Gå til innhold

Gifte seg men ikke bo sammen.


Gjest 5ed97...c4d

Anbefalte innlegg

Gjest 5ed97...c4d

Jeg og min kjæreste som har vært sammen i snart to år har lyst til å gifte oss, men ikke bo sammen. Han bor i UK og jeg i Norge. Vi er fornøyd med situasjonen som den er og vi har barn på hver vår kant. Hvis vi gifter oss, vil det få konsekvenser for min inntekt som alenemor? Jeg har to barn jeg får stønad for. Jeg er pr.dags dato uføre og får ekstra penger for å være alene. 

Anonymous poster hash: 5ed97...c4d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til barnetrygd så går det nok greit. Sjølv om regelverket omtaler samboere og gifte som om dei bur i lag så burde det være uproblematisk ettersom vikåret for til dømes utvida barnetrygd er "bor alene med barn". Ettersom ein vanligvis antek at ektefeller bur saman så kan det likevel bli utfordrande å forklare situasjonen for NAV. 

Eg er kanskje mest skeptisk til at UDI kan gjere seg vanskelege om han kjem til Norge på besøk ettersom ekteskap kan framstå som eit proformaekteskap. Om UDI mistenker at han vil bli buande i Norge og bruker giftemålet som grunnlag for varig opphold så kan han bli stoppa på grensa og nekta innreise. UDI vil då gjennomføre ei kartlegging som blant anna medfører dokumentasjon på kor ofte dykk har kontakt og kor godt dere kjenner kvarandre. Det kan fort bli ubehageleg mykje graving i intime detaljar. 

 

Her bør du vurdere kva du ønsker å oppnå med ekteskap for å på den måten finne skjær i sjøen. Med ekteskap kjem det både plikter og rettigheiter. Eit slikt ekteskap blir såpass utradisjonelt at du fort kan få problemer i møte med byråkratiet. I tillegg vil du måtte forholde deg til både norsk og britisk byråkrati. Her bør du ta kontakt med ein famileadvokat som du i detalj kan forklare din situasjon for å få råd. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

I forhold til barnetrygd så går det nok greit. Sjølv om regelverket omtaler samboere og gifte som om dei bur i lag så burde det være uproblematisk ettersom vikåret for til dømes utvida barnetrygd er "bor alene med barn". Ettersom ein vanligvis antek at ektefeller bur saman så kan det likevel bli utfordrande å forklare situasjonen for NAV. 

Eg er kanskje mest skeptisk til at UDI kan gjere seg vanskelege om han kjem til Norge på besøk ettersom ekteskap kan framstå som eit proformaekteskap. Om UDI mistenker at han vil bli buande i Norge og bruker giftemålet som grunnlag for varig opphold så kan han bli stoppa på grensa og nekta innreise. UDI vil då gjennomføre ei kartlegging som blant anna medfører dokumentasjon på kor ofte dykk har kontakt og kor godt dere kjenner kvarandre. Det kan fort bli ubehageleg mykje graving i intime detaljar. 

 

Her bør du vurdere kva du ønsker å oppnå med ekteskap for å på den måten finne skjær i sjøen. Med ekteskap kjem det både plikter og rettigheiter. Eit slikt ekteskap blir såpass utradisjonelt at du fort kan få problemer i møte med byråkratiet. I tillegg vil du måtte forholde deg til både norsk og britisk byråkrati. Her bør du ta kontakt med ein famileadvokat som du i detalj kan forklare din situasjon for å få råd. 

Jeg sjønner... Tror ikke det med UDI skal bli noe problem da han har jobbet i Norge på rigg siden 2013, og vi har samtidig vært med hverandre ei til to uker i mnd over snart 2 år. Planen er å flytte sammen når barna hans blir så store at han kan frigjøre seg og det er 6 år til. Min største bekymring er at et ekteskap skal gå utover inntekten min. Spesiellt da barnetillegget jeg får. Jeg får ta dette opp med en advokat tror jeg så får vi det helt rett. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal dere gifte dere?

I deres situasjon så finnes det ingen fordeler, som nevnt lengre opp.
NAV kommer til å ta de ekstra pengene du får for å være alene.

Vi ønsker begge to den tryggheten med å være gift gir oss. Det trenger ikke å gi oss noen fordeler, men ønsker heller ikke at det skal gi meg noen bakdeler så derfor spm. Skjønner ikke at de vil ta pengene så lenge vi ikke bor sammen...

Lenke til kommentar
Gjest 447a9...d9b
Sandypants skrev (2 timer siden):

Vi ønsker begge to den tryggheten med å være gift gir oss. Det trenger ikke å gi oss noen fordeler, men ønsker heller ikke at det skal gi meg noen bakdeler så derfor spm. Skjønner ikke at de vil ta pengene så lenge vi ikke bor sammen...

Trygghet? Hvilken trygghet? 

Om dere ønsker en seremoni er det jo bare å kjøre på. Trenger ikke å være på ekte. 

Anonymous poster hash: 447a9...d9b

Lenke til kommentar
Gjest 1ad98...f5e
Gjest 447a9...d9b skrev (13 timer siden):

Trygghet? Hvilken trygghet? 

Om dere ønsker en seremoni er det jo bare å kjøre på. Trenger ikke å være på ekte. 

Anonymous poster hash: 447a9...d9b

To voksne mennesker kan vel gifte seg, om de ønsker det?

Anonymous poster hash: 1ad98...f5e

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

Jeg er på dypt vann når jeg påstår at din inntekt fra NAV bare påvirkes når du bor sammen med den du er gift med. Kilde: https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd
https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/barnetillegg-til-uforetrygd
 

Det er slik jeg også forstår det, men tror rett og slett at jeg må gå til en advokat for å få alt 100% så jeg ikke går på en smell. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 6.4.2021 den 17.28):

Finnes ingen trygghet med å være gift

Det er lov å ha ring på fingeren uten å være gift

For mange betyr ord like lite som hva de har på brødskiven... Men helt enig. Giftemål er bare en sosial konstruksjon. 

Av fordeler er mindre skatt verdt å nevne, samt trygghet ved dødsfall og felles barn. 

Lenke til kommentar
On 4/6/2021 at 4:31 PM, Sandypants said:

Jeg sjønner... Tror ikke det med UDI skal bli noe problem da han har jobbet i Norge på rigg siden 2013, og vi har samtidig vært med hverandre ei til to uker i mnd over snart 2 år. Planen er å flytte sammen når barna hans blir så store at han kan frigjøre seg og det er 6 år til. Min største bekymring er at et ekteskap skal gå utover inntekten min. Spesiellt da barnetillegget jeg får. Jeg får ta dette opp med en advokat tror jeg så får vi det helt rett. Takk for svar.

Barnetillegget ditt ryker. Spiller ingen rolle om dere bor  sammen eller ei. Cluet  er at dere er sammen om utgiftene. Klarer du å dokumentere at du er alene om det kan det gå. Har dog liten tro på du klarer det.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...