Gå til innhold

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen


Anbefalte innlegg

Abigor skrev (2 minutter siden):

Forskjellen er at alle har bankkort. Ikke i nærheten like mange har brikke. Og bankkort eller kontanter funker alle andre steder også det gjør vel ikke brikken. Kjipt å ha egen brikke for drivstoff, matbutikk, kino og til fly.

Alle har bankkort for at de har skaffer seg det, for at de trenger det. Det man trenger, det skaffer man seg.

Jeg har nøkler både hjemme og på jobben min. Det er ikke samme nøkkel, selv om det hadde vært bra for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (15 minutter siden):

Der er vi litt ulike. Det som funker overalt skaffer jeg meg. Det som ikke funker overalt er jeg ikke interessert i.

Det du skriver gir ingen mening. 
Et stjerneskrujern passer ikke i alle skruer. Vintersko er ikke spesielt bra å bruke på sommeren.

Det er helt greit at du foretrekker bensin eller diesel bil. Men det er ikke riktig at det er vanskeligere å lade enn å fylle. Det er nøyaktig samme utøvelse. Åpne dekslet, sett korrekt slange inn i bilen, tapp med betalingsløsning og vipps så lades/fylles det. Om noe, så er det tryggere å lade, da en ikke kan fylle feil drivstoff og dermed skade egen bil, og det er ikke flambare vesker som kan søles og antennes.

At du mener det er komplisert å bestille det man trenger for å kunne bruke bilen sin er helt absurd. Lar du være å reise til utlandet pga du må inn i nettbanken å skru av regionsperre på visakortet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Leatherass said:

Alle har bankkort for at de har skaffer seg det, for at de trenger det. Det man trenger, det skaffer man seg.

Jeg har nøkler både hjemme og på jobben min. Det er ikke samme nøkkel, selv om det hadde vært bra for meg.

Jeg må faktisk ha to bankkort (og hansker) for å få tanket firmabilen. Det er ganske knotete. Feil pin taster jeg hele tiden og da den er skremmende lik en annen pin jeg bruker 😛

Men det værste er at tanking ville vært helt unødvendig med en elbil siden lading på jobb ville rukket i massevis for dens bruk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hurtigladet en god del etter hvert, litt i utlandet og. Det har blitt litt bedre, men jeg vil si meg helt enig med redaktøren. Alt er enkelt når man blir vant til det, men det er fremdeles utrolig langt fra potensialet. Har aldri vært på langtur uten å oppleve minst en feil eller måtte hjelpe noen å skjønne eller feilsøke en vrang lader.

De norske ladetilbyderne virker ikke ha vilje til å forbedre seg utover minimum. Det eneste norsk ledelse virkelig kan er jo å skifte navn og logo, slik som Mer. De kjøper hyllevare hardware/software fra utlandet, hvis de fungerer litt dårlig sammen så var jo det synd. Et lite, men illustrerende eksempel er at du ikke kan bruke samme ladebrikke hos forskjellige aktører som begge bruker Virta som back-end, f.eks. Kople og Fortum. Alle som kan bittelitt database skjønner at dette er en helt unødvendig begrensning som lett kunne latt seg fikse. Hvordan kan en såpass ny og moderne ting allerede ha sånne tungrodde legacy-greier?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel! Dere må lage en oppfølger, jeg vil at Hr. Redaktør skal ta sin Mach-E og kjøre en rundtur gjennom Sverige, Finland, gjerne gjennom Baltikum og alpelandene før han kjører Atlanterhavskysten nordover til Oslo igjen. 7000 km elbil med lading i alle land, det hadde vært episk! Kjempefornøyd med valg av bil, Tesla er juks ;)

Lenke til kommentar

Dette er en interessant artikkel, som dekker flere praktiske utfordringer ved bruk av elbil.

Hvorfor man ikke kan betale med kort har tidligere vært besvart med at det er for dyrt å installere betalingsløsningene på hver eneste ladeplass.

