Gå til innhold

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Større salg av elbiler med stort batteri betyr mer investering i batterifabrikker/batteriteknologi og større produksjon av batterier.

På veldig lang sikt når råvaresituasjonen er sikret ja. Men det i størrelsesorden 30-50 år. På mellomlang sikt er det råvarene, ikke batteriproduksjonen som er begrensende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, sverreb said:

På veldig lang sikt når råvaresituasjonen er sikret ja. Men det i størrelsesorden 30-50 år. På mellomlang sikt er det råvarene, ikke batteriproduksjonen som er begrensende.

Nei, råvarer er ikke en spesielt stor utfordring. Det er mange kjemier som bruker forskjellige råvarer. Litium er fellesnevneren mellom de forskjellige kjemiene, og det er det massevis av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig, men vi må ikke glemme at en Tesla eier har vært med på å sponse utbyggingen av ladenettverket, samtidig som Tesla bruker dette som et intensiv til å velge deres merke fremfor andres. I tillegg har de designet bilene rundt rask ladning fra 10-70%. Det er bra for brukeren og det blir raskere ledige plasser. Det hadde ikke vært lurt for Tesla å åpne for at biler som lader sakte skulle ta ladeplassene til deres egne kunder.

Når det er sagt så er det heller ikke gitt at det er så enkelt å åpne Teslas nett for andre. Ja andre biler kan lade der, men det vel ikke lagt til rette for betaling.

Jeg mistenker at Tesla har forsøkt å ikke bare gjøre ladeopplevelsen så enkel som mulige, men også forsøkt å gjøre laderne så de kan bli så billige som mulig.

Laderne kan være så «enkle» at de gir strøm til alle biler som kobles til så lenge bilen sier at den er en Tesla. Da trenger den ikke kommunisere med noen apper. All kommunikasjon om betaling kan håndteres av bilen. (Bilen ringer hjem og sier; nå har jeg ladet her i så lang tid og mottatt så mye strøm, putt det på kortet mitt). Da slipper man at ev. feil med autentisering el. stopper/utsetter ladningen. Betalingen kan gjennomføres senere, så lenge brukeropplevelsen ser smooth.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nei, råvarer er ikke en spesielt stor utfordring. Det er mange kjemier som bruker forskjellige råvarer. Litium er fellesnevneren mellom de forskjellige kjemiene, og det er det massevis av.

Da sitter du å venter på en ukjent batteriteknologi. Jernfosfat, mangan og Titanatbatterier er ikke egnet når forutsetningen er stadig større batterier. nikkel-kobolt er fortsatt det eneste som har akseptabel energitetthet ttil dette.

Du kan bruke de andre om det ikke er behov for lang rekkevidde, så det kan avlaste noe i den nedre enden av markedet, men det betyr også at selv biler som normalt ville vært små nå blir svært store for å få plass til batteriene. Det vil neppe være akseptabelt i markeder hvor forventningen er at småbiler er netopp det:små.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
1 minute ago, sverreb said:

Da sitter du å venter på en ukjent batteriteknologi. Jernfosfat og Titanatbatterier er ikke egnet når forutsetningen er stadig større batterier.

Jernfosfat er ikke det gunstigste for de største batteriene, men det frigjør nikkel til nikkelaluminium/nikkelmanagan-varianter.

Jernfosfat fungerer greit til omkring 60 kWh. Som er rikelig for veldig mange. Og så kan man prioritere nikkelet til 60-200 kWh batteriene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jernfosfat fungerer greit til omkring 60 kWh. Som er rikelig for veldig mange. Og så kan man prioritere nikkelet til 60-200 kWh batteriene.

Ikke i en bil på størrelse med en typisk europeisk bybil. Det er en grunn til at amerikanske biler ikke selger noe videre utenfor USA

 

forrøvrig kan vi ta denne delen av diskusjonen til en annen tråd

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

Ikke i en bil på størrelse med en typisk europeis bybil.

Det kommer så klart litt an på hva du legger i "europeisk bybil". Om du tenker biler som E-Up, så er ikke dette det største segmentet. Og det er litt begrenset hvor mye rekkevidde slike biler trenger. 30 kWh bør i all hovedsak være rikelig.

