbilen. El bilen overlever mens du som fører enten dauer av co2 forgifting eller oksygen mangel.

En moderne bil og et menneske er omtrent like «giftige» Begge puster inn oksygen og nitrogen. Ut kommer det samme pluss co2 og vanndamp.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Atib Azzad said:

Det har du rett í, det er vel derfor den mest pragmatiske innstillingen til problemstillingen, er hvordan kan jeg bidra så lite som mulig til økte utslipp?
Da blir det et spørsmål om å reparere mobiltelefonen, minimere nye kjøp, og undersøke hvilke produkter som er mer klimavennlige enn andre, osv.

Som at elbil faktisk er mer klimavennlig enn fossilbil :)

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Er garasjen luft tett dauer både du og fossilbilen. El bilen overlever mens du som fører enten dauer av co2 forgifting eller oksygen mangel.

En moderne bil og et menneske er omtrent like «giftige» Begge puster inn oksygen og nitrogen. Ut kommer det samme pluss co2 og vanndamp.

Jeg tviler på at du hadde strøket med av CO2 forgiftning i en påslått elbil. Da har man frisk luft utenfra til enhver til via bilens systemer. For å havne i risiko med CO2 må man opp i 5000+ ppm.

Jeg kan gjerne holde vakt mens du forsøker i min elbil og garasje?`Evt. kan vi snakkes om en uke om du førsker i din egen garasje og det verste du vil oppleve er nok sittesår og den slags.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi har foreløpig ikke nok statistikk når det gjelder elbiler, til at vi kan konkludere mht. forventet levetid. Inntil noe annet er bevist er jeg tilbøyelig til å mene at elbiler kommer til å bli kondemnerte merkbart tidligere enn det som er gjennomsnittlig forventet levetid for fossile biler.

De som promoterer elbiler regner vanligvis ikke med at elbiler sannsynligvis kan få en forkortet tidsperiode til å tjene inn det store ekstra CO2 utslippet som skapes ved fabrikasjon av bilen.

Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (2 minutter siden):

Hva var opprinnelig rekkevidde og hva er den nå? Vær ærlig nå, ikke noe bløffing med dataene.

Hva har det med saken å gjøre? Man kondemnerer ikke en bil pga noe redusert rekkevidde. Eller tror du at en 10 år gammel elbil har mistet nesten all rekkevidde? Vår 9 år gamle Leaf har mistet ca 22 % av batterikapasiteten. Hva så? Det betyr bare at vi lader litt oftere. Bilen er like god ellers.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...