Bruker Circle-K, som nå på mange steder selger lading, samme betalingsløsning for lading som for drivstoff-fylling? Hvis de ikke gjør det, bør en journalist spørre dem om dette. Europaledelsen sitter i Oslo, så de er lett å få i tale.

Drivstoffstasjoner bruker ofte industristandard pumper og betalingsløsninger. En veldig stor aktør er Gilbarco Veeder-Root (svenske Autotank, som var nesten enerådende i Norden, er nå en del av dette firmaet). De tilbyr komplette betalingsløsninger for en "stasjon", inkludert salget i butikk. Den delen av firmaet holder til i Danmark og heter DOMS. Hvorfor bruker ikke ladeoperatørene noe slikt? Er det fordi de kommer fra strømleverandørsiden og ikke har erfaringen som "bensinstasjonene" har?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, xantarion said:

Takk for en flott artikkel som godt beskriver ladeutfordringer/ladeopplevelsen de fleste vil møte.

Supert om du prøver en Tesla og skriver et avsnitt om det :)

Tror ikke det er så meningsfullt for han å prøve det. Jeg tenker alle vet at hurtiglading er helt uproblematisk med Tesla. Det blir altså en ganske kjedelig artikkel. "Jeg prøvde først Liertoppen, ettersom jeg hadde hørt at her var det masse V3 ladere. Det var bare to andre biler der, så masse ledig kapasitet. Jeg plugget inn bilen og innen jeg hadde fått satt meg inn i bilen igjen var effekten på 175 kW, og steg gradvis. Det ble et raskt stopp. Så kjørte jeg til Porsgrunn, der jeg har hørt at det kan være kø. Der var det 3 andre biler, så masse ledig kapasitet der også. Her er det bare V2 superladere, så effekten startet på bare 100 kW og så steg det gradvis mot 140 kW. Men jeg rakk knapt gå på do innen bilen mente at jeg hadde nok til å komme meg tilbake til Oslo." Osv. Hvor enkelt det er har blitt skrevet artikler om i åtte år.

Tesla-eiere slipper riktignok ikke helt unna annen lading. Det hender man befinner seg i et hull i superladerdekningen, og trenger lading. Personlig har jeg brukt vanlig 50 kW CHAdeMO-lading kanskje 5-10 ganger over 138k km, og for min del har det ikke vært spesielt trøbblete. Om laderne har vært ledige, riktignok. Jeg har en Fortum brikke som ligger i bilen, og den har alltid fungert fint.

Men jeg liker ikke å være *avhengig* av annen lading. Som regel når jeg bruker vanlige hurtigladere er jeg fortsatt innen rekkevidde av superlading. Enten ved å kjøre en omvei, spise av sikkerhetsmarginen på rekkevidde, eller måtte bruke litt tid på et unødvendig ekstra stopp. Da har jeg alltid muligheten til å kjøre til superladerne om hurtigladeren er opptatt, og det har jeg faktisk gjort kanskje 2-3 ganger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har EL-bil på 5. året nå. Til hverdags brukes den til småkjøring og bruker hjemmelader helt problemfritt.

Men hvis jeg skal kjøre lengre distanser foretrekker jeg ladestasjoner og kraftselskap jeg har brukt før. Alt for ofte er ladere ute av drift (uten at dette vises før du konstaterer at det ikke kommer noe strøm og flytter til nærmeste ledige lader), og hvorfor man ikke bare kan bruke kredittkort begriper jeg egentlig ikke. Bruker ladebrikke, og har 2 forskjellige hengende på bil-nøkkelen (flere vil jeg ikke ha, da blir nøkkelknippet for stort).

Er også forskjell på biltypene. Den jeg kjører privat lader i utgangspunktet bare til ca. 80%, noe jeg ser på som helt kurant, men en annen jeg disponerer lader til 100% om man ikke finner på en måte å avbryte før man har kommet så langt (skjønte ingenting første gang dette skjedde, hvorfor stoppet den ikke på 80% som "alle andre"??)