For biler i området av ID.3 så kan man fint få plassert inn en LFP pakke på 60 kWh og 400 kg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fin artikkel som viser hvilke problemer "ufaglærte" møter på. Når jeg låner bort elbilen til andre for en enkelt langtur, som ikke kjenner systemene, føles det komplisert å gi en rask innføring i hvordan de skal fylle "drivstoff" og hva det koster.

Men kunne redaktøren (O. P. Pedersen) dele regnearket (filen) med oss andre som ikke er så vant med å generere excel ark, så kan vi modifisere tall i formlene selv etter hvert som de forandrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde første langtur med ny E-tron nå i påsken, og testet ut hurtigladere for første gangen. Hadde vel de samme opplevelsene som artikkelen. Selv om jeg hadde lest meg grundig opp i forkant, så er det fortsatt klønete å lade flere steder. Alle ladestasjonen er benyttet ga i ikke i nærheten av effekten som en E-tron kan motta, og det var aldri noen indikasjon på pris/kostnad. Når man f.eks bruker ABRP så setter man opp en rute med ladetider på f.eks 10min her og 15min der, men av erfaring nå så går det bortimot like lang tid på å finne en fungerende lader og ikke minst tiden det tar å "kommunisere" med bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du gateparkering i f eks Oslo og ingen parkering på jobb er du avhengig av offentlige ladere.

Du skriver "bare fire apper" for å gjøre en og samme ting?

Du bagatelliserer alt forfatteren skrev: Dette er unødig knotete, fiks det! For den som ikke er ihuga tilhenger er det uakseptabelt klønete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 timer siden):

1. Skaff en universalbrikke som støttes hos flere operatører. F.eks. ladebrikken fra NAF, Elbilforeningen, den medfølgende til bilen, etc. Nå trenger du bare å tenke på én ladebrikke.

2. Registrer ladebrikken og kredittkortet hos følgende fire leverandører: Bilkraft, Mer, Fortum og Circle-K. Nå kan du lade på nesten alle hurtigladere i hele landet. 
3. Bruk ladebrikken når du lader i stedet for appen. Det er like enkelt som å bruke kontaktløs betaling på Rema 1000. Plugg i, scann brikken, og lad i vei.

Man kan jo spørre seg hvorfor man skal ha to ulike brikker for Rema og for lading, eller hvorfor man skal ha brikke i det hele tatt? Bilen er jo en stor ID-brikke med 4 hjul. Den ene av de to unike IDene er lovpålagt å være godt visuelt synlig både foran og bak og burde vel strengt tatt vært elektronisk trådløst synlig også.

Abigor skrev (11 timer siden):

Med fylling av bensin så er det viktigste å ikke bruke diesel.

Er det fortsatt fysisk mulig å fylle feil drivstoff?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja. Mener det er lett å fylle bensin på dieselbil men ikke motsatt.

Det er enkelt å fylle Bensin på Diesel ja. Fattern fylte nylig bensin på sin dieselbil. Heldigvis bare noen liter så kunne berges med litt olje på tanken men det kan fort være katastrofalt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en abonnerer på en bilring. Istedenfor å kunne lade på veien burde jo bilringen har parkerte ledige elbiler flere steder i Norge. Dvs, At det bare er å sette eksitererende ELbil(ring) til lading, og bare bytte til en elbil som er fulllada. På den måten fortsette turen. Da er det like raskt som å fylle ordinær drivstoff.

Alternativet er jo å eie en ELBIL som hvertfall har en 12 timers kjøretur på 1 lading.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (15 timer siden):

Å fylle bensin og diesel er enklere. Trenger ingen forberedelser, app eller brikke.

Ikke så enkelt. Mange tar feil og fyller bensin på dieselbil eller motsatt. Og så har du ulik oktan og ditt og datt.

Men man kan som regel betale med kort, det skal de ha.

Uansett er det uendelig mye enklere med Teslaen min, både hjemme og på tur: Plugg inn, plugg ut. Det er alt jeg trenger å gjøre. Ingen kort, ingen koder, ingenting som er i veien for å bare få gjort det jeg trenger.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Løsningen er todelt: Tesla bør på eget initiativ åpne opp ladenettverket for alle

De er visstnok i ferd med nettopp det, men jeg håper ikke de åpner for biler som ikke kan lade på minst 100 eller 150 kW el.l.

Det er egentlig dårlig nytt for andre ladetilbydere med de kompliserte løsningene sine, både når det gjelder selve ladingen og ikke minst betaling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...