Har egentlig ikke vurdert å kjøre på skikkelig langtur med EL-bil. Alt for stor usikkerhet i forhold til tilgang til *fungerende* hurtigladere langs ruta, og med rund 100km komfortabel rekkevidde vil mye tid gå med til å lete etter ladestasjon..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Hallvard The Horrible said:

Er også forskjell på biltypene. Den jeg kjører privat lader i utgangspunktet bare til ca. 80%, noe jeg ser på som helt kurant, men en annen jeg disponerer lader til 100% om man ikke finner på en måte å avbryte før man har kommet så langt (skjønte ingenting første gang dette skjedde, hvorfor stoppet den ikke på 80% som "alle andre"??)

 

Noen ladere har en knapp som begrenser ladingen til 80%. Det er ikke spesielt godt merket.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Med fylling av bensin så er det viktigste å ikke bruke diesel. Bortsett fra det er det enklere å fylle enn å kjøre. Med elbil kan det føles motsatt.

Jeg jobbet en del år på bensinstasjon, og har sett de som skal fylle for første gang. Det er akkurat det samme som de som skal lade første gang. I denne artikkelen har artikkelforfatter lagt ut på en langtur uten å forberede seg skikkelig, for så å nesten gå inn for å få bekreftet sine fordommer.

Så snart man har registrert ladebrikke (én ladebrikke er nok, trenger ikke en for hver operatør) er lading nøyaktig det samme som drivstoff-tanking når det kommer til enkelhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fluor1 said:

Veldig bra artikkel. Redaktøren har nok hatt litt uflaks men likevel er det høyst relevante spørsmål som stilles. Informasjon om mengde og pris er håpløst dårlig. Og antall ladestasjoner er et stort problem og jeg spår at til sommerferien vil vi oppleve gigantiske ladekøer på populære strekninger. Salget av elbiler er for høyt i forhold til antall nye ladestasjoner som bygges.

At det blir trengsel ved utfartsdager kommer vi nok aldri unna. Det ligger i elbilens natur. Du bruker ikke hurtigladetjenester i det daglige, kun hjemmelading, men trenger nesten alltid hurtiglading på langturer. Dermed blir markedsgrunnlaget for å selge lading lavere enn hva det er for å selge drivstoff til konvensjonelle biler, og den etterspørselen som kommer blir veldig konsentrert omkring utfartsdager. Det blir da umulig å forsvare en utbygging som er så stor at det ikke skal bli trengsel utfartsdagene, for da blir den kapasiteten stående godt som totalt ubenyttet mesteparten av tiden.

Det som kan gi noe lettelser i andre enden er om flere biler har lang nok rekkvidde til å gjøre hele reisen uten lading, men det vil på sin side ytterligere øke andelen av biler med veldig store batterier som er ugunstig siden det reduserer hvor mange elektriske biler som kan lages.

Om det skal kjøres like mye med elbiler som med bensin/dieselbiler i fremtiden forventer jeg at man må bli mer fleksibel på reisedager enn hva vi er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sverreb said:

Det som kan gi noe lettelser i andre enden er om flere biler har lang nok rekkvidde til å gjøre hele reisen uten lading, men det vil på sin side ytterligere øke andelen av biler med veldig store batterier som er ugunstig siden det reduserer hvor mange elektriske biler som kan lages.

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Større salg av elbiler med stort batteri betyr mer investering i batterifabrikker/batteriteknologi og større produksjon av batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Tesla-eiere slipper riktignok ikke helt unna annen lading. Det hender man befinner seg i et hull i superladerdekningen, og trenger lading. Personlig har jeg brukt vanlig 50 kW CHAdeMO-lading kanskje 5-10 ganger ...

Off topic: Tesla har vel CCS, ikke CHAdeMO?